TL431 referentie, laadstroom lithium lader beperken

Ik leg dit projectje even aan de kant ben nu steeds met een 96V 20A voeding aan het klooien. Naast dat het niet heel veilig is om met die spanning te experimenteren is het ook lastig om de belasting een beetje gecontroleerd te houden.

Ik bestel eerst maar eens een 12v geschakelde voeding om hetzelfde mee te proberen. Dat werkt allemaal niet wat gemakkelijer.

@Kruimel de spanning meten voor en na de shunt heb ik geprobeerd de shunt is 20 millie ohm daar valt bij 15A 0,3 volt over heen. Het heeft geen effect op het gedrag van de voeding die gaat nog steeds een hogere stroom leveren als de spanning op loopt. Meten van spanning na de shunt heeft mijn voorkeur dan worden de spanningsval over de shunt gecompenseerd.

Vraagje (ik weet het antwoord, je doet het niet voor mij... )

Welke componenten bepalen de maximale stroom door voor je accu? Wat moet je veranderen om zeg het dubbele of de helft aan stroom te krijgen?

@blackdog: Die differentiele weerstand is binnen een beperkt werkgebied. Daar trek je hem direct uit als de tor in geleiding gaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Honourable Member

Ik begin een beetje te vermoeden dat ik een stukje van het verhaal heb gemist, staat er nog iets in dat andere topic dat relevant is? Je bent dus een voeding aan het modificeren om Li-ion accu's op te laden, maar je weet weinig over geschakelde voedingen? Waarom wil je dit zelf doen? Zijn er geen li-ion laders te koop?

Op 8 mei 2022 10:04:29 schreef Albert38:
Ik leg dit projectje even aan de kant ben nu steeds met een 96V 20A voeding aan het klooien. Naast dat het niet heel veilig is om met die spanning te experimenteren is het ook lastig om de belasting een beetje gecontroleerd te houden.

Ik bestel eerst maar eens een 12v geschakelde voeding om hetzelfde mee te proberen. Dat werkt allemaal niet wat gemakkelijer.

Zou je niet eens beginnen met iets kleins? Probeer eens een 5V voeding aan te passen voor een enkele cel om dan met wat betere en overzichtelijkere resultaten komen? Dit topic heeft een heel groot "doetutniet" gehalte, maar mist een beetje de metingen om er wat van te maken. Je hebt met paint een schemaatje in elkaar gedraaid waar een groot deel van het regelmechanisme ontbreekt.

@Kruimel de spanning meten voor en na de shunt heb ik geprobeerd de shunt is 20 millie ohm daar valt bij 15A 0,3 volt over heen. Het heeft geen effect op het gedrag van de voeding die gaat nog steeds een hogere stroom leveren als de spanning op loopt. Meten van spanning na de shunt heeft mijn voorkeur dan worden de spanningsval over de shunt gecompenseerd.

Waar is de anode van de TL431 nu aangeloten dan?

@Kruimel, Ik weet best wel iets van SMPS voedingen anders zou het wel heel dom zijn om met 96v 20a te gaan spelen.. Mijn initiele vraag was of iemand een idee had waarom de stroom op loopt als de spanning hoger wordt terwijl de stroom begrenst zou moeten worden op een waardie die afhankelijk is van de spanning die over de shunt valt. Dit zou niet moeten kunnen omdat de stroom in de negatieve lijn van de voeding gemeten wordt en het dan op geen enkele manier mogelijk is dat de spanning over de shunt varieert met de uitgangs spanning van de voeding.

Klaarblijkelijk heeft hier niemand echt een idee wat direct wijst op hoe dit kan.

Het schema wat ik erbij geplaatst heb is zoals er bij staat alleen ter ilustratie om het idee weer te geven van wat ik probeer te doen. Het maakt helemaal niet uit wat er precies aan de Anode of Cathode van de TL431 hangt, dat circuit is onderdeel van de voeding zoals die origineel in elkaar zit en waar de TL431 er voor zorgt dat de uitgangs spanning geregeld wordt. De voeding heeft daranaast nog een ciruit wat er voor zorgt dat bij het wegvallen van de FB het hele ding uitschakeld. Dus als ik de TL431 of de optocopler omzeep help dan schakeld de voeding uit.

