Dag iedereen,
Ik heb een Creative Inspire P580 speakerset waarvan de volumecontroller defect is. Het volume gaat willekeurig omhoog en omlaag, en na wat zoeken op het internet blijkt dit een bekend probleem, dat te verhelpen is door wat contactcleaner in de potentiometer te spuiten. Voorlopig werkt het ding weer.
Nu wou ik zelf de controller (na)bouwen, en ben ik dus begonnen met het schema ervan te tekenen. Grotendeels snap ik het geheel wel, maar ik zit toch met enkele vragen.
Hier zijn enkele foto's met de voorkant, achterkant, achterkant met componenten en verbindingen getekend, en het uiteindelijke schema:
Hier is wat ik gevonden heb en begrijp - als ik ergens fout zit, hoor ik het heel graag:
- Pin 1 leest het voltage via RP1 om het volume te regelen.
- Pin 2 is ground.
- Pin 3 + pin 6 zijn audio L+R, beiden gaan naar de hoofdtelefoon jack.
- Pin 4 leest via S1 + R8 of de unit aan of uit is
- Pin 5 meet via de audio jack of er een hoofdtelefoon is aangesloten of niet.
- Pin 7 leest het voltage via RP2 om de bass te regelen.
- Pin 8 is VCC (5,5V) en gaat via S1, R9 en LED1 naar GND, en schakelt de speakers aan/uit met LED-indicatie.
- Pin 8 vormt via R6 + RP2 + R7 een voltage divider voor het volume.
- Pin 8 vormt een gelijkaardige voltage divider via R5, RP1 en R1, voor het basniveau.
De volgende dingen begrijp ik echter niet:
- Pin 3 + Pin 6 hebben beiden een weerstand (R2, R3) van 1,2k naar GND. Wat is het doel van deze beide weerstanden?
- Pin 7 heeft naast het lezen van het voltage van RP1 ook een weerstand R4 tussen de pin en RP1 - dit snap ik niet, wat is het nut van deze?
- Het symbool voor de audio jack PJ-306B heeft voor aansluiting 2 en 3 beiden een vinkje naar boven - ik zou denken dat het vinkje van 3 naar beneden zou moeten wijzen. Ik heb ergens gelezen dat een audiosymbool te lezen zou moeten zijn, alsof je de audioplug er effectief in zou kunnen steken. Dan zou de plug tegen het vinkje duwen, en het contact met 5 verbreken. Het symbool werd toegevoegd aan de EasyEDA library door een gebruiker, dus er is een kans dat die persoon zich heeft vergist. Wat is jullie idee - is dit correct of niet?
- Ik heb alle weerstanden nagemeten en vergeleken met hun kleurcode, en ze zijn allen mooi binnen tolerantie (5%), behalve R4 en R7
- voor R4 meet ik 16,72k, als kleurcode lees ik geel-paars-oranje-goud (46k). Als de eerste band bruin was, zou het 17k zijn en is 16k binnen spec, maar als ik de kleur vergelijk met het bruin van R2, zie ik toch écht geel. Waarom meet ik dan 16k?
- voor R7 een gelijkaardig verhaal: ik meet 16,51k, de kleurcode is rood-rood-oranje-goud (22k). De kleuren zijn juist lijkt me, maar dan zou de weerstand ver buiten spec zijn.
- bijkomend kan ik alle weerstanden stabiel meten, maar R4 en R7 "fluctueren". Ik meet waardes van 13k tot de (uiteindelijk vaste) waarden hierboven. Waarom meet ik hier geen vaste waarde? De speakers waren niet actief op dat moment, maar wél aangesloten, misschien is dat een oorzaak.
Last but not least: mijn initiële poging tot schema was erg rommelig, onleesbaar en onduidelijk. Ik heb verschillende pogingen gedaan om tot dit schema te komen dat ik veel duidelijker vind, maar ik zou graag horen wat jullie er van denken. Is het leesbaar? Duidelijk? Zoneen, wat kan er beter? Waar moet ik op letten bij een volgende poging?
Zoals altijd alvast bedankt voor jullie hulp!
Marlon
PS: ik heb de vraag gesteld in het audioforum, ook al heb ik een aantal algemene vragen gesteld, aangezien het toch specifiek over een audioschema gaat.
Zo'n duidelijke startpost en toch nog geen antwoord? Vooruit dan maar
- R2 en R3 dienen waarschijnlijk om de uitgangselco van de koptelefoonuitgang te ontladen als er niks ingeplugd is. Zo wordt een plop vermeden wanneer je iets inplugt. Hoewel de plug zelf ook naar ground kortsluit wanneer niks ