Philips FW-P750 cd-wisselaar lade probleem

Als ik deze mini-hifi-set aan zet, gaat de cd-wisselaar (automatisch) even open en daarna weer dicht (deed hij voorheen niet). Vervolgens als ik hem wil openen blijft het display op OPEN staan en gebeurt er niks. Idem dito als ik een cd wil afspelen, dan blijft hij op CD staan, maar er gebeurt verder niks.

Cassette deck en tuner werken nog prima (en hij las cd's ook nog prima).

Service manual is te googelen, maar hier ook een direct linkje: https://drive.google.com/file/d/1Jg0g-Bz-NiEyRfvmavAsQhfiU1ewCSkH/view…

Wat zou er aan schelen? En is het, relatief eenvoudig, op te lossen? Of onbegonnen werk?

EDIT:
Foto's: https://imgur.com/a/Mw0EqaD

aandrijfsnaartjes van CD lade en wisselaar mechaniek controleren

Zit er een bepaalde logica achter dat hij bij het opstarten prima open en dicht gaat (weliswaar zonder input daarvoor en niet de bedoeling), maar daarna na input het niet meer doet?

Kan het mss zijn dat de schakelaar achter de eject-knop defect is?
Makkelijk te meten of ie continue gesloten is.

Bij een slippende snaar van dat deel van het loopwerk kan het gebeuren dat na lade dicht, er ook nog een stukje loopwerk in positie gezet moet worden. Als dat niet lukt dan verkeert de speler in een onbekende toestand bij opstarten en zal eerst proberen om in zijn gedefinieerde mechanische toestand te willen komen. Daarvoor wordt dan i.d.d. dat deel loopwerk geactiveerd.

Als dan het subframe waarop b.v. spindelmotor zit dan nog steeds niet goed in z'n hoogste en of laagste stand komt, krijg je het soort verschijnsel wat jij omschrijft. Ingedroogd smeermiddel of dat vervuild is met stof kan dit ook veroorzaken.

Hoe meet ik precies of deze continu gesloten is?

Kleine progressie, ik zag ineens dat er een cd onder de carrousel lag! Deze er uit gehaald, zat onder de smeervet (oid). Evengoed lijkt hij nog flink in de war. Als ik er stroom op zet legt hij eerst de cd die hij heeft neer, gaat een paar keer de carrousel draaien (lijkt willekeurig aantal), en dan pakt hij weer een cd op. Ik kan deze echter niet afspelen, dan blijft hij op "reading" hangen (zonder dat hij spint). Ik kan zelf verder de carrousel niet bedienen via het front panel of de afstandsbediening, noch de cd tray openen. Vreemd!

Lijkt wel of hij nog opdrachten in z'n queue heeft staan oid die hij afhandelt als hij stroom krijgt (maar nu verzin ik maar wat ter plekke ;) ).

Nou, momenteel elke keer als ik de stroom er af haal en er weer op zet boeken we progressie! Eerst speelde hij ineens 1 cd af, maar ik kon nog niet de carrousel bedienen, of de tray openen.

Inmiddels pakt hij alle drie de cd's en kan ik de tray ook openen. Disc Change knop op het front panel doet hij nog wat vreemd, want dan gaat hij ook open (volgens mij moet hij dan alleen de carrousel draaien naar de volgende cd).

Volgens het linkje wordt dat 'programma' gewist bij openen lade en onderbreken voedingsspanning. Het op reading blijven hangen met stilstaande spindelmotor kán duiden op een defecte spindelmechaniek, motor of motordriver. En die schade kán veroorzaakt zijn door de cd die niet op de goede plek lag.

Het kan ook nog dat de laserunit 'blind' is geworden. De speler ziet dan nog wel dat er een cd inzit maar kan geen goed focuspunt vinden. Verschijnsel daarbij is dat de magnetisch gestuurde lensunit dan een aantal malen op en neer gaat of blijft gaan. Een vervuilde lens kan ook nog.