Zoals ik al aan gaf ga ik het eerst eens met een kleinere voeding proberen Lagere spanning en stroom, dan wordt het ook een stuk eenvoudiger om de load op die voeding onder controle te houden en is meten wat veiliger. Ik ben het met wat je in je reactie daarover schrijft eens.

Waarom ik geen standaard lader gebruik... Simpel die zijn er niet. Ik probeer een 24S2P accupack te laden van ~400AH. Om er voor te zorgen dat de levensduur van de Lion/ion cellen wat verlengt wordt wil ik niet verder laden als 4 volt en niet dieper ontladen als 3 volt(laatste maakt voor de lader niet uit) per cel. De laadstroom wil ik zover omlaag hebben dat het nog net voldoende is om in +/- 30 uur voldoende energie in de accu te laden als dat ik in 2 dagen verbruik. Het moet te doen zijn om met 1 lading 2 volledige dagen de toko hier van stroom te voorzien. Dan wordt de hele accu voor ongeveer 75/80% gebruikt (wederom om de levensduur wat langer te houden).

Op het moment lukt het van begin April t/m einde Oktober om op deze manier geen stroom uit het net te gebruiken. De lader die nu gebruikt wordt (en ik dus wil aanpassen) laad de cellen wel tot 100% 4.17 volt met een stroom van ~20A (max lader). Vaak wordt er nu maar een paar uur per dag geladen en is de accu rond een uur of 2 in de middag helemaal vol. Onnodig omdat ik geen volledige lading nodig heb om de nacht door te komen. Het doel is om gemiddeld de accu niet verder te laden als wat nodig is om 2x 24 uur te overbruggen. Soms kan het dan met een aantal slechte zon-dagen voorkomen dat de accu leeg raakt (dat is geen probleem). Het mag dus allemaal net ff wat minder mijn doel is 4 volt per cel max en een laadstroom niet hoger als 15A. Als straks blijkt dat ik het hiermee nog gemakkelijk red dan kan de laadstroom nog verder omlaag.

Uiteindelijk hoeft de accu dus eigenlijk helemaal niet vol want energie die dan overblijft gaat het net in en zoals je misschien weet leverd dat straks helemaal niks meer op. Het is daarom dus beter de accu wat minder agresief te gebruiken waardoor hij langer mee gaat en minder/geen overproductie te hebben die tegen een veel te laag tarief het net in gaat.

Goed bezig.

Maar idd. Eens wat experimenteren met een kleinere voeding is wel een goed plan.

Ik heb een chinese dummyload. Die kan ik in allerlei modes zetten zoals "CC", "CV" maar ook "Constant resistance" (stroom neemt af als spanning afneemt), en "constant power" (stroom neemt TOE als de spanning afneemt).

Maar die is gemaakt voor batterijen: ik heb het als belasting voor een CC voeding (dummyload in CV mode) slecht zien werken. Dus wees daarop bedacht als je dat van plan bent.

Maar... Ik heb een vraag gesteld in mijn vorige bericht.... probeer die eens te beantwoorden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew, De stroom door de accu wordt naar mijn idee bepaald door de PWM duty cycle op de Gate van de fets Die de stroom aan de primaire kant van de voeding schakellen. Daar zit een IC NCP1216a waaruit de PWM duty cycle komt.

Deze duty cycle is grotendeels afhangkelijk van wat er terug komt via de FB. De NCP1216a heeft daarnaast een oscilator die ingesteld is op een bepaalde frequentie. Het zou me niks verbazen als daarmee ook de stroom geregeld kan worden, maar of dat dat de beste manier is betwijfel ik. In alle datasheets die ik tot nog toe heb gevonden (voornamelijk TI) hebben een spannings versterker die de spanning die over de shunt valt op een niveau brengt zodat daarmee via de FB de uitgangs spanning omlaag wordt geregeld zodat de stroom niet over een vooraf ingestelde waarde heen gaat.

Ik snap dat het primaire circuit reageert op het feedback signaal. Dat is niet de issue. De vraag is. Als JIJ 10A als "max stroom" wil instellen. Hoe doe je dat dan? Welke componenten verander je om hem op 10A en niet 15A in te stellen?

