Een bijzonder apparaat.

Op het internet kwam ik deze advertentie tegen:

https://aliexpress.com/item/32503103783.html

Het lijkt me een bijzonder apparaat. Als je het ziet lijkt het een ouderwets tweedehands apparaat. Wel met een bijzonder prijsje dan. Het is ook nieuw denk ik.

Ook de grote van het apparaat is bijzonder. Maar als er inderdaad een echte beeldbuis inzit? En voor zover ik chinederlands begrijp kan het ook met nogal bijzondere meetspanningen meten.

Hoevel mensen zullen dit nu kopen en ook helemaal gebruiken?

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 27 april 2022 18:28:51 (34%)

bprosman

Golden Member

Lijkt me een onderdelen (Transistor) tester met curve-tracer

//Edit .. oh duhh, stond ook in de advertentie.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 27 april 2022 17:59:42 (30%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Aan de schermplaatjes en behuizinggrootte te zien duidelijk een CRT...
(aan de verwijderde stickers te zien ook een 'goed gebruikte' versie... ;) )

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1QGtiKXXXXXbvXFXXq6xXFXXX0.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Ook de grote van het apparaat is bijzonder. Maar als er inderdaad een echte beeldbuis inzit? En voor zover ik chinederlands begrijp kan het ook met nogal bijzondere meetspanningen meten.

Onder de curve tracers van die tijd was dit al een kleine uitvoering, heb er zelf 1 staand die een stuk groter is en ook qua diepte. En dat is dan nog zonder de uitbreiding voor hogere spanning en stroom.
Die van mij zal denk wel ouder zijn ik heb nog een ronde buis uiteinde.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ha Ex-fietser,

Dat is een I / U karakteristiek schrijver voor 5 A 500 V ( ik denk dat bij het vertalen de puntjes niet mee gekomen zijn ;( ).
Daar gaan er nog al eens de mist mee in met de buck / boost converters enz...
Wat op de knoppen staat is het maximum bereik let hier goed op dus bijvoorbeeld 10 V 50 A en 5000 V 5 mA >:)
Veel te duur voor een apparaat uit de 70 jaren, ik heb er straks 4 van Tektronix althans gebaseerd op een analoge kijkpijp,
maar met hyper moderne elektronica.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Veel te duur voor een apparaat uit de 70 jaren, ik heb er straks 4 van Tektronix althans gebaseerd op een analoge kijkpijp,

Deze toevallig?

Of deze?

Zijn mooie apparaten. Alleen een beetje groot. Geen ruimte voor in mijn shack.

Zat er een tijdje geleden over te denken om een 7603 plugin om te bouwen tot curve tracer. Ik heb een paar van die 7600 chassis met de nodige plugins. Prettig maar complex spul om mee te meten. Ik heb de spectrum analyzer, de logic analyzer, de frequentiemeter en de Ghz sample plugin (moet nog gerepareerd) er allemaal bij. Ik werk er prettiger mee dan de moderne digitale mixed signal tek op het werk. Maar dat zal mijn leeftijd wel zijn. Ik vind de zoektocht door alle menu's vervelend. Ik heb liever gewoon een knopje voor de betreffende functie. O-) Ben nog wel opzoek naar de trackinggenerator TR501

benleentje

Golden Member

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik heb deze , die is toch een stuk groter en lomper?

Ooit had uik een scope van de 500 serie. Erg prettig apparaat om mee te werken als het buiten 20 graden onder nul was. Mijn zolderkamer was dan lekker snel behagelijk warm. Er zitten dacht ik een stuk of 70 of 80 buizen in zo'n scope. Hij was dus niet erg zuinig. Die tracer lijkt mij van de dezelfde generatie. En zoveel verschil zit er niet tussen een scope en een curve tracer.

benleentje

Golden Member

En zoveel verschil zit er niet tussen een scope en een curve tracer.

Dat klopt meeste schakelingen zijn hetzelfde. Tijdbasis x en y versterker. Ik denk dat er in een curve trace wel net iets meer in zit vooral omdat er meer spanningen en stromen intern gemaakt moeten worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.