Edit:

Wat voor CD's gebruik je? Sommige spelers hebben moeite met zelfgebrande cd's. Kan zijn dat bij sluiten lade hij eerst van alle drie de cd's de TOC wil inlezen. Als het complete loopwerk dan niet goed (genoeg) werkt raakt hij van slag omdat dan b.v. cd2 net buiten de timing arriveert of dat na alle drie ingelezen te hebben de eerst net buiten timing weer op z'n stekkie aankomt.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (25%)]

Ik zal zo nog wat extra testen, maar er zat een originele en een cd-r in. Ik ben nu de cd-r van begin tot eind aan het afspelen. So far so good!

Dus even een summary, ook om mijn kennis te vergroten:

- gezien de tray wel goed open en dicht ging en het carrousel goed draaide, lijken de aandrijfsnaartjes nog goed (genoeg). Met de knoppen bedienen ging echter niet.

- doordat er een cd onder(!) de tray lag kwam het loopwerk niet goed in positie. De speler verkeert dan in onbekende toestand en probeert dan in zijn gedefineerde mechanische toestand te komen (verklaring dat hij bij opstarten wel open en dicht ging).

Aanvulling/vraag mijn kant: als een speler in onbekende toestand verkeert, kun je deze niet via de knoppen openen?

- hierdoor kwam het subframe waarop (b.v.) de spindelmotor zit ook niet goed in z'n hoogste dan wel laagste stand, waardoor de cd niet werd afgespeeld

- gezien cd's nu afspelen, lijkt er geen schade te ontstaan aan het spindelmechaniek, motor of motordriver. De cd-laser lijkt ook niet 'blind' te zijn (geworden).

Vraag: wat is de oorzaak van een blinde laser? Had dat ook door de cd die onder de tray lag kunnen worden veroorzaakt?

En bij het sluiten van een lade alle cd's de TOC inlezen, dat zou dan een standaardfunctie zijn van een cd-wisselaar? Of dat zou die alleen doen als er een probleem speelt?

Hij lijkt nog steeds wel in de war te raken, waardoor cd wisselen en tray openen dan niet werken. Soms helpt stroom er af dan, maar ook niet altijd.

Nu wordt het wel lastig! (want soms werkt het ook perfect nu)

EDIT:
Ik geloof dat de situatie nu een beetje als volgt is:
- stroom er op en ik kan prima de tray openen en sluiten en de carrousel draaien
- echter, als hij een cd opgepakt heeft en gaat afspelen, kan ik daarna niet meer de tray openen of de carrousel draaien

[Bericht gewijzigd door rguich op (39%)]

Op 31 augustus 2022 16:37:52 schreef rguich:
Ik zal zo nog wat extra testen, maar er zat een originele en een cd-r in. Ik ben nu de cd-r van begin tot eind aan het afspelen. So far so good!

Dus even een summary, ook om mijn kennis te vergroten:

- gezien de tray wel goed open en dicht ging en het carrousel niet goed draaide, lijken de aandrijfsnaartjes nog goed (genoeg). Met de knoppen bedienen ging echter niet.

- doordat er een cd onder(!) de tray lag kwam het loopwerk niet goed in positie. De speler verkeert dan in onbekende toestand en probeert dan in zijn gedefineerde mechanische toestand te komen (verklaring dat hij bij opstarten wel open en dicht ging).

Aanvulling/vraag mijn kant: als een speler in onbekende toestand verkeert, kun je deze niet via de knoppen openen?

- hierdoor kwam het subframe waarop (b.v.) de spindelmotor zit ook niet goed in z'n hoogste dan wel laagste stand, waardoor de cd niet werd afgespeeld

- gezien cd's nu afspelen, lijkt er geen schade te ontstaan aan het spindelmechaniek, motor of motordriver. De cd-laser lijkt ook niet 'blind' te zijn (geworden).

Vraag: wat is de oorzaak van een blinde laser? Had dat ook door de cd die onder de tray lag kunnen worden veroorzaakt?