Stel ik heb een eenvoudig schema: 5V voeding, weerstand van 300 Ohm, led van 2V, GND. .... Stroom is nu 10mA. Wat moet je doen om de stroom 5mA te maken? Antwoord: Verander de weerstand naar 600 Ohm.

Zoiets, maar nu voor jou schema.

@rew, Nu kan het zijn dat jij wat anders bedoeld als ik maar als ik bij +/- 90 volt terug wil van 15A naar 10A en ik zou dat doen met een weerstand dan zou ik een zeer inefficiente lader maken. Over de weerstand moet dan zoveel spanning vallen dat de stroom door het geheel terug valt naar 10A Het vermogen wat in de weerstand moet worden omgezet in warmte is dan 10xde spanning over deze weerstand. Dit vermogen omzetten in warmte is verlies.

Omdat bij het laden van de batterij de spanning langzaam op loopt moet de weerstand steeds worden aangepast om op 10A te blijven.

Als jij bedoeld dat ik ergens in het regel gedeelte een weerstand moet aan passen ben ik heel erg benieuwd naar jou theorie.

In mijn schema "5V voeding, weerstand, led, GND" kan ik de waarde van de weerstand aanpassen om de stroom in te stellen. 300 Ohm -> 10mA 600 Ohm 5mA.

In jou schema is NIETS wat de stroom bepaalt. In theorie is de opamp een "oneindig keer" versterker. In de praktijk maar "100000x".

Dus als er 0.1A door de 20m Ohm shunt weerstand loopt, dan onstaat er 2mV aan spanning over de shunt. Dit wordt 100000x versterkt, dus de uitgang van de opamp wil naar 20V en stuurt de tor aan.

ALS je in dit schema een stroom van 10A wil instellen moet je een spanning van 10A * 20mOHm = 200mV als "vergelijkende spanning" aanbieden op de andere poot van de opamp. Is de spanning over de shunt minder dan 200mV dan wil de opamp "minder dan nul" uitsturen en zal zich nergens mee bemoeien. Bij 200mV gaat ie een evenwicht zoeken.

Daarnaast: ALS de opamp eens "vol aan" zou gaan, dan maakt ie kortsluiting van voeding via de led van de opto en de tor naar de aarde.

Als je de tor bijvoorbeeld over de 22k pot heen zet, dan stuur je de '431 aan alsof de spanning hoger wordt. Hey! nog makkelijker: de uitgang van de opamp via een diode op de meet-input van de TL431. Dan denk ik dat ie "te heftig" gaat sturen en zal gaan oscilleren. Om dat te voorkomen moet je een weerstand nog in serie zetten.

Als je problemen met dit circuit hebt. Moet je gaan debuggen. Koppel dan de uitgang van de opamp los van de rest en ga meten of de opamp doet wat je van hem verwacht.

Hoe voedt je de opamp?

@rew, Je ziet de tekst in naast het schema over het hoofd, daar staat dat de componenten rond de opamp niet getekend zijn.

De opamp wordt gevoed vanuit een los staande 5v supply.

Ik heb de opamp in verschillende setups geprobeerd.
1. Als spannings versterker om de spanning die valt over de shunt te versterken tot een niveau voldoende om de transistor open te sturen. De versterking was regelbaar door een potmeter tussen uitgang opamp en de inverterende ingang van de opamp, en een weerstand van de inverterende ingang van de opamp naar - Van de belasting. Tevens een condensator over de potmeter om de opamp niet te laten reageren op hoogfrequente piekken op het te meten signaal. De versterking is dan 1 + (potmeter/weerstand naar min van de aangesloten belasting)

2. De tweede optie die ik getest heb is de opamp als niet inverterende compander te gebruiken. De inverterende ingang aan een potmeter zodat hiermee een referentie spanning gemaakt kan worden tussen 0 en de spanning die valt over de shunt bij een stroom van 20A. De niet inverterende kant van de opamp aan de andere kant van de shunt. Beide ingangen van de opamp met een kleine condensator aan min. De uitgang van de opamp via aan weerstand aan de basis van de transistor.

