KGE
Golden Member
In een ver verleden (1999) heb ik ooit met een PIC16F84 en een Philips 8 bit I2C A/D + D/A converter (PCF8591) een luchtmassa meter gekoppeld aan aan een ECU die een luchtvolumemeter had (met zo'n klep gekoppeld aan een 'potmeter'). Het voordeel van de luchtmassameter was dat die minder weerstand bood aan de inlaat luchtstroom en veel sneller reageerde. Op het circuit was dit een behoorlijk voordeel (dat en een veel lichter vliegwiel).
De luchtmassameter gaf ook teveel signaal af en de ECU ging in 'notlauf' bij volgas.
Ik weet niet of je handig bent met Arduino maar met een Arduino nano of micro boardje flans je zoiets vrij snel in elkaar. Daar zit alles al op, A/D en D/A is ingebouwd. Tabelletje maken wat bovenaan wat geknepen is.
Ik had er een tooltje voor gemaakt waarin je de waardes grafisch kon aanpassen en dan kon uploaden naar de converter.
Dat klinkt ook goed, helaas 0,0 kennis van Arduino, of beter gezegd electronica in het algemeen, basiskennis elektro heb ik wel.
Ook geen idee waar ik moet beginnen met Arduino
Ik ben meer van het grovere werk, sleutelen aan auto's, en lassen ipv solderen bvb 
Het verhaal van de luchtvolumemeter ken ik wel, die dingen zijn ontettend lomp en zitten midden in je zo geliefde luchtstroom.
Ik zit er nu toch aan te denken om een andere (3bar) MAP sensor te halen en hem opnieuw af te laten stellen, dan weet ik zeker dat ik niet ''lean'' kom te zitten en kan ik in de toekomst (na de nodige modificaties) nog veel verder met de boost, de turbo kan tot circa 16 psi alleen vind mijn blokje dat (nog) niet zo leuk.
Wil niet zeggen dat ik in eerste instantie een begrenzer op het MAP signaal wil gaan plaatsen, maar het gebrek aan kennis met dit soort dingen speelt wel een rol, straks gaat er iets mis en fik ik mijn ECU door
[Bericht gewijzigd door Patrix op (13%)]
Op 16 augustus 2022 21:45:18 schreef Patrix:
Ooh, ik had MCL6002 ingetoetstDe rest van mijn opmerkingen zijn juist?
Net even de datasheet gegoogled, denk een foutje van benleentje
Voeding moet 5Vdc zijn ipv 12Vdc.
Zou je ook van je MAP sensor kunnen aftakken, denk ik.
benleentje
Golden Member
Net even de datasheet gegoogled, denk een foutje van benleentje
Ik had in het schema 12V ?? staan en de vraag ook uitgezet bij de tekst in het schema.
Ik wist verder ook niet welke opamp er gebruikt ging worden. Geen fout dus zal volgende keer wel al ik zoiets doet er enkel ?? bijzetten dan is het denk wel duidelijk dat dat nog onbekend is.
Maar het kan toch eender welke andere opamp zijn. Hoe hoeft geen hoge bandbreedte, erg snel, extreem nauwkeurig enz te zijn?
Dit omdat de levertijd 9 weken zou zijn?
Staat er toch een foutje in het schema opamp moet MCP6002 zijn.
Ook geen idee waar ik moet beginnen met Arduino
Net zoals je aan de auto hobby bent begonnen omdat je het leuk vind om te doen.
. En als je het niet zo leuk lijkt moet je er ook niet aan beginnen.
De 5V komt is een voeding welke ik bij de ECU vandaan haal (voeding naar de Mapsensor)
Als dat mogelijk is het liefst wel ja. Schakeling heeft een heel klein verbruikt ik denk ca 1mA.
De twee condensatoren gaan naar een 12V voeding? in de auto zou dat tegen de 14V zijn namelijk
Dat is niet zo een probleem, echter de gekozen opamp mag maar tot 5V en ik heb het schema erop aangepast. Probleem is meer dat er veel stoorbronnen in een auto zijn en dan is van de 12V aftakken niet zo handig.