En bij het sluiten van een lade alle cd's de TOC inlezen, dat zou dan een standaardfunctie zijn van een cd-wisselaar? Of dat zou die alleen doen als er een probleem speelt?

Als hij afspeelt zonder haperen en hikken dan zal het wel goed zijn nu i.d.d.

Een blinde laser is dat de laserdiode emissie verliest na verloop van tijd. Slijtage gevalletje. Dat komt niet door de cd die er onder in lag. Die heeft het loopwerk gewoon geblokkeerd.

TOC van alle drie de cd's eerst inlezen is denk ik standaard afspeel gedrag. O.a. voor 'snelheidswinst' na cd-wissel. De TOC zit dan al in het geheugen.

Op 31 augustus 2022 16:42:12 schreef rguich:
Hij lijkt nog steeds wel in de war te raken, waardoor cd wisselen en tray openen dan niet werken. Soms helpt stroom er af dan, maar ook niet altijd.

Nu wordt het wel lastig! (want soms werkt het ook perfect nu)

EDIT:
Ik geloof dat de situatie nu een beetje als volgt is:
- stroom er op en ik kan prima de tray openen en sluiten en de carrousel draaien
- echter, als hij een cd opgepakt heeft en gaat afspelen, kan ik daarna niet meer de tray openen of de carrousel draaien

Geen idee. Soort lock-functie van de controller?

Ik weet het ook niet. Hij maakt wel geluid en lijkt aanstalten te maken om de carrousel te gaan draaien, maar dan stokt het :/

Inmiddels ook wat foto's gemaakt: https://imgur.com/a/Mw0EqaD

Op zich matcht het niet helemaal met de exacte klachten, maar bij een Sony cd-wisselaar met vreemde kuren (ook intermitterend) was blijkbaar een flatcable ín de carrousel niet goed meer, die vervangen heeft de problemen opgelost.

Hoe ziet dat 'aanstalten maken' er precies uit?

Als hij afspeelt moet dat ten eerste stoppen, dan subframe met spindel en laser omlaag. En dan pas kan hij de carrousel in beweging gaan zetten. Wordt allemaal gestuurd door dat motortje met dat snaartje. Wat ook nog zou kunnen is dat de mechanische blokkade de mechanische timing van het raderwerk ontregeld heeft. Kans is klein, maar toch. 1 afgebroken of beschadigd tandje op een van die tandwielen kan ook problemen geven.

Tevens lijkt op je laatste imgurfoto de carrousel erg dicht op de cd te zitten. Maar dat kan optisch bedrog zijn.

Filmpje gemaakt van de laatste poging: https://youtu.be/JSEdPMS9tfg

- stroom er op, carrousel gaat draaien om een of andere reden
- disc change knop opent de tray om een of andere reden
- carrousel via knop draaien gaat daarna wel goed
- hij probeert om een of andere reden automatisch (eventjes) een cd te lezen, en probeert vervolgens nog een andere (zonder enige input mijn kant). Hier stopt hij mee en daarna reageert hij verder nergens meer op.

Dus de werking lijkt vooralsnog elke keer anders. Dit keer ook niet het 'aanstalten om te gaan draaien'. Wellicht volgt er nog een filmpje waarbij het anders gaat...

Waar zit dat raderwerk precies? Is dat met het blote oog te zien of dat ontregeld is?

@Twan1983: welke flat cable was dat?

EDIT:
Video 2: https://youtu.be/_gqZ69y1-Q0
- stroom er op, carrousel draait om een of andere reden, en pakt cd op
- power on, hij draait weer om een of andere reden, en de tray gaat open om een of andere reden
- carrousel draaien via knop werkt dan goed
- tray sluiten knopje doet het goed, display geeft daarna READING aan, en daarna NO DISC terwijl hij nog geen disc heeft opgepakt...
- hij gaat weer een keertje draaien om een of andere reden, draait nog een keer (hier lijkt even het 'lock' issue te spelen 00:46, maar hij gaat toch door, itt 2:20), en pakt cd op, spint eventjes, draait vervolgens door en pakt een volgende cd op (TOC inlezen??), draait die ook eventjes, en vervolgens niks/klaar
- met de CD knop pakt hij vervolgens een andere cd en speelt deze goed af
- nu is hij weer echt in de war. Ik kan niet meer naar een andere cd changen, en degene die hij net afspeelde wil hij ook niet meer afspelen
- met DISC CHANGE knop gaat hij nog wel open...