Bij de eerste poging was er een analoog signaal op de basis van de transistor waarmee er enige variatie was bij het opensturen van de transistor. Op zich was hier de stroom best netjes mee in te stellen, maar bij een vaste instelling van 10A bij 90V liep de stroom op tot ruim 15A bij 95V

De tweede poging leverde een meer "digitaal signaal" aan de transistor helemaal open of helemaal niet. Ook hiermee kon de stroom netjes worden ingesteld op 10A en liep de stroom bij 95V nog verder op als bij de eerste poging 17,5A bij 95V Wat hierbij op viel was dat de stroom in het gebied tussen 90V en 94V redelijk liniare opliep en het laatste beetje flink piekte.

Geen van beide methode is dus de juiste. Ik begin mezelf ook af te vragen of werken met 2 afzonderlijke circuits voor spanning en stroom wel kan werken. Ik ben in het boek "Switch-Mode Power Supplies" van Christophe Basso aan het lezen daar haal ik uit dat indien een CC CV nodig is beide circuits als 1 gezien moet worden. Er is een koppeling tussen beide nodig. Het boek geeft aardige voorbeelden hoe dit aan te pakken maar nog geen duidelijke oplossing voor een instelbare regeling waarbij b.v. in mijn geval kan worden ingesteld CC laden tot 94.5V en vanaf daar CV tot einde lading. Dit krijgt dus nog een vervolg maar eerst even testen met een voeding waar een lagere spanning uit komt.

Hey. Ik heb een schema, ik toon maar de helft, wat is er mis?

Nou, vast iets in de helft die je niet getekend hebt. Dus... Je hebt m'n tijd lopen verklooien.

Er valt niets, maar dan ook helemaal niets te zeggen over een schema wat 1) niet werkt 2) niet compleet is.

Ik kom net chipje AP4313 tegen. Doet precies wat je wil.

Ik heb de datasheet van de NCP1216a eens bekeken, en dat ziet er voor jou toepassing niet zo gunstig uit. Het is een current mode controller. Dat lijkt gunstig te klinken. Maar dit soort IC's is bedoeld om met een minimum aan externe componenten een spanning te kunnen regelen. De stroom in zo'n voeding kan hierbij niet eenvoudig geregeld worden. Om dit te begrijpen, moet je maar eens zoeken op current mode controllers.
Deze controller heeft nog allerlei functies om het rendement van de voeding hoog te houden onder allerlei belastingen en ook om de stoorstraling zo minimaal mogelijk te houden. De schakelfrequentie wordt daartoe gevarieerd (jitter), en er worden enkele pulzen overgeslagen (skippen) of de voeding slaat hele stukken pulzen over (hicken). Dus zeker niet geschikt om de stroom te regelen. En dat is je wel gebleken. Het ligt waarschijnlijk niet aan jou proefschakeling, maar gewoon aan de voeding zelf.
Regeltechnisch is er een groot verschil in de dynamische regellus van een voeding, wanneer het om de spanningsregeling over de belasting gaat, of om de stroom door de belasting. Voor beide regellussen moet de voeding ontworpen zijn. En dat is deze voeding met dit IC'tje niet.
Dus let op wat je gaat kopen, als je met 12V wilt experimenteren. Dan is de spanning wel veilig, maar kan het probleem hetzelfde zijn.

Piet

Als je op een lithium batterij de spanning van 42V (bij 10S serieschakeling) aan biedt, dan gaat er veel te veel stroom lopen. Je moet de stroom beperken. ALs je de stroom op de gewenste waarde regelt dan rolt daar een spanning uit. zeg 38.5V. De primaire kant kan niet weten dat jij aan de secondaire kant nu aan het regelen bent om de stroom op een bepaalde waarde te houden of dat je alleen de weerstandsdeler verandert hebt om vandaag op 38.5 ipv 42V te roepen: Het is wel weer genoeg zo.

Wat wel zo is, dat is dat de huidige regeling redelijk snel terugkoppelt van: te veel spanning naar de opto om door te geven dat er voldoende spanning is. Als die terugkoppeling op de stroom langzamer blijkt te zijn, dan zou het kunnen dat de boel onstabiel wordt.

Ik denk dat als je een uitermate trage regeling maakt die in het gegeven voorbeeld een virtuele 3.5V extra aan de spanningsregeling laat zien, dan heb je aan dde eigenlijke regellus niets verandert.

rew schreef:

Ik denk dat als je een uitermate trage regeling maakt die in het gegeven voorbeeld een virtuele 3.5V extra aan de spanningsregeling laat zien, dan heb je aan dde eigenlijke regellus niets verandert.

