@rew, Je ziet de tekst in naast het schema over het hoofd, daar staat dat de componenten rond de opamp niet getekend zijn.
De opamp wordt gevoed vanuit een los staande 5v supply.
Ik heb de opamp in verschillende setups geprobeerd.
1. Als spannings versterker om de spanning die valt over de shunt te versterken tot een niveau voldoende om de transistor open te sturen. De versterking was regelbaar door een potmeter tussen uitgang opamp en de inverterende ingang van de opamp, en een weerstand van de inverterende ingang van de opamp naar - Van de belasting. Tevens een condensator over de potmeter om de opamp niet te laten reageren op hoogfrequente piekken op het te meten signaal. De versterking is dan 1 + (potmeter/weerstand naar min van de aangesloten belasting)
2. De tweede optie die ik getest heb is de opamp als niet inverterende compander te gebruiken. De inverterende ingang aan een potmeter zodat hiermee een referentie spanning gemaakt kan worden tussen 0 en de spanning die valt over de shunt bij een stroom van 20A. De niet inverterende kant van de opamp aan de andere kant van de shunt. Beide ingangen van de opamp met een kleine condensator aan min. De uitgang van de opamp via aan weerstand aan de basis van de transistor.
Bij de eerste poging was er een analoog signaal op de basis van de transistor waarmee er enige variatie was bij het opensturen van de transistor. Op zich was hier de stroom best netjes mee in te stellen, maar bij een vaste instelling van 10A bij 90V liep de stroom op tot ruim 15A bij 95V
De tweede poging leverde een meer "digitaal signaal" aan de transistor helemaal open of helemaal niet. Ook hiermee kon de stroom netjes worden ingesteld op 10A en liep de stroom bij 95V nog verder op als bij de eerste poging 17,5A bij 95V Wat hierbij op viel was dat de stroom in het gebied tussen 90V en 94V redelijk liniare opliep en het laatste beetje flink piekte.
Geen van beide methode is dus de juiste. Ik begin mezelf ook af te vragen of werken met 2 afzonderlijke circuits voor spanning en stroom wel kan werken. Ik ben in het boek "Switch-Mode Power Supplies" van Christophe Basso aan het lezen daar haal ik uit dat indien een CC CV nodig is beide circuits als 1 gezien moet worden. Er is een koppeling tussen beide nodig. Het boek geeft aardige voorbeelden hoe dit aan te pakken maar nog geen duidelijke oplossing voor een instelbare regeling waarbij b.v. in mijn geval kan worden ingesteld CC laden tot 94.5V en vanaf daar CV tot einde lading. Dit krijgt dus nog een vervolg maar eerst even testen met een voeding waar een lagere spanning uit komt.