HomeWizard Wifi 3-fase KWH meter aansluiten op 2 fasen?

Goedenavond,

Ik heb sinds kort een P1 meter van HomeWizard en zou graag de opbrengst van mijn zonnepanelen willen bekijken in de app van HomeWizard. Nu heb ik twee aparte 1 fase zonnestroomsets met een eigen omvormer die op hun eigen aardlekautomaat aangesloten zitten op verschillende fasen.

Zou het ook mogelijk zijn om de fasen van de zonnestroomsets van beide systemen door de HomeWizard wifi 3-fase KWH meter te laten lopen? fase 3 wordt dan niet gebruikt. Ik heb echt geen idee of dit mogelijk is maar hoop dat jullie dat weten. Wat ik graag zou willen is dat de opbrengsten van beide zonnestroomsets worden opgeteld en worden weergegeven in de app

Alvast bedankt voor het meedenken

https://www.homewizard.nl/kwh-meter

Als die kwh meter per fase verbruik of opbrengst weer kan geven is dat geen probleem. Anders krijg je de totale som van de 2 pv sets samen.

Op 15 juni 2022 18:35:27 schreef Peter112:
Als die kwh meter per fase verbruik of opbrengst weer kan geven is dat geen probleem. Anders krijg je de totale som van de 2 pv sets samen.

Begrijp ik het goed? Dat is toch precies wat ik graag zou willen?
Wat ik graag zou willen is dat de opbrengsten van beide zonnestroomsets worden opgeteld en worden weergegeven in de app

Dan kun je ze toch ook over 1 fase aansluiten?

Ik heb drie fasen meters wel eens enkelfasig aangesloten, maar of die meter ook happy is als je dezelfde fase twee keer aansluit?

Die meter haalt zijn eigen voeding ook uit de 230V. Je moet om te beginnen even uitzoeken of dat wel werkt als je 1 fase niet aansluit.
misschien haalt hij zijn voeding uit 1 van de 3 fasen, dan moet je kijken welke fase dat is.

Verder heeft de meter maar 1 nul, dus je moet hem voor de aardlekautomaten plaatsen.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik denk dat dat wel gaat.
Maarrrrrrrr
Je moet je kWh meter dan aansluiten/monteren aan de voedende Netzijde van de automaten, dus niet aan de uitgaande kant.
Aan de netkant kun de dan de gezamenlijke Nul van deze twee automaten als Nul van je kWh meter kunnen gebruiken.

1 fase op de kW-meter laat je onbenut, sluit je niet aan.
Je zult dus in je verdeelkast wat aanpassingen moeten (laten) doen.

P.S.
Zo’n meter sluit je natuurlijk aan met geschikt (passend) gereedschap. En niet zo als in hun folder staat met een spanningzoeker!

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 15 juni 2022 21:22:38 (15%)]

Goedemorgen, Bedankt voor de reactie! Ik heb even een schema gemaakt. Is dit dan de bedoeling met de nul? Wat doe ik met beide nul draden die van de omvormers komen? beiden massief kern onder 1 klem? en bovenop de kwh meter in een twin adereindhuls? Alvast bedankt voor je reactie

Zo moet het dus niet. Je mag na de aardlekautomaten de nullen niet meer koppelen.
De kWh meter moet aan de onderkant van de aardlekautomaten.

EricP

mét CE

Ik zie alleen een bedradingsplan...

Maar goed... je zou de 2 alamatjes kunnen vervangen door een 3-fasen alamat. Dan schakel je alleen beide sets uit als er wat niet wil wat jij wilt.
Overigens is het denk ik handiger om 2 metertjes op te hangen. Dan kun je de boel per set monitoren en heb je ook veel eerder in de gaten als het niet op schiet - welke set doet niet braaf mee?

Hoe dat met je thuistovenaar werkt, dat weet ik niet.

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat is dat ding helemaal onderaan?

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Even mijn verhaal nog eens goed lezen.
De kWh meter moet naar beneden.
Op jou schema tussen de 4P automaat en de 2 afgaande automaten.
Dan kun je aan die zijde de Nullen koppelen en gezamenlijk door de kWh meter halen.
Denk je wel aan de draaddikte, mierenneu... zouden kunnen aangeven dat dat met minimaal 4qmm moet.

Goedemorgen,

Door drukte heb ik dit project even laten liggen. Ik heb inmiddels de 3 fase KWH (wifi) meter aangesloten zoals door Toeternietoe was geadviseerd en het werkt! Ik heb de beide fasen van mijn aparte omvormers op fase 2 en fase 3 aangesloten. Het maakt niet uit op welke fase je ze aansluit op de KWH meter. De KWH meter krijgt van zich zelf op alle fasen stroom. In de Homewizard app worden netjes beide opbrengsten bij elkaar opgeteld en je kunt in de app ook instellen dat je de opbrengst per fase kan bekijken. Alle aansluitingen op de KWH meter uitgevoerd met 6m2 aansluitsnoer omdat de kwh meter tussen de hoofdschakelaar en de aardlekautomaten van de zonnepanelen is geïnstalleerd. Ik wil iedereen bedanken voor jullie hulp! Groeten Vincent