Maar mocht het toch niet lukken op een 5V voeding te vinden dan kan het schema ook wel uitgebreid worden met een spanningsregelaar dat er een mooie en schone 5V uitkomt. U zegt wij draaien.
Hieronder het schema voor een 5V spanning.
BR1 en daarvoor kan je weglaten daar komt dan bij jouw de 12-14V op.
De 78xx word dan een 7805. Dat is een 5V regelaar die heb je in verschillende smaken zoals 100mA, 500mA, 1A, 1,5A, en 2A. IN principe is 100mA al genoeg. Ik zou er gewoon een 1A inzetten dan heb je ook geen eventuele warmte problemen.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.…
hier zijn er ruim 1900 op voorrraad
https://www.digikey.com/en/products/detail/microchip-technology/MCP600…
Alternatief is of je hier vraag of iemand dit voor je wilt maken, er zijn hier genoeg forumleden die dit op voorraad hebben en zo kunnen maken.
Ik ben meer van het grovere werk, sleutelen aan auto's, en lassen ipv solderen bvb
Ik ook ik bouw liever schakelkasten
of bouw, verbouw, repareer zware machines. Ik hou ook niet zo van solderen ik kan het wel een beetje maar daar houd het ook wel op.
Als er in dit topic niet reageert kan je eventueel ook bij vraag en aanbod een advertentie plaatsen om het voor je te laten maken.
Opamp, MCP6002.
Als REW dat in een schema zet dan houd ik dat gewoon aan.
Weet ook niet het fijne van opamps, weet wel dat er ook nog zoiets is rail to rail voltage voor bepaalde typen.
Heeft betekking op voedings spanning vs ingangsspanning, voor zover ik het weet.
met deze opamp schakeling ga je er vanuit dat de ECU een veel grotere ingangsweerstand heeft dan 1k?
Wederom bedankt allen voor het meedenken, ik lees rustig mee want enige input kan ik toch niet geven vanwege gebrek aan kennis.
Zodra de componenten (waardes) bekent zijn kan ik overgaan tot het (laten)bouwen van deze schakeling
KGE
Golden Member
Op 17 augustus 2022 08:33:03 schreef EgbertG:
met deze opamp schakeling ga je er vanuit dat de ECU een veel grotere ingangsweerstand heeft dan 1k?
Misschien een idee om de andere helft van het IC dan als buffer te gebruiken. Zo te zien is de MCP6002 een dual opamp.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 16 augustus 2022 21:16:43 schreef Patrix:
De twee condensatoren gaan naar een 12V voeding? in de auto zou dat tegen de 14V zijn namelijk
De MCP6002 (en 602 als dat makkelijker te krijgen is. Of zo je wilt 60(0)1) ) heeft 5V nodig. Mag niet veel meer zijn. 12V gaat ie van kapot. Iemand anders heeft dat hierboven ook al gespot.
Zoals zo vaak.... Ik heb MCP6002 er bij geschreven omdat ik die heb liggen. Ik vind het een handig opampje voor "algemeen gebruik".
1 van de "beperkingen" van de meeste opamps is dat ze de stukken in de buurt van de voedingspanningen niet kunnen gebruiken. Dit geldt dan zowel voor de ingang als de uitgang. Ouderwetse opamps kunnen dan niet lager dan 3V boven de onderste voeding. En niet hoger dan 3V onder de bovenste voedingsrail. Bij voeden-met-vijf-volt blijft dan -1V over... Nutteloos dus. De beperkingen aan de ingang zijn vaak minder heftig maar alsnog is 4.5V wat we hier gebruiken vaak "buiten de range". Kortom, je hebt hier een moderne rail-to-rail opamp nodig, en de MCP6002 is dat.
Maar anders zoek je bij de winkel waar je gaat bestellen op "opamp" en vraagt dan hier waarom de goedkoopste die je ziet niet zou werken.
Die 4.55 zou dan precies de eindstand zijn van de potmeter. En dan kan je alleen naar "daarboven" regelen. Kortom, ik zou niet voor die optie gaan: Gebruik een 47k weerstand.
Ah! Ik zie nu de suggestie van KGE: Prima suggestie. Benleentje heb je het file nog van dat schema, zodat je de twee suggesties kan verwerken? TS zou het waarderen als je de pinnummers er ook bij weet te krijgen.
