Hallo iedereen,

Wij moeten voor school een PLC gestuurde boormachine programmeren met TIA portal V17. De machine beschikt over een transportband waarop telkens 4 profielen kunnen worden naast elkaar geplaats met telkens 16 boorposities. De machine moet in deze profielen gaten boren volgens een patroon dat met een HMI instelbaar is. De transportband schuift bij elke puls 1 boorpositie. De boor zelf kan heen en weer bewegen over een lineaire slede over 4 posities, met op elke positie een profiel en zelf op en neer. Met andere woorden telkens er op een bepaalde positie moet geboord beweegt de boor naar beneden. Er wordt aangenomen dat de boor constant draait dus hiervoor hoeft geen sturing te worden voorzien. Het grootste probleem waar we mee vastzitten is dat de profielen zo moeten geplaatst worden dat de boor een zo kort mogelijke afstand aflegt en zo efficiënt (snel) mogelijk werkt. De PLC moet automatisch beslissen en visualiseren op de HMI hoe de profielen moeten gepositioneerd worden en om zo efficiënt mogelijk te werken en dus ook zelf het boorprogramma uitrekent voor deze positionering op basis van het patroon dat in de HMI wordt ingegeven. Wij hebben zelf behoorlijk weinig ervaring met TIA portal en zoeken daarom iemand die ons kan helpen. In de bijlage vind u een tekening van de opstelling alsook een beschrijving van de opgave door onze school zelf en de in en outputs van de machine in tia portal. Alvast bedankt!

Hier nog even een video ter verduidelijking: https://drive.google.com/file/d/1EcxgsO1YH6i9yhnAeV9fHO3YiHfyyqzI/view…

Mvg

tekening booropstelling.pdf

IO Drill 2018.xlsx

Input output.docx

Tim

Boor 2018.pdf

Moeten de profileren niet vastgezet worden tijdens het boren.

@Tim: welkom, en gefelicteerd met de vraag, keurig Nederlands en alle mogelijke onderbouwing. Een voorbeeld voor velen! Het spijt me dat ik u zelf geen raad kan geven, dit is een omgeving die ik helemaal niet ken.

@moderators: verplaatsen naar "schoolvragen"?

Op 1 mei 2022 13:17:28 schreef Lambiek:
Moeten de profileren niet vastgezet worden tijdens het boren.

Hallo Lambiek

Nee de profielen worden gewoon los op de transportband gelegd op een positie voor de efficiëntste manier van boren. De positie onder de boor is de beginpositie. In deze video wordt misschien wat meer duidelijkheid geschept:

https://drive.google.com/file/d/1EcxgsO1YH6i9yhnAeV9fHO3YiHfyyqzI/view…

Mvg

Tim

Tim, ik heb het topic verplaatst naar de sectie "Schoolvragen". In deze sectie wordt een (aardige) hoeveelheid eigen inzet verwacht.

De eerste vraag is dus, wat heb je zelf al gedaan?

Je filmpje is overigens niet openlijk toegankelijk, ik zou heb zelf op een video site plaatsen zodat hij voor iedereen zonder teveel moeite toegankelijk is.

Op 1 mei 2022 14:08:24 schreef Sine:
Tim, ik heb het topic verplaatst naar de sectie "Schoolvragen". In deze sectie wordt een (aardige) hoeveelheid eigen inzet verwacht.

De eerste vraag is dus, wat heb je zelf al gedaan?

Je filmpje is overigens niet openlijk toegankelijk, ik zou heb zelf op een video site plaatsen zodat hij voor iedereen zonder teveel moeite toegankelijk is.

Hallo Sine

Het enige wat ik nu al heb is een programma voor 1 profiel. Voor 4 profielen zou ik dit ook kunnen als ze alle 4 op dezelfde lijn lagen. Het probleem is dat de PLC zelf moet beslissen hoe de profielen hoe de profielen moeten gepositioneerd worden om zo efficient mogelijk te werken (maw de boorgaten mogen niet op dezelfde lijn liggen) en ik heb geen idee hoe hieraan te beginnen. Het programma voor 1 profiel is terug te vinden via deze link:https://we.tl/t-QeSOZDGWKM (de drukknoppen zijn nog niet optimaal ingesteld en de reset is nog even achterwege gelaten, maar is duidelijk genoeg om de werking te achterhalen)en hier is de link naar de video:https://vimeo.com/manage/videos/705101223

in de bijlage zijn ook nog de flowchart van het functieblok voor het borgen terug te vinden en voor het hoofdprogramma die ik maakte voor het programma met 1 profiel

Je zou de positie van de profielen kunnen bepalen aan de hand van sensoren, of mechanisch strippen aanbrengen zodat de profielen altijd het zelfde liggen.

Je kunt ook met een camera de positie bepalen van de profielen, maar dat gaat misschien net te ver.

Persoonlijk zou ik dus zorgen dat de profielen altijd in de juiste positie liggen op de band.

Dat filmpje is zo niet te openen zonder mailadres.

Op 1 mei 2022 17:58:42 schreef Lambiek:
Je zou de positie van de profielen kunnen bepalen aan de hand van sensoren, of mechanisch strippen aanbrengen zodat de profielen altijd het zelfde liggen.

Je kunt ook met een camera de positie bepalen van de profielen, maar dat gaat misschien net te ver.

Persoonlijk zou ik dus zorgen dat de profielen altijd in de juiste positie liggen op de band.

Dat filmpje is zo niet te openen zonder mailadres.

Nee, het moet echt in het PLC programma zelf gebeuren. We mogen niets veranderen aan de machine zelf of hardware toevoegen. Het is puur software gerelateerd. Via deze link kan de video gedownload worden: https://we.tl/t-GOuJ4eIxuS

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (3%)]

Bediening binnen de veiligheidsdeuren? Waar dienen die deuren dan voor? Die moeten gewoon alles uitschakelen. Daarna kun je nog bedenken dat bewegingen alleen met een maximale en bewaakte snelheid worden uitgevoerd zolang je een knop vast hebt (joggen). Maar wat je nu voorstelt is gewoon fout.

Ik begin nu ook een beetje twijfels te krijgen bij die noodstop om eerlijk te zijn. Dat daar geen volledige berekening van de performance level achter zit geloof ik nog wel, maar er is wel een aantal minimale eisen waar zo'n noodstop aan moet voldoen.

Als je niets mag veranderen, zal je er toch voor moeten zorgen dat je PLC weet waar de profielen liggen. Anders wordt het niets.

Het probleem niet moeilijker maken dan het is?
Je hebt 4 'latjes' waar er gaten in geboord moeten worden.
De gaatjes zitten op verschillende willekeurige posities.
Maak zelf eens zo een paar van die 'latjes' en bepaal eerst in gewone mensentaal wat de optimale positionering is van de latjes. Daarna vertaal je dat in PLC taal