SDR ontvanger met netwerk aansluiting

blackdog

Golden Member

Hi,

Hebben jullie tips voor en SDR ontvanger die een netwerkaansluiting heeft en goede performance onder de 500 Euro?

Er is op de te gaan gebruiken locatie geen PC voor handen, dus alles moet via het netwerk, dit netwerk is verder zeer goed(glas verbinding).
Dus gaarne alleen tips over ontvangers die via een netwerk verbinding werken.
10KHz tot 30MHz is minimaal, hoger in frequentie mag ook.
Mijn voorkeur gaat uit naar een ontvanger waarbij aandacht is besteed aan het audio, aan "geknepen billen audio" heb ik geen behoefte. :+

Dank vast!
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Niet beter af met een RPi met hifiberry bordje?

Volumio er op een gaan.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op vrijdag 17 juni 2022 17:06:37 (22%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Openwebrx is een mogelijkheid waar verschillende SDR-modules aan te sluiten zijn. Dit programma is te downloaden en op een sd-kaart voor de Raspberry Pi te installeren.

Er zijn zeker verschillen per SDR-module in de te ontvangen bandbreedte b.v. RTL-SDR 2 MHz breed gedeelte. Aantal online luisteraars is waar je naar kunt kijken.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
blackdog

Golden Member

Hi,

De link van Arco is de goed richting van wat ik wil, die ontvanger had ik nog nooit gezien.
Jammer is dat bij die ontvanger weinig filtering aanwezig op de HF banden.

Het is niet de bedoeling de SDR ontvanger aan anderen aan te bieden, het is alleen voor eigen gebruik.
Ook een bouwpakket van allerlij OS'n modules enz. is niet de bedoeling, dat wordt zeker een zwart gat waar je onbeperkt tijd in kan gaan gooien, dat heb ik niet.

Ik had zelf ook al gedacht aan een RPI, er zijn er hier nog een paar op voorraad en ik heb een DAC van HiFi-Berry, maar de analoge uitgangen ga ik geen 5KM verlengen. :-)
Daarom wil ik netwerk functionaliteit, er is glas aanwezig en een aardige plek voor de antennes.
Op de locatie heb ik een RPI3 met Pi-Hole draaien maar een extra RPI mag in principe wel, maar dan verder niet te veel rommel er omheen om het goed te maken.

De ontvanger waar ik al een paar keer naar gekeken heb ik deze: RSPdx van SDRPlay.
Iemand van jullie die ervaring heeft met de SDRplay ontvanger met een RPI via een netwerk beheert?

In ieder geval dank voor de info.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op mijn zolder staat een RPi met Hifiberry digitaal bordje, aangesloten op mijn Onkyo A8800. Speelt als een tierelier. In de garage een RPi met analoog Hifiberry bordje en D klasse versterker op autospeakers werkt ook vrij goed. Uiteraard zijn beiden niet vergelijkbaar.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Hi Bram,

kijk eens bij Kiwi SDR. Een veel gebruikte SDR ontvanger met een goede reputatie binnen jouw budget.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
blackdog

Golden Member

Hi buckfast_beekeeper,

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik wil, ik heb een ontvanger nodig voor de kortegolf en eventueel andere banden die remote gestuurd kan worden.
Een "gewone" radio en/of MP3 streamer is niet wat ik nodig heb. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Voor een enkele gebruiker? Dan is de RSP1A misschien een goede keuze.
USB, dat wel. Geen LAN.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op vrijdag 17 juni 2022 18:56:17 (15%)

blackdog

Golden Member

Hi,

Even naar een paar KiWiSDR radio's geluisterd, audio is goed maar de bedien interface is echt een drama!
De “Lag” die er in zit, zo irritant.
Probeer de frequentie is te veranderen, dan wel of niet het kruispijltje, totale willekeur, dan sleep je weer de gekozen bandbreedte en dan weer de frequentie.

Heb je hem vast om de frequentie te veranderen dan blijft de weergave op het vorige station staan tot je de muisknop loslaat of het muispijltje stil houd.
De WebSDR van Twente heeft dat natuurlijk ook, maar door de maar kleine lag is dat niet zo irritant.

Ook het instellen van de ruis/storing onderdrukking is veel prettige in het gebruik van de WebSDR van Twente.
Door de lag is er bijna geen goede filtering in te stellen bij de KiWi RDS.

Ik begrijp niet dat ze dit zo programmeren, het is zo oncomfortabel.
Iemand van jullie er al eens mee gespeeld?

KiWiSDR is in ieder geval van mijn lijstje gehaald als kandidaat.

Maar ik blijf naar jullie luisteren voor anderee opties.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
harry64

Golden Member

Op 17 juni 2022 18:32:24 schreef blackdog:
Hi,

De link van Arco is de goed richting van wat ik wil, die ontvanger had ik nog nooit gezien.
Jammer is dat bij die ontvanger weinig filtering aanwezig op de HF banden.

Het is niet de bedoeling de SDR ontvanger aan anderen aan te bieden, het is alleen voor eigen gebruik.
Ook een bouwpakket van allerlij OS'n modules enz. is niet de bedoeling, dat wordt zeker een zwart gat waar je onbeperkt tijd in kan gaan gooien, dat heb ik niet.

Ik had zelf ook al gedacht aan een RPI, er zijn er hier nog een paar op voorraad en ik heb een DAC van HiFi-Berry, maar de analoge uitgangen ga ik geen 5KM verlengen. :-)
Daarom wil ik netwerk functionaliteit, er is glas aanwezig en een aardige plek voor de antennes.
Op de locatie heb ik een RPI3 met Pi-Hole draaien maar een extra RPI mag in principe wel, maar dan verder niet te veel rommel er omheen om het goed te maken.

De ontvanger waar ik al een paar keer naar gekeken heb ik deze: RSPdx van SDRPlay.
Iemand van jullie die ervaring heeft met de SDRplay ontvanger met een RPI via een netwerk beheert?

In ieder geval dank voor de info.

Groet,
Bram

Ik heb een RSPdx. Ergens vorig jaar aangeschaft omdat hij beter zou zijn dan de RSPduo en RSP1A. Echt spectaculair verbetert vind ik het niet. Moet ik er wel bijzeggen dat ik niet kan testen op zwaksignaal door de enorme storing hier in de buurt. Maar met de duo haal ik nog de beste resultaten omdat die een diversety mode heeft. Niet getest met netwerk.

Ik vind het kwalitief wel goede ontvangers die weinig eigenruis hebben met de gain open.