Bedankt voor de extra input Rew,
Dat de 12 volt niet kan had ik al begrepen, ik vroeg me alleen af waarom dat erbij stond.
Ik laat jullie onderling even brainstormen, ik sta echt versteld van de hulp die hier wordt aangeboden, echt top!
Als ik straks een werkende ''begrenzer'' heb die ergens tussen de 4.3 en 4.8 volt instelbaar is ben ik helemaal tevreden.
Alles daaromder wordt gewoon zonder wijzigingen doorgeven toch? (vraag voor de zekerheid)
Met een duidelijk schema lukt het mij wel om de print te bouwen, maar toch zal ik ook een oproep doen om het te laten bouwen, hele gekke prijs zal het niet gaan worden vermoed ik?
benleentje
Golden Member
Dat de 12 volt niet kan had ik al begrepen, ik vroeg me alleen af waarom dat erbij stond.
Dat heb ik in een eerdere post al uitgelegd.
IK had enkel het schema van REW even netjes digitaal gemaakt en er waren nog wat onbekende zaken. Er stond daarom ok 12V ??. Die 2 vraagtekens was omdat ik er niet zeker van was.
Benleentje heb je het file nog van dat schema, zodat je de twee suggesties kan verwerken?
In het laatste schema heb ik toch een range van 4,3 en 4,8V? IS de spanning verander naar 5V.
Ik kan nog wel even de pinnummers erbij zetten.
1 van de "beperkingen" van de meeste opamps is dat ze de stukken in de buurt van de voedingspanningen niet kunnen gebruiken.
Als je een opamp voed met 12V is dat hier geen probleem
.
Maar digikey heeft ze nog op voorraad dus dat probleem is opgelost.
Alles daaromder wordt gewoon zonder wijzigingen doorgeven toch? (vraag voor de zekerheid)
Ja dat is het mooie van de schakeling van REW.
Hoe een opamp werkt kan je op verschillende manieren uitleggen ik zal mijn versie geven.
OP de + ingang staat nu even 4,5V.
Je map sensor geeft bv 4,4V. op de - ingang. 4,5V is hoger dan 4,4V dus de + ingang bepaalt wat de opamp doet en dat dat de uitgang hoog word (even simpel digitaal) Omdat er een diode op de uitgang zit heeft een hoge uitgang verder geen effect en doet hier helemaal niets.
NU word de map sensor 4,51V. NU is de spanning op de -ingang hoger en is die bepalend voor wat de uitgang doet. De uitgang word nu lager. Een lager wordende uitgang heeft wel effect omdat er nu stroom de uitgang in kan gaan. De spanning word nu zover verlaagt dat het ook de spanning via de diode op de - ingang lager maakt. Als de - ingang op 4,5V komt dan stop dat proces.
Op 17 augustus 2022 17:37:24 schreef benleentje:
OP de + ingang staat nu even 4,5V.Je map sensor geeft bv 4,4V. op de - ingang. 4,5V is hoger dan 4,4V dus de + ingang bepaalt wat de opamp doet en dat dat de uitgang hoog word (even simpel digitaal) Omdat er een diode op de uitgang zit heeft een hoge uitgang verder geen effect en doet hier helemaal niets.
NU word de map sensor 4,51V. NU is de spanning op de -ingang hoger en is die bepalend voor wat de uitgang doet. De uitgang word nu lager. Een lager wordende uitgang heeft wel effect omdat er nu stroom de uitgang in kan gaan. De spanning word nu zover verlaagt dat het ook de spanning via de diode op de - ingang lager maakt. Als de - ingang op 4,5V komt dan stop dat proces.
Bedankt, ik denk dat ik het wel begrijp zo 
Op 17 augustus 2022 18:29:57 schreef EgbertG:
en dan idd de 2e OPAMP zo?[bijlage]
dit is nu dus de definitieve schakeling, en is die tweede OPAMP nodig, dat deel snap ik dan weer niet.
En als ik dit zelf ga bouwen kan ik m gewoon testen op een USB voeding met een output van 500mA?
