Als positie- / snelheidssignaal krijgen we een 'encodersignaal' aangeleverd dat afkomstig blijkt uit 4 optocouplers.
Standaard gebruiken we hiervoor een SICK encoder, maar deze keer is het zo opgelost.

Ik weet niet zeker welke optocouplers gebruikt zijn, maar aan de klemcodering af te leiden zouden het bijvoorbeeld de DEK-OE-24DC/48DC/100 (29 40 20 7) kunnnen zijn.

Mijn vraag is hoe dit kan werken. Met name de optocouplers waarvan de + aansluiting aan de GND hangt en de +5V aan de O (pull-down weerstand?).

Het A signaal ligt via een pull-down aan de GND, dat is dus normaal.
Het /A signaal ligt via een pull-up aan de 5VDC, geïnverteerd dus.

Ik denk dat je het verkeerd getekend hebt wat in dat wolkje staat.

De ene optocoupler stuurt de 5VDC door en de andere optocoupler trekt de 5VDC naar de GND.

Volgens jou beschrijving zou het deze moeten zijn. De pull-up en pull-down weerstanden zitten waarschijnlijk in de pick and place robot of op de optocoupler klem.

Zijn het van die Phoenix optocouplers?

Hmm, ik mis wel een weerstandje in de leiding naar de led. Meer als een paar volt kun je zo niet op de ingang zetten. Of is het alleen principeschema?

Op 29 augustus 2022 17:13:50 schreef Ex-fietser:
Hmm, ik mis wel een weerstandje in de leiding naar de led.

Dat zit allemaal in de Phoenix klem.

Of is het alleen principeschema?

Dat denk ik, zo staat het op de site bij Phoenix.

Maar als je op het tweede plaatje kijk zie je het een en ander zitten.

Bedankt voor de antwoorden.
Het exacte type optocoupler weet ik op dit moment niet.

Aan de kant van de robot is het signaal aangesloten op deze module:

Daar zijn verder geen weerstanden gebruikt.

Probleem is dat het encodersignaal als niet OK wordt gezien door de robots als de andere machine uit staat. En ook tijdens het bedrijf of opstart gaat er wel eens wat mis.

Het plan is om alsnog een 'echte' encoder te gebruiken, om uit te sluiten dat het hieraan ligt.

Op 30 augustus 2022 08:54:49 schreef Bratwurst:
Probleem is dat het encodersignaal als niet OK wordt gezien door de robots als de andere machine uit staat.

Is dat niet toevallig een voorwaarde, dus robot mag niet reageren als machine uitvalt.

En ook tijdens het bedrijf of opstart gaat er wel eens wat mis.

Dat klopt dan weer niet. Of die machine moet nog steeds uit staan.

Het plan is om alsnog een 'echte' encoder te gebruiken, om uit te sluiten dat het hieraan ligt.

Dat is zeker een goed plan.

Op 30 augustus 2022 08:54:49 schreef Bratwurst:
Probleem is dat het encodersignaal als niet OK wordt gezien door de robots als de andere machine uit staat. En ook tijdens het bedrijf of opstart gaat er wel eens wat mis.

Lijkt me logisch, dan zijn alle signalen laag. En dus een dikke NOT OK.
Je moet met een gesimuleerd encoder signaal zorgen dat de opstartvolgorde altijd goed is of de wire break controle uit zetten.
Of, zoals je zelf al bedacht had, een encoder gebruiken als master.

Op 30 augustus 2022 09:26:22 schreef GJ_:
Je moet met een gesimuleerd encoder signaal .......

Is dit een schoolvraag of zo?

Omdat je het over een gesimuleerd encoder signaal had. Dacht ik misschien dat het om een schoolvraag ging van de TS.

Op die fiets. Nee, ik bedoel een gesimuleerd encodersignaal als een uitgang van bv een master drive naar een asbesturing of een slave drive. Niet ongebruikelijk.
Een gesimuleerd encoder signaal is normaal ook vrij configureerbaar.