- bij het dicht doen weer een beetje hetzelfde riedeltje (READING). Hij draait eenmaal om een of andere reden, pakt dan die CD op, spint eventjes, zegt NO DISC, draait door naar een andere cd en blijft op NO DISC.
- als ik hierna een CD knop indruk komt er een voorbeeld van dat hij wilt draaien, maar lijkt te hangen (2:20).
- en nu wilt hij helemaal niks meer

[Bericht gewijzigd door rguich op (45%)]

Zijn de voedingsspanningen in orde? Geen rimpel?

Het lijkt alsof toch dat snaartje van de drive soms glibbert, maar ik ben er niet zeker van.

Op 31 augustus 2022 23:18:32 schreef rguich:
@Twan1983: welke flat cable was dat?

Let op: het betreft een cd-wisselaar van het merk Sony en kán dus heel anders opgebouwd zijn dan jouw Philips cd-wisselaar.
Bij de Sony cd-wisselaar zit er in de tray/carrousel een flatcable die de daar aanwezige sensoren/eindschakelaartjes verbindt.

Gezien elke keer als ik hem aan zet hij ander gedrag vertoond, en we ook niet met zekerheid kunnen pinpointen waar het aan ligt (misschien zijn het wel verschillende issues...?), ben ik bang dat ik dit projectje toch maar op geef.

Bedankt voor alle hulp en input iig!

EDIT: Toch nog wel de vraag, kun je dergelijke aandrijfsnaartjes ook in de winkel verkrijgen? (of anders een provisorisch alternatief?)

Of je informeert hier https://www.electro-andijk.nl/ De beste man heeft een heleboel snaren

Ik heb een goedkoop setje van Amazon gehaald met next day delivery. Ik had de tray open gedaan en de stroom er af gehaald zodat ik bij beide snaren kon, maar blijkbaar is de tray toch weer ergens gesloten. Nu kan ik niet meer bij de plek waar de snaar die de tray bedient (en daardoor krijg ik hem ook niet open).

Is er een methode om de tray lock er af te halen oid zodat ik hem handmatig er uit kan schuiven?

EDIT:
Workaround, ik heb tijdens een disc change/carrousel draai de carrousel tegengehouden en de stroom er af gehaald, toen waren beide snaren bereikbaar. Beetje getest, lijkt wel iets beter te gaan, hoewel ik hem een keer een zetje moest geven bij draai.

Is het alleen aandrijfsnaar vervangen, of idealiter ook wat vet/teflon bij?
Kan een snaar ook te strak zijn?

[Bericht gewijzigd door rguich op (31%)]

Een snaar kan zeker te strak zijn.
Geen vet gebruiken, dan gaat de snaar juist slippen!

Wat zou het effect zijn van een te strakke snaar?

De snaar van de lade leek nog best ok, die van de carrousel was wel lossig en niet meer mooi rond. Volledigheidshalve beide vervangen, die van de tray is wel een wat strakkere, maar lijkt vooralsnog goed te werken.

Volgens mij het enige issue dat nu lijkt te spelen (en vraag me af of dat eerder ook al zo speelde) is dat een opgepakte cd soms niet volledig wordt neergelegd en hij de carrousel wilt draaien. En dan zit ie in een hang modus. Stroom er af en er weer op, dan legt hij hem wel goed neer en gaat alle cd's af en probeert ze in te lezen.

Kan er alleen geen vinger achter krijgen wanneer dit optreedt. Soms gaat het een tijdje prima, en soms achter elkaar mis na het proberen neerleggen van een cd.