Beste mensen, Ik ben heel stom geweest heb namelijk een 60volt accu aangesloten aan mijn 42volt Giant prime ebike met middenmoter. Na een vonk doet mijn fiets niets meer. Zit er misschien ergens een zekering ? En is dit zoizo nog optelossen? Erg dom van mij maar hoop dat jullie wat info weten wat er stuk is gegaan. Alvast vriendelijk bedankt. |:( 8)7

Merk als ik mijn fiets achteruit rol de motor veel weerstand geeft.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (9%)]

OK.... Diagnose is als volgt....

1) Je hebt een motor met tandwielkast. Die hebben "vrijloop" dus dat je vooruit kan fietsen zonder dat de motor en tandwielen meedraaien.

2) Maar als je dus achteruit gaat, dan drijf je de motor aan.

3) De motor wordt gestuurd met een BLDC driver. Die bestaat in hoofdzaak uit 6 mosfets.

4) Als die mosfets in sluiting liggen, dan krijg je dat "geeft veel weerstand" gevoel.

5) Je mosfets liggen dus in sluiting. Niks zekering gesneuveld (open!), gewoon sluiting in de motor controller.

6) Wat er verder nog stuk is: Ik heb geen idee, maar in ieder geval dus de power fets.

meeste ebikes hebben een zekering in de accu zitten. MAAAR, dat is een zekering voor als er wat fout loopt. bv een kortsluiting door een blote kabel, kortsluitstroom, zekering knalt.
die 60V accu dat jij hebt gebruikt, als dat een ebike accu is, zal die vlotjes 10-20A kunnen leveren.
als jij die aansluit op een 42V motor, dan is er geen kortsluiting, dan loopt er 20A bij 60V of 1200W voor de zekering zal ingrijpen. en dan is er al veeeeeeel stuk.

je motor zal een vrijloop hebben, als je de motor niet gebruikt, dat de fiets als een fiets rijd en niet als een uitgeschakeld brommer.
in achteruit zal de motor meedraaien en werken als een dynamo, als die zwaar loopt kan er ergens een kortsluiting liggen. koppel de kabel van de motor af, is die nog zwaar: motor kapot
is die dan licht om achteruit te draaien, is je ecu in sluiting
vergeten dat het middenmotor is, ecu en motor zitten al in 1 ding. vrees dat die eraan is.
kijk eens op internet of je de losse controller kan kopen. bij bafang is die module los bestelbaar
https://electricfatbike.files.wordpress.com/2015/03/bbs01-controller1-500x500.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]

Ik denk dat een nieuwe motor hier de enige oplossing zal zijn...

Op 10 juni 2022 23:43:10 schreef CrossFireX:
Ik denk dat een nieuwe motor hier de enige oplossing zal zijn...

Dan eerst maar eens kijken wat die motor kost en hoeveel werkuren er gaan gerekend worden. Kan best eens een dure fout worden.