[Bericht gewijzigd door Patrix op (17%)]
KGE
Golden Member
Op 17 augustus 2022 18:29:57 schreef EgbertG:
en dan idd de 2e OPAMP zo?[bijlage]
Nee, dat gaat niet werken. Je kunt simpelweg de '-' ingang met de uitgang verbinden en het signaal op de '+' ingang zetten.
benleentje
Golden Member
Ja dat is de uiteindelijke schakeling. Of de opamp nodig is hangt van je ecu af. Maar het kan zeker geen kwaad.
Normaal stuurt de map sensor direct op de ECU pin nu zit daar een 1K ohm weerstand tussen en dat kan een probleem geven. De extra opamp lost dat probleem op.
In de MCP6002 zitten 2 opamps en het is dan ook beter om die wel te gebruiken zodat je zeker weet dat het werkt ipv erop te gokken dat met 1 opamp kan werken.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (25%)]
KGE
Golden Member
Op 17 augustus 2022 18:54:49 schreef Patrix:
[...]dit is nu dus de definitieve schakeling, en is die tweede OPAMP nodig, dat deel snap ik dan weer niet.
Omdat niet bekend is wat voor ingangsweerstand jouw ECU heeft en er extra weerstanden in serie met het signaal komen, is er kans dat er een te groot verschil zit in het signaal wat de schakeling in gaat en wat er weer uitkomt. Je kunt dit oplossen met een opamp geschakeld als niet inverterende buffer. En het mooie is dat er twee opamps in één behuizing zitten dus twee vliegen in één klap.
Helemaal top, maakt het nog uit of ik 1/4 of 1/2w weerstanden gebruik?
En alles moet uiteraard op een printplaatje, wat gebruiken jullie voor dit soort dingen, ik zie universele plaatjes, de sporen moet je dan handmatig aanbrengen, of met draadjes verbindingen maken?
benleentje
Golden Member
Helemaal top, maakt het nog uit of ik 1/4 of 1/2w weerstanden gebruik?
weerstanden kunnen nog veel kleiner zoals bv 1/8W als alles in SMD maakt
.
Omdat het toch een soort meet systeem is zijn 1% metaalfilm wel aan te bevelen. Die hebben een stuk minder temperatuur drift en zijn dus stabieler met veranderende temperatuur.
Als je het zelf gaat solderen dan word het vaak op gaatjes print gedaan en dan moet je zelf de draadjes leggen. Echter een diode heeft lange pootjes als je die niet gelijk afknipt als die op de print zit kan je dat ook als verbinding gebruik om naar een ander component te gaan.
Maar solderen op gaatjes print is echt niet mijn ding
.
Een printplaatje laten maken in china is tegenwoordig ook erg goedkoop dus er zijn veel mogelijkheden.
Maar een printplaatje (zelf) solderen is nog maar een deel van het werk/ probleem dan moet ook nog ergens vochtvrij komen zonder teveel aan extra bedrading te creëren wat weer problemen kan geven tot storingen.
Oké bedankt voor de info, zojuist mijn winkelmandje gevuld bij Digi-key.
Materiaal is nog geen 9 euro, maar verzenden en belasting is samen ruim 23 euro.
Eens zien of ik hier lokaal ergens kan krijgen, Radio Piet zit hier in Arnhem, wellicht kunnen hun mij voorzien
Bedrading en vocht komt wel goed, het komt in de auto naast de ECU
[Bericht gewijzigd door Patrix op (12%)]
benleentje
Golden Member
Qua extra kosten heb ik zelf nog nooit bij digkey besteld maar met de schaarste van IC's is het soms niet anders.
Een vraagje nog, hoeveel volt mogen die condensatoren zijn?
De voeding is 5V. Een condensator moet zeg minimaal 20% hoger zijn in spanning. De eerste logisch stap is dan 10V. Maar 16V en hoger mag ook ze worden enkel maar steeds iets groter en nemen iets meer plaats in maar niet altijd duurder.
Het hoeven geen hele speciale te zijn zoals low esr en dat soort dingen.
Doe 1uF is een elco
de 100nF is geen elco.
samen ruim 23 euro.
Had je hem denk ook voor kunnen laten maken
.