Defecte PM6645 frequentie teller

Onlangs maar eens begonnen een niet goed werkende PM6645 op te knappen.
De nixi buisjes waren nauwelijks te zien, de oorzaak: een respectabele hoeveelheid nicotine aanslag.
Werkelijk alles in het apparaat was bruin.
Er waren wel cijfers te zien, maar onafhankelijk van een ingangssignaal.
Het gehele apparaat uit elkaar gehaald en bespoten met Dubro ontvetter.
Hierna goed afgespoeld met water, en het meeste zag er weer uit als nieuw( de tekst ZM1005 verdween als sneeuw voor de zon!), maas da's geen ramp.
Na enkele dagen in de zon drogenweer in elkaar gezet en toen vielen me twee weerstandjes op die duidelijk te warm waren geweest.
De ene was van een controle lampje, de ander voor de voeding (-5 volt)voor een paar ic's.
De lampjes maar allemaal vervangen door 30 Ma exemplaren.
Toen testen, idd nog steeds geen cijfers (slechts af en toe na een reset), maar na enige tijd wel een behoorlijke rookwolk!
Nee, deze keer geen Rifa, maar een tantaal electrolietje in de min voeding.
Hier maar een gewone electroliet in gezet en weer testen waarna er weer een ander het begaf (geen rook, volledig in sluiting)
Na vervangen weer verder testen blijkt een eerder genoemd weerstandje best wel warm te worden en ook een Bc177 daarmee in serie (de voeding voor ic Z141 en Z142)
Nu vermoed ik dat het een beetje einde verhaal wordt.
Z141 is een type OM171 waar ik helaas nagenoeg geen informatie over kan vinden.
Het lijkt er op dat dit ic alleen in dit toestel is toegepast.
Wie kan mij zeggen hoe dit ic is opgebouwd voor eventueel namaken met smd onderdelen of weet er nog ergens een exemplaar te liggen?
[image]
De stckertjes heb ik ook maar vervangen daar de aanwezige (erg bruin!) nauwelijks meer leesbaar waren.
De ic's zijn zelf ongestempeld, misschien een eerste serie?

Mvg Dirk

benleentje

Golden Member

Ik zou eens zo een sticker er vanaf halen wie weet wat er onder staat. Gezien de breedte en het aantal pootjes kan het om een prom gaan maar dat is een wilde gok.
Een prom lijkt me voor Nixie buisjes wel weer logisch daar kan je dan een logische tabel inzetten die dan het juiste segment oplicht.

PS niet iedereen zal weten wat een PM6645 is of er naar willen zoeken het gaat dus om een 9 digit frequentie counter
https://www.radiomuseum.org/r/philnz_frequency_counter_pm6645_04.html
Hij is even oud als ik ;)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Goed jaar! Er zitten volgens de link TTL IC's in, de standaard riedel uit die tijd. De 74141-7475-7490 per nixiebuis. Driver/decoder-latch-teller.

Op 22 juni 2022 00:09:20 schreef DoktorDirk:
De ic's zijn zelf ongestempeld, misschien een eerste serie?

Of misschien onder invloed van water dat de stempel-inkt voor 100% aan de sticker is blijven zitten?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nee hoor, de (hybride) ic's zijn echt ongestempeld.
Maar omdat de rokerige omgeving, en bruine kroeg zou er trots op zijn, de stickertjes zo onleesbaar waren geworden heb ik ze maar vervangen voor de duidelijkheid.
Het gaat om de linkse met type OM171, een 20 poter met een breedte van 20 mm

Trigger.pdf

In dit schema genoemd Z141.
De eronder geplaatste Z145 en R187 worden behoorlijk heet als Z141 aanwezig is.
Een blokgolf aanbieden op pen 18 van Z142 maakt dat de teller begint te tellen, uiteraard niet goed omdat het benodigde triggersignaal dan ontbreekt.
Ik weet dat er iemand op dit forum jaaaaren geleden per toeval deze ic,s heeft gehad, maar de kans is groot dat die ondertussen wel weg zijn.
Naar aanleiding van een oude post op dit forum kwam ik zo hier terecht.

