Ik heb een vraagje over een batterij die raar doet. Misschien is er iemand die mij kan helpen.
De batterij indicator geeft aan dat hij vol is zowel op de accu als op het display.
Als ik ga fietsen op de 1 na grootste ondersteuning is er niets aan de hand.
Als ik de maximale ondersteuning pak dan is de batterij in een paar seconden dood.
Als ik dan de batterij spanning meet per cel zit ik op 3.9 volt.
Als ik de lader er vervolgens in doe en na een paar tellen er weer uit haal dan geeft de batterij aan dat hij weer vol is.
Ik kan dan ook weer fietsen met ondersteuning.
Zijn hier nu de cellen van defect of is de BMS defect.
Ik hoop dat iemand dit eerder heeft meegemaakt en een verklaring kan geven.

Het klinkt alsof de spanning inzakt onder belasting, waardoor het BMS alles uitzet, wat zou wijzen op tenminste één defecte cel met een te hoge interne weerstand.

Nu heeft zo'n cel meestal ook weinig capaciteit meer over, dus dan zou ik verwachten dat de fiets op een lagere stand ook vrij snel zou uitvallen, maar dat is schijnbaar niet het geval?

Op 15 april 2022 16:32:10 schreef jama:
Als ik dan de batterij spanning meet per cel zit ik op 3.9 volt.

Je zou eens moeten meten als je 'm een flink eind of helemaal hebt leeggereden. Liever op halve (of minder) dan op volle kracht. Met een beetje geluk vind je defecte cel.

onder last per cel opmeten denk ik eerder. een last over de pennen van de dmm zetten en zien welke cel snel inzakt. het kan zijn dat dit niet is, en de bms ziet dat onder hoge last door de Ri van het pack de klemspanning inzakt. als dat zo is zijn de cellen te oud en heeft een enkele cel vervangen weinig zin.

Hoe oud is dat batterij pack?
Wat is een normale levensduur voor zoiets?

Dat zijn vragen die bij mij opkomen..

Zonder al teveel verstand van de BMS'en in die dingen, kan ik denk ik wel stellen dat een defect BMS toch echt wel een zeldzaam verschijnsel is. Die zijn zó goed beveiligd tegen allerlei malheur dat het bijna niet mogelijk is.

Ik gok ook op een slechte cel.

@ mvdk: moeilijk te zeggen. Als je er slecht mee omgaat, is het zo over. Situaties die de cellen nekken:
Vol opladen en dan de fiets weken wegzetten, met nog een paar procent de accu weken in de fiets laten zitten, opladen bij vrieskou, direct opladen na gebruik, direct gebruiken na opladen... Allemaal zaken die de cellen sneller de das om zullen doen.
Mijn video-accu's, gemaakt in 2012, waarvan er drie 5 jaar niet gebruikt zijn, hebben het nog enkele keren gedaan, maar gingen daarna 'stuk' (lees: BMS greep - terecht - in). De andere twee accu's, uit 2011, en regelmatiger gebruikt, besloten er pas in 2020 of 2021 mee op te houden. En ik weet zeker dat de vorige eigenaar er minder goed mee omgesprongen is.

Voor hen die zich afvragen wat je beter wel kan doen: Opladen, 2 uur wachten en dan pas gebruiken. Dit geeft de cellen rust om te stabiliseren en kan ook het BMS een correctere weergave laten tonen.
Opladen na ontladen: wacht een aantal uur (max. 5 uur) tussen ontladen en weer opladen. Dit is opnieuw om de cellen tot rust te laten komen en het BMS beter te laten werken.

Gebruik je de fiets langere tijd niet, kun je de accu beter tot zo'n 50% opladen. Helaas zijn er bijna geen laders met opslag-stand en zul je af moeten gaan op de indicator-LEDs op de accu. Laden afbreken dus als (bij 5 LEDs) de derde begint te knipperen, dan zit je aardig in de buurt van die 50%.
De accu zeker niet in de fiets laten zitten als het gaat vriezen.