Zener aansluiten

KGE

Golden Member

Op 18 augustus 2022 12:30:57 schreef rew:
probeer zelf te oefenen. Google (of als je wat anders gebruikt mag ook) op "mcp6002 datasheet" en kijk wat er niet klopt. Ik geef je zwart op wit dat je niet verder hoeft dan blz 1.

Gemene truuk: R3 wordt 4k7, de diode een (high efficiency) rode led... "Begrenzing actief".

Ga je dan niet de mist in met de drempelspanning van de diode/led ?

EgbertG

Golden Member

Zijn er LED's die bij 1mA al zoveel lichtopbrengst hebben?

Misschien mosterd na de maaltijd, maar zo ongeveer kan het volgens mij ook wel.

Piet

EgbertG

Golden Member

Is t de standaard ECU die in de auto hoort of zit er een programmeerbare in?
Er zijn in te stellen parameters voor de tijd waarbij er teveel lucht mag
binnenkomen.

Het is een gechipte ECU, maar de MAP sensor kan niet meer lezen dan 10 psi, dan zit ie op 4.8 a 4.9 volt (einde van zijn schaal)

De parameters heeft mijn tuner het niet over gehad, zal niet bij iedere chip/programma zijn denk ik?

Daarom staat de boostcut ingesteld op 9.5 psi, wat ongeveer 4.7 volt is

Dus meer boost geven kan alleen door de ECU voor de gek te houden, je kan niet te ver uiteraard omdat je met de feulmap op 9.4p si rijd, en de werkelijkheid 10 a 11 zal gaan worden.

Op het moment kan ik eigenlijk maar op 8 psi rijden, omdat ie vooral met terugschakelen 1/10 sec piekt tot boven de 9, en dat wil ik dus verkomen met deze schakeling, en ik kan 'm nog ietsie opdraaien tot 10+ psi

Op 18 augustus 2022 12:30:57 schreef rew:
probeer zelf te oefenen. Google (of als je wat anders gebruikt mag ook) op "mcp6002 datasheet" en kijk wat er niet klopt. Ik geef je zwart op wit dat je niet verder hoeft dan blz 1.

Gemene truuk: R3 wordt 4k7, de diode een (high efficiency) rode led... "Begrenzing actief".

Ik zie dat pin 8 Vss is en pin 4 Vdd, respectievelijk zitten die pins op - en +
Is dat gewoon de voeding voor de complete OPAMP dan?

Leuk van die LED, maar ik hoef niet te weten wanneer ie actief is, dat zie ik ook op mijn boost metertje

Op 18 augustus 2022 13:49:10 schreef Piet1950:
Misschien mosterd na de maaltijd, maar zo ongeveer kan het volgens mij ook wel.

Piet

[bijlage]

Dag Piet, ik geloof je direct, zelf geen idee namelijk :)

Onderdelen zijn besteld, besloten om zelf te gaan knutselen, heb ik toch nog iets aan mijn electro opleiding tich jaar geleden mbt het lezen van een schemaatje

De parameters heeft mijn tuner het niet over gehad, zal niet bij iedere chip/programma zijn denk ik?

IN die chip zit gewoon een programma en of de parameters en die kan je dus gewoon altijd veranderen zou ik denken. Of het moet een chip zijn die ze dicht getimmerde hebben maar dan kan er in principe altijd weer een andere in.
Ik zou dat zeker nog eens navragen.

Als je zoals je eerder al zei nog van plan bent om naar een andere sensor te gaan dan zal er toch wat aan de programmering moeten veranderen die geeft in principe ook gewoon 0 - 5V maar dat heeft wel een iets andere betekenis/ waarde die eraan vast hangt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dankje, maar goed dat je aangeeft dat de 100nf geen elco is, ik had die n helemaal niet gezien, dacht dat het beide elco's waren.

HEt zijn 2 condensatore omdat die eigenlijk elk een iets andere functie vervullen.

