Data naar ser. monitor werkt, maar niet naar LCD.

Goeie namiddag moderators.
Dit is een bericht bestemd voor moderator HENRY S.

Goeie dag Henry S.,

Vooreerst dank om in mijn topic "Data naar ser. monitor werkt, maar niet naar LCD" mijn geposte programma (schets van Arduino) in code tags te plaatsen. Dit gebeurde op 22-05-2022 om 21:18 uur.

Omdat ik in die materie nog een nerd ben - een échte dan - en nog veel moet leren, begrijp ik het gebruik van die code tags niet. De syntax

code:

unsigned int m;

gaat geheel aan mij voorbij.

Kunt u mij verder helpen dit te begrijpen ?

Met voorname groeten,
Christine.

benleentje

Golden Member

m is hier de naam van de variabele
int betekend dat de variabele m uit enkel gehele getallen bestaat dus zoals bv -1000, -10 -1, 0 , 1 ,2 ,3 10 , 1100.
Unsigned betekend dat het minteken (signed) er niet bij hoort dus gaat het hier om enkel positieve gehele getallen.
Dus variabele m bevat enkel positieve gehele getallen

Int het heeft afhankelijk van de microcontroller die je gebruikt een verschillende grote en at is 16 of 32 bit. Voor een 32 bit microcontroller is dat altijd 32 bit en anders is het 16 bit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Volgens mij gaat het alleen over het gebruik van code-tags. (voor C is dat:
      [code=c]... hier komt de code... [/code]
De inhoud (unsigned int m;) is alleen maar als voorbeeld genomen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En als je "code=c" gebruikt dan doet ie iets met leuke kleurtjes voor dingen in de C-taal. Maar dat hoeft niet, en dan doet ie het niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
KGE

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door KGE op zaterdag 7 mei 2022 20:26:05 (100%)

KGE

Golden Member

Waarom niet verder gegaan in het originele topic ?

Goeie avond allemaal,

Dank voor de reacties. Ik wilde niet verder gaan in de originele topic omdat ik deze vraag wilde stellen aan moderator Henry S.
Zoals Arco zegt, gaat het over hoe de code tags te gebruiken. In mijn geval was dat een schets van Arduino die ik wilde posten. Ik had de schets gewoon gekopieerd en in de topic geplakt. Dus deze kwam niet in een blauw kadertje met de nodige kleuren en was dus hopeloos onoverzichtelijk. Henry S. heeft dit dan gewijzigd (dank).

Dus Arco, als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen:

Ik typ letterlijk in de topic :

c code:

 en hier plak ik dan een kopie van de schets van Arduino én sluit ik af met  

.

Eventjes proberen met een stukje programma :

c code:


void setup() {
  // set up the LCD's number of columns and rows:
  lcd.begin(16, 2);
  // Print a message to the LCD.
  lcd.print("hello, world!");
}

Ik zie dat er nog vele andere tags bestaan die ongeveer op dezelfde manier werken. Ik denk dat ik het begin te begrijpen.

Christine.

Ben blij dat het gelukt is.
Hartelijk dank allen. Nu kan ik verder in het originele topic.

Tot straks.
Christine.

Voor het proberen van tags en zo hoef je niet op posten te drukken. Druk op preview. Krijg je te zien hoe het er uit gaat zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank u Rew, (nu zie ik het ook staan onderaan)

Voor mijn originele topic heb ik de laatste dagen flink geprobeerd en misschien heb ik de fout gevonden. Maar zal voor morgen zijn.

Goeie avond nog gewenst,
Christine.