Een uitermate trage regeling zou inderdaad nog een mogelijkheid kunnen zijn. Omdat de voeding belast wordt met een accu, is een snelle regeling niet nodig. Ik heb het schema even aangepast met een trage regelaar. Met een diode wordt een referentiespanning voor de stroom gemaakt. De OpAmp werkt als integrerende regelaar. De diode in de uitgang zorgt dat de regelaar alleen bij overstroom actief is.

Piet

Wat jij doet is dat je de regeling overneemt van de TL431. De regeling wordt nu traag, dat zou wel eens niet kunnen werken... Wat ik voorstel is dat je de opamp een virtuele spanning aan de gemeten spanning van de TL431 laat bijtellen.

De meet-tak van de TL431 werkt nu op 2.5V/4k7 is ongeveer 0.5mA. Als je de spanning van de accu 3V/cel is ipv 4.2V per cel dan loopt er 0.5/4.2*3 = .35 mA. Als de stroom bereikt is, dan moet de opamp dus tot wel 0.15mA aan extra stroom stroom de node tussen 4k7 en de pot in kunnen sturen. (diode komt andersom, en + en - van de opamp verwisselen. )

Hoi en sorry voor de late reactie. Wat Piet schrijft lijkt helaas erg te kloppen. Ik had dus bewust een 12v voeding gepakt met een zelfde controller NCP1216a. Om te testen heb ik een schakeling gemaakt met een CC/CV controller MC33341p. Hiermee is de stroom in bedwang te houden enig nadeel, maar in een heel klein berijk kom ik daar buiten (met andere woorden wordt de uitgangs spanning minder als 10.3) volt dan gaat de voeding staan hikken. Het regellen van de spanning als de voeding onbelast is gaat ook niet over een groot berijk ook hierbij een hikkende voeding.

Met een scoop meten aan de optocopler heeft niet veel zin wat je daar ziet is een berg pulsjes zonder enige regelmaat er is nogenoeg niet op te triggeren. Wat wel lukt is een stukje van b.v. 1.5sec opnemen en dat rustig terug kijken.

Dan meten op de gate van de thyristor (PAS OP dit gaat niet zomaar) je kan niet GND van de scoop aan de MIN van de gelijkricht brug hangen... Doe je dit wel dan wordt het snel donker en is de gelijkrichter en zekering van de voeding stuk... Een wandeling naar de meterkast is ook nodig.

Goed dat wist ik al.. Vroeger veel TV's gerepareerd.. Maar met de scoop en de voeding aan twee scheidings trafo's was er geen probleem. Viel er wat te meten???... Ja er is een duidelijk PWM signaal zichtbaar maar als je gaat regellen met b.v. de spanning dan zie je niet alleen een verandering van de dutycicle maar ook van de frequentie. Als de belasting van de voeding niet al te hoog is zie je ook dat er soms pulzen worden overgeslagen. Precies zoals Piet1950 eerder beschreef.

Bij het inschakellen van de voeding was het ook steeds afwachten of dat deze wel of niet tot leven kwam. Belast inschakellen resulteerd in veelvuldig hikken, onbelast gaat redelijk goed maar is in mijn toepassing niet bruikbaar.

Het resultaat is dus eigenlijk eenvoudig het blijkt met deze controller bijna onmogelijk om een stabiele lader te maken waarbij de uitgans stroom constand gehouden wordt en de spanning mee op kan lopen.

Ik denk er nu over om op zoek te gaan naar een voeding met een werkende spanning/stroom regeling (digitaal of met potmeters) die in de buurt zit van de specificaties die ik nodig heb en die aan te passen zodat er een vaste instelling ontstaat voor CC/CV op de waarde die ik nodig heb.

Ik ben toch nog even naar de datasheet van de NCP1216a gaan kijken.. Daarbij kreeg ik een ander idee, als ik de oorspronkelijke regeling voor de spanning met de TL431 in tact laat zou het lijkt mijn mogelijk moeten zijn de maximale stroom te regellen via PIN1 van de NCP1216a.