De elco is gewoon een energie buffer of voorraad maar die is relatief traag. De kleinere condensator vaak keramisch heeft meer de functie om stoorsignalen te kortsluiten. OP DC is een condensator een hele hoge weerstand maar voor iets hogere frequentie word die weerstand snel lager dus de energie van die stoorsignalen word door die weerstand die de condensator ervoor vorm dus kortgesloten.
Ook de kleine condensator vorm een energie buffer maar dan 1 die een stuk sneller is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De chip is volledig instelbaar, de auto is op straat afgesteld live met een laptop, maar of er een parameter inzit om kortstondig meer boost toe te staan weet ik niet, denk het haast niet want dan heb je geen veiligheid meer, maar ik zal het eens vragen.

Als ik er een ander sensor in ga zetten moet ie idd gereprogrammeerd worden omdat een 3bar sensor een hele andere schaalverdeling heeft, maar dat duurt nog wel even, ik moet eerst de motor aanpassen om meer boost te kunnen verdragen, stock kan ie ongeveer 200 pk hebben, met een redelijke grote turbo bereik je dat al met 7 a 8psi, aangezien ik een slag kleiner heb kan ik wat meer psi draaien (10 a 11) endat zit dus net buiten bereik van de sensor, vandaar de vraag wat starte met de toepassing van Zeners
Kleinere turbo rijd lekkerder, pakt veel eerder op.

Thanks voor je uitleg betreffend condensatoren

Ik vind het toch wat raar als je een vrijprogrammeerbaar systeem hebt om met een kastje de map sensor te gaan begrenzen. Ik heb dat jaren geleden ook gedaan in de begintijd van de subaru's en supra's waar je niet in de software van de ecu kon komen. Sowieso is een sensor tot maximaal 7-8 psi een vreemde waarde. In een vrij programmeerbare ecu is een andere map sensor calibreren veel minder werk dan een schakeling ertussen. Je kan dan prima je mengsel en ontsteking aanpassen aan de nieuwe turbodruk.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Valt wel mee, niks raars aan, mijn huide map sensor kan maar tot 10psi lezen, boostcut staat dus op 9.5.

Zet ik mijn Wastegate nu op 8 psi dan maakt ie (met name bij heftig terugschakelen) een boost piek, en wordt de boostcut ingeschakeld, dit wil ik dus voorkomen, en ook kan ik de wastegate op 10 psi zetten, feulmap loopt dan sowieso tot 9.4 psi door als ik de schakeling zo scherp kan krijgen.

Als je wat verder terug leest staat er ook dat ik over een tijdje een andere map sensor aan ga schaffen, alsook een upgrade aan de motor voor meer boost.

Dan laat ik alles weer opnieuw afstellen, in één keer

Dingen laten aanpassen door een tuner is niet goedkoop, en ga ik er niet heen om alleen de Map sensor opnieuw te calibreren.

Voordat de onderdelen toekomen toch nog even het schema met de juiste pinout van de opamp meegeven.
Ook R3 verkleinen van 10K naar 5K6 zodat er bij een mapspanning van 5V ook nog begrensd wordt op de ingestelde waarde.

Op 20 augustus 2022 23:55:39 schreef OXO:
Voordat de onderdelen toekomen toch nog even het schema met de juiste pinout van de opamp meegeven.
Ook R3 verkleinen van 10K naar 5K6 zodat er bij een mapspanning van 5V ook nog begrensd wordt op de ingestelde waarde.

Zover ik weet komt de mapspanning niet boven de 4.8, dat is namelijk ook de ingangspanning van de Map sensor, ik zal dat straks even meten voor de zekerheid.
Geef anders even aan hoe jij denkt wat de juiste pinout is?

In al de voorgaande schema's staan fouten wat betreft de pinnummering van de opamp.
Daarom nu het schema met de juiste pinout en datasheet van de opamp.

Of de eigenschap van de schakeling met R3=10K je parten gaat spelen weet ik niet.
Met R3=5K6 alleszins niet, aan u de keuze :)

Zover ik weet komt de mapspanning niet boven de 4.8,

IK kan altijd wel ergens een defect optreden en dat hij 5V uitstuurt. Maar daarvoor zal de ecu wel beveiligd zijn.