Ik had overigens wel een reactie van Testman verwacht.
Die heeft of had een paar modellen oa de OM171 in het archief, maar dat was al weer lang geleden.
De draad van Maarten Bakker over OM en andere soorten halfgeleiders is tenslotte ook al zo'n 9 jaar oud.

Dirk

benleentje

Golden Member

Als ik het schema bekijk is ongeveer wel duidelijk wat dit IC moet doen. De uitgaande blokgolf is helemaal gespecificeerd, met frequentie en spanningsniveaus.

Maar geen idee hoe moeilijk zoiets is na te maken. Met een FPGA een makkie ik denk dan ook dat de originele IC dan ook iets van programmeerbare logic is geweest.

De meter kwam me toch een beetje te bekend voor en ik blijk er ook 1 te hebben uit dezelfde serie een PM6630. Het ding mag voor een kleine maar eerlijke prijs de deur uit. Geen idee of hij werkt ik heb hem zelf nooit gebruikt en ook geen idee of er dezelfde IC inzitten.
Als er interesse in is zal ik hem testen en defect is hij uiteraard de onderdelen waard en wat je ervoor over hebt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 24 juni 2022 19:32:09 (38%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het zou eigenlijk een vrij eenvoudige schakeling moeten zijn.
De basis is een flinterdun glasplaatje waarop de schakeling zich bevind.
Hier zitten in elk geval enkele smd transistors op gezien toen ik iets te grof te werk ging.
De schakeling zal na het testen met een soort siliconenkit zijn afgewerkt waarna de zwarte omhulling er omheen is gekomen.
Door het doorzichtige deel waren een paar bruine plekjes te zien, Waarschijnlijk de kapotte onderdelen.
In het ic wordt tijdens de gate tijd het main gate signaal vrij gegeven.
Het signaal van 100Ns komt van het 10 Mhz testsignaal, maar is uiteraard voor iedere te meten frequentie anders.
Het zou met een paar logische ic's ook op te lossen moeten zijn ware het niet dat die meestal niet snel genoeg zijn, en er wordt hier om onduidelijke reden met negatieve spanning gewerkt.
De transistors in het gebruikte ic zullen dan ook wel hf-types zijn.

Dirk

benleentje

Golden Member

IK heb mijn PM6630 net aangesloten het meeste lijkt te werken op de achter ingang doe hij het enkel in de stand subunits en op de voor ingang lijkt er niets te werken.
De checkstand levert 100Mhz op dus de nixies en de aansturing werkt allemaal en tijdens het verdraaien van de knoppen komt er ook leven op het display. Mag weg als defect als je er interesse in hebt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

las dit draadje nu pas, ik had enige jaren terug wat exoot OM ic's liggen idd. echter met een ruimactie van wat jaren geleden zijn die wrs al verdwenen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Update mijn PM6630 werkt, er stond nog een schakelaar/ knop in de verkeerde positie. De level knop had ook nog een schakelaar in de stand 0 werkt hij gewoon.
Hij heeft wel rariteit en dat is dat het meest rechter digit meestal op 1 staat en geeft dan in verschillende standen 1,1µS of 1,01µS tot 1,00001µS. Het testignaal is 1Mhz

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat is dan jammer, zelfs op ebay gaat er geen belletje rinkelen als je het type opgeeft, enkel een zenerdiode met hetzelfde nummer.
@benleentje ik heb denk ik geen belangstelling, het ingangsgedeelte heeft zo te zien een andere opbouw.

maartenbakker

Golden Member

Op 24 juni 2022 20:16:49 schreef testman:
las dit draadje nu pas, ik had enige jaren terug wat exoot OM ic's liggen idd. echter met een ruimactie van wat jaren geleden zijn die wrs al verdwenen.

Als je weer zo'n opruimactie van exotische onderdelen doet betaal ik je verpakking en porto wel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Update mijn PM6630 werkt, er stond nog een schakelaar/ knop in de verkeerde positie.

Mijne is ook nog steeds akelig precies... ;)

https://www.uploadarchief.net/files/download/img_0305.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com