kunnen debuggers universeel gebruikt worden?

Anoniem

Onlangs heb ik een ICD3 debugger van microchip aangeschaft. Hiermee dacht ik naast PIC microcontrollers ook AVR microcontrollers te kunnen debuggen. Op het internet kan ik hier niets over vinden. Zijn er universele debuggers, of zijn de debuggers specifiek voor microcontroller fabrikanten?

Meeste debuggers van fabrikanten zijn specifiek voor die fabrikant.

Bij Microchip heb je ook nog eens dat ze pas recent Atmel (de maker van AVR en SAM) overgenomen hebben, dus in feite twee debuggers hebben.

De meeste ARM chips hebben overigens SWD debugging, en die debuggers zijn enigsinds uitwisselbaar. Zo kun je met een STM STLink2 device en OpenOCD de meeste ARM chips wel debuggen.

Tot slot zijn er ook nog professionele debuggers zoals de J-Link van Segger, die wel meerdere chips aankunnen. Maar die hebben ook een professioneel prijsje.

De J-link van Segger heeft ook een EDU versie, iets goedkoper voor de hobby.

bprosman

Golden Member

OpenOCD

Blijf het een aparte naam vinden , OCD ;)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@bprosman: Ik vind jouw sig ook wel een beetje ouderwetsch. Een Pic is ondertussen meer iets voor de oude generatie, de nieuwe generatie neemt een ARM ;-). Tenzij je je zelf 105+ voelt natuurlijk..

bprosman

Golden Member

Tenzij je je zelf 105+ voelt natuurlijk..

Nou... er zijn dagen :-)

de nieuwe generatie neemt een ARM

Ja of een rPi om een LED'je te laten knipperen :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 13 mei 2022 15:05:52 schreef bprosman:

Ja of een rPi om een LED'je te laten knipperen :+

Als je wil dat die led vloeiend aan en uit gaat... Dan is het met een MCU minder ontwikkelwerk dan discreet. En gebruikt het minder stroom.

Of gebruik jij nog een clignoteur op basis van een bi-metaaltje? Werkt vrij slecht met ledjes kan ik je vertellen :-)

bprosman

Golden Member

Op 14 mei 2022 15:37:46 schreef blurp:
[...]

Als je wil dat die led vloeiend aan en uit gaat... Dan is het met een MCU minder ontwikkelwerk dan discreet. En gebruikt het minder stroom.

Of gebruik jij nog een clignoteur op basis van een bi-metaaltje? Werkt vrij slecht met ledjes kan ik je vertellen :-)

LM3909 ;)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 13 mei 2022 11:05:05 schreef blurp:
De meeste ARM chips hebben overigens SWD debugging, en die debuggers zijn enigsinds uitwisselbaar. Zo kun je met een STM STLink2 device en OpenOCD de meeste ARM chips wel debuggen.

Dan moet je je wel realiseren dat de STLink V2 samenwerkt met de software van ST om ST processoren te debuggen, maar dat je NIET met de Atmel debugger die ST processor kan debuggen. Of een SAM chip met de ST software en STlink.

OpenOCD is anders in dat het algemeen geschreven is en een plugin heeft om "de STLINK" te laten doen wat ie wil dat ie doet. En ook een plugin om met de Atmel debugger (ik weet niet hoe ie heet) te werken.

En vervolgens zijn er plugins voor verschillende processoren enz enz.

Kortom, openOCD is zo'n beetje de enige debug-software die "algemeen" is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En segger jlink ook. Wel wat duurder:)

Er zijn er nog wel een paar, Lauterbach en Abatron bijvoorbeeld.

En er zijn ook nog wel een paar architecturen die Segger en OpenOCD niet aankunnen. PowerPC bijvoorbeeld. Maar ik vraag me af hoeveel hobbyisten daarmee aan de slag gaan (en dan bedoel ik embedded, niet hoeveel hobbyisten met een oude Mac aan de slag gaan!)

Arco

Special Member

Op 14 mei 2022 15:37:46 schreef blurp:
[...] Als je wil dat die led vloeiend aan en uit gaat...

Veel 'moderne' apparaten hebben vaak zo'n aan-uit gloeiende power knop in stand-by stand. Schijnbaar vinden de ontwerpers dat er 'gelikt' uit zien... ;)
Mijn Siglent scoop ook. Je ziet dat daar veel aversie tegen is (omdat het afleidt en op de zenuwen werkt).
Ondanks vele vragen of dat 'feature' niet weg kon is het er nog steeds...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 mei 2022 07:55:55 schreef Arco:
[...]
Veel 'moderne' apparaten hebben vaak zo'n aan-uit gloeiende power knop in stand-by stand. Schijnbaar vinden de ontwerpers dat er 'gelikt' uit zien... ;)
Mijn Siglent scoop ook.

Vroehger, toen ik nog een jong ontwerpertje bij een groot Amerikaans concern was, werkte ik aan de FPGA code voor een nieuw produkt. Onderdeel van de FPGA was een LED op 1Hz laten knipperen (1Hz afgeleid van de 155.52MHz lijn-rate).

Dus, 20 regels VHDL later werd de led netjes op 8kHz (inderdaad, de SDH-frame rate!) ge-PWM'd op een nette 1Hz sinus.

De meningen in de test-ruimte waren, op zijn zachts gezegd, verdeelt :-)

En inderdaad heb je een Cyclone III FPGA nodig voor een knipperled!