Met R3=5K6 alleszins niet, aan u de keuze

Als je die weerstanden niet heebt mag je ook 2x 10K parallel zetten dan heb je 5K dat lijkt me ook geen probleem.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt OXO en benleentje, nu weet ik zeker dat het goed gaat komen.

Ik zal ook de waardes van R3 aanpassen zodat er ook boven de 4.8 volt gemeten kan worden, dan kan ik de schakeling van te voren ook testen op een 5V USB voeding

Althans de USB voeding geeft 5.24V, is dat ook nog haalbaar met de 5K6 weerstand?

[Bericht gewijzigd door Patrix op maandag 22 augustus 2022 09:23:59 (15%)

DE MCP6002 mag tot ca 6V gebruikt worden 5,2V is geen probleem.
Als je de schakeling wilt testen heb je nog een 2de potmeter nodig due je op de 5V aansluit dan kan je zo een spanning van 0 tot 5,2V maken p het punt waarop je normaal de map sensor aansluit. Geschikte potmeter zou dan 2,5K of 5K ohm zijn.
Spanning uit een regelbare voeding mag ook. maar neem aan dat je dat niet hebt omdat je een USB voeding wilt gebruiken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Nee ik heb idd geen tweede potmeter of instelbare voeding.

Het testen hoeft alleen maar even op de 5.2 volt, als ik hem dan omlaag kan schroeven weet ik dat ie werkt.

Vervolgens test ik m met aangesloten voltmeter in de auto om te kijken of alle waardes onder de 4.7/4.8 netjes worden doorgeven.

Stationair is 0.8V bijvoorbeekd

Het testen hoeft alleen maar even op de 5.2 volt, als ik hem dan omlaag kan schroeven weet ik dat ie werkt.

JA dat kan dan sluit je ook 5,2V aan op de het draadje waar de mapsensor komt. Dan kan je de uitgang inderrdaad regelen tussen 4,3 en 4,8V.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het regelaartje zit in elkaar, de soldeerkunsten houd ik voor mij :X , ik heb alle onderdelen zonder printplaatje aan elkaar gezet, vervolgens ingegoten met een lijmpistool in een plastic bakje.

R3 is 10K gebleven, bij een 5.2V voeding vanuit de mapsensor kan ik m alsnog terug regelen naar 4.8V

Lagere spanning wordt normaal doorgegeven, al wordt dat wel iets gewijzigd met het draaien aan de potmeter, ongeveer 1/10 Volt verschil zit er dan in (vol open en vol dicht)
Dit kan ook komen omdat ik de voeding knijp met een simpel LED dimmertje, niet echt stabiel ding.

Morgen maar eens zien in de auto.

ik heb alle onderdelen zonder printplaatje aan elkaar gezet,

Dat kan natuurlijk ook, dat noemen ze een dead bug methode. Dead bug als in een dode insect, de chip ligt op zijn kop met zijn pootjes omhoog ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Haha, idd ja.
Het zijn maar een paar compenentjes dus het ging prima op die mannier.

Nog even met wat batterijen getest, 1.57V (penlite) wordt verhoogd naar 1.64V en 3.32V (knoopcel) wordt verhoogd naar 3.36V

Dit zou eigenlijk niet mogen toch, enig idee hoe dat komt?

Heel erg veel zal het niet uitmaken denk ik, de auto zal iets rijker lopen wellicht omdat ie 0.05 volt voor loopt op zijn diagram

Op 27 augustus 2022 07:26:59 schreef Patrix:
Nog even met wat batterijen getest, 1.57V (penlite) wordt verhoogd naar 1.64V en 3.32V (knoopcel) wordt verhoogd naar 3.36V

Dit zou eigenlijk niet mogen toch, enig idee hoe dat komt?

Edit,

In de auto geeft ie exact de juiste spanning door, ik kan m tot op 0.01 volt precies afstellen, wellicht dat de test met de batterijen een vals waarde gaf door het verschil in mA van de USB en batterij?

Hardstikke bedankt jongens!!