Het datasheet zegt: When FB is above the skip cycle threshold (1.0 V by
default), the peak current cannot exceed 1.0 V/Rsense . When
the IC enters the skip cycle mode, the peak current cannot go
below Vpin1 / 3.3. The user still has the flexibility to alter this
1.0 V by either shunting pin 1 to ground through a resistor
or raising it through a resistor up to the desired level.
Grounding pin 1 permanently invalidates the skip cycle
operation.

Hier maak ik uit op dat wanneer PIN1 aan GND hangt er geen skipmode meer is en in theorie de uitgans stroom oneindig groot kan worden (totdat de zaak natuurlijk overbelast raakt en stuk gaat) Als de spanning boven het setpoint komt van de TL431 dan wordt FB via de optocopler laag gemaakt dit zorgt ervoor dat de spanning aan de uitgang daalt. Zolang dit niet het geval is dan is FB >1V en kan met de spanning aan PIN1 de controller in Skip Cycle Mode gebracht worden. Hiermee daalt de uitgans spanning en ook stroom.

Kan dit of denk ik nu heel verkeerd?

Met FB onder de 1V, dan gaat de controller pulsen skippen. Dit gebeurd dus als er een lage belasting op de uitgang van de voeding is, waardoor het rendement bij lage belasting wat beter wordt.
De hoogte van de stroom, waarbij de controller dan elke keer de uitgang afschakelt kan beïnvloed worden door pin 1 een beetje omhoog of omlaag te trekken met een weerstand.
Door pin 1 met GND te verbinden, wordt de skipmode geblokkeerd. De voeding blijft dan gewoon veilig werken, maar zonder skip mode. Er worden dus geen pulsen geblokkeerd, waardoor bij lage belasting van de voeding het rendement slechter wordt.

Piet

Oke dan is dat dus ook geen optie..Toch op zoek naar iets met een ander soort sturing.

MarEle

Golden Member

Ik zou uitgaan van het oorspronkelijk circuit, de uitgang van de opamp met een diode aan de Vref van de TL431 zetten. Dan de versterking zodat bij de maximale stroom de opamp 2.5 + 0.7 (diode) = 3.2 V geeft.
Indien dan de stroom groter is, dan zal de TL431 gaan geleiden en dus zal de NCP1216 minder stroom gaan leveren.
De oorspronkelijk componenten blijven dan zorgen dat de spanning niet te hoog kan worden.

@MarEle dat zijn pogingen die al gedaan zijn en niet blijken te werken. Wat er dan gebeurd is het volgende.

De accu is een LI/Ion 24S2P Spanning op laagste niveau is 72v spanning bij accu vol 96v Maximale laadstroom uit de lader kan 20A zijn.

Wenselijk is dat de wanneer de accu "leeg" is de laadstroom max 15A is op het moment dat de accu een spanning bereikt van ~95v moet de stroom gaan zakken en de spanning uiteindelijk op 96v max blijven.

Wat er gebeurd wanneer met een shunt de stroom wordt gemeten en daarmee de TL431 of een transistor parralel over de TL431 wordt aangestuurd is het volgende.

1. Stroom ingesteld op 15A bij lege accu -> Vanaf ~90 volt begint dan de stroom expentioneel op te lopen.

2. Stroom in gesteld op 15A bij ~94,5v dan is de laadstroom nog maar 7-8A als de accu op tussen 72V en 90V zit

Bij situatie 2. blijft de stroom wel snaarstrak op de 7-8A van 72V tot 90V Maar helaas piekt die weer boven 90V

MarEle

Golden Member

Ook zonder de BC547, wanneer je een diode plaats tussen de output van de opamp en de Vref van de TL431 ?
Wat meet je dan op bij bv 80V op de output van de opamp en de Vref ?

@MarEle Ik ben deze week niet bij de setup, volgend weekend zal ik even een tabelletje maken met uitgans spanning van de lader en uitgang van de OpAmp.

Zonder die "externe componenten rondom de opamp" werkt de opamp simpelweg niet, en valt er dus weinig te vertellen over die schakeling.

Maar waarom een transistor parallel aansluiten over de TL431 in plaats van over de adjust pin?

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op 5 juni 2022 15:20:09 (27%)]