graetz hsa 200 cassette deck geeft geen geluid

Hoi,

Ik heb een complete set graetz hsa 200 staan. Deze hadden wij vroeger in huis staan, toen is werkend naar de zolder gegaan, en na zo'n 10 jaar niet gebruikt te zijn heb ik hem nu.alles werkt nog, alleen komt er geen geluid uit de cassette deck. Ook via de audio ingang gebeurt er niets. De schakelaar die ingedrukt worden als je op play drukt heb ik gerepareerd. Het is dus iets in de voorversterker. De condensators aan de voedingskant heb ik gecontroleerd met mijn multimeter, deze geven allemaal zelfs iets meer aan dan de condensator zou moeten zijn (10 uf is 12 uf enz). Het probleem is links en rechts.

Iemand enige ervaring met deze cassette deck. Of een schema. Of zijn de condensators na zo'n lange tijd toch niet goed meer. En klopt mijn meting niet.

Mvg
Rob

Arco

Special Member

Als het na reparatie van de schakelaar komt, zou ik het eerst daar zoeken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

bedien alle knoppen op het deck eens, werkt wel alles? dus ook spoelen, opname enz. slaan evt vu meters wel uit op een voorbespeelde tape? zo niet zit het probleem daar nog voor natuurlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het probleem was er al, de schakelaars waren geoxideerd, schoon geschuurd. Alles werkt, spoelen afspelen verlichting. Alleen Geen geluid, VU meters bewegen ook niet

Hoi,. Er zitten 2 ne545b ic's in, die hebben 24v nodig. Bij IC 101 komt maar 6.5 v en IC 201 13.6 v .bij het begin van de voeding meet ik op r401 26v . Misschien kan iemand een duwtje in de goede richting geven. Misschien toch condensators in de omgeving van de twee ne56b ic's

begin maar bij die voeding, niks weerstanden verlopen of transistor gaar ? of 1 van de ic's in sluiting, heb je positieve en negatieve voeding op die ic's en zo ja zijn die beiden slecht?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Misschien te simpel, maar zijn alle zekeringen wel heel?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij is er op dit er IC geen negatieve spanning,

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/1138851/ETC2/NE545B.h…

Weerstanden aflezen is niet mijn sterkste kant.
Mocht er iemand een schema hebben.
Zekeringen zijn volgensij heel, ik kijk dat voor de zekerheid morgen even na

[Bericht gewijzigd door daltonagf op zondag 24 april 2022 20:55:13 (15%)

KGE

Golden Member

Bedien die opname/weergave schakelaars maar eens een paar keer, grote kans dat geluid dan terug komt.

hij is al door je uit elkaar gehaald. Een klassiekertje misschien, kabeltje vergeten terug te steken bij assembleren :+
Of ergens niet goed terug gestoken of kabeltje afgebroken bij openmaken?
Het zal niet de eerste keer zijn dat het iets simpele is. Ofdat je dat soort dingen over het hoofd ziet (ja, ik spreek uit ervaring :P )
Voor weerstanden af te lezen heb je handige apps bv electro droid. Geeft gewoon de kleuren aan en hij rekende de waarde uit voor je. Je hebt er ook diverse varianten online die je kan gebruiken.

Bijna altijd is het die grote mode schakelaar in het midden, die schakel bij het opnemen in een andere stand en soms niet goed terug. Wat ik altijd doe (wellicht werkt het hier ook), apparaat uit, met je vind het opname schakelaartje indrukken en met je andere hand een keer of 20 wissels tussen rec en play. Dan maakt het uiteindelijk weer contact.

Hoi,. Ik heb een audiosignaal aangesloten aan de bedrading van de audiokop. Er komt dan een heel zacht een beetje vervormd geluid uit. Links en rechts het zelfde probleem Als ik de mode schakelaar activeer, dan gaat het geluid uit. Dat is goed. Ik denk dat de voorversterker te weinig stroom krijgt.

Arco

Special Member

We weten nog niet of de zekeringen heel waren... ;)

Ik zou beginnen met linksboven de voedingsspanningen te meten (de AC uit de trafo. en de DC na de gelijkrichters (zwarte rechthoekige blokjes)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi,

Alle zekeringen zijn heel. De voedingsspanning na de gelijkrichter is 24v. Als ik meet bij de weerstand waar die hoog op de printplaat staat (r131), meet ik aan een kant 19.5 v en aan de andere kant 13.5 v. Vanuit die weerstand gaat volgens mij de stroom voor de linker en rechter voorversterker. Die 13,5 v meet ik nu op de twee ic's in de voorversterker. Maar in de datasheet staat dat ze 24v nodig hebben. Misschien dat die weerstand verlopen is,.en dat de ic's bij wat meer voltage ook goed werken. Of een slechte elco,of dat de stroom die bij de weerstand binnen komt hoger moet zijn dan die 19,5v.
Zou extern voeden om te testen een idee zijn. Dan de weerstand los maken, en aan de kant waar ik 13,5 v meet 24v op aansluiten zodat de linker en rechter voorversterker dan 24v krijgen. Als ik mijn vinger op een van de ic's leg, zoemt hij wel

In de datasheet die je gelinkt hebt, staat dat het maximum 20v is. Het minimum kan je ook in de datasheet vinden. Trek daar je conclusie uit over de aanwezige spanning.

Als je daar 24v op gaat zetten, gaan er dingen kapot.

Die Dolby IC's zijn geen voorversterker IC's maar ruisonderdrukking IC's. Je kan eens de ruisonderdrukking aanzetten, en dan met een signaalzoeker luisteren aan de ingang en uitgang van die IC's (zie datasheet) of je wat hoort.

Het is echt een kwestie van het signaalpad volgen met een signaalzoeker. Beginnen bij de kop, steeds een trapje verder. Als het bij de eerste versterkertrap na de kop al vervormt of te zacht is, dan heb je daar dus al een probleem.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 26 april 2022 11:31:05 (20%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

let op, dat is het schema van de versterker, niet van het cassettedeck.

We hebben het hier toch over het cassettedeck, en niet over de versterker?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Hebben die allebei dan hetzelfde typenummer? (lekker handig... :( )
Volgens mij is het typenummer van het deck HSC-200...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 26 april 2022 13:12:48 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als ik mijn vinger achterop de ne645b druk, dan heb ik wel redelijk wat geluid, zelfs de VU meters bewegen dan een beetje. Zouden die Dolby chips ne655b defect kunnen zijn ?

Het is onwaarschijnlijk dat ze allebei tegelijkertijd kapot zijn.

Pak/maak een signaalzoeker. Kijk aan de ingangspin van die dolby IC's of ze signaal krijgen, met de dolby schakelaar aan en uit.

Komt er géén signaal uit terwijl er wel signaal in gaat, en er de correcte voedingsspanning op staat, dan is er wat mee mis.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hoi dan bedoel je op pin 5 en 2. Kijken of er ingang signaal op staat, dat doe ik met een klein versterkertje dat is toch goed ? En op uitgang 6,3 en 7 uitgangssignaal.

hoi, als ik van ic ne454 pin 2 met 6/7 verbind, dan krijg ik wel hard geluid.
voeding voor het ic is in orde. dus toch 2 x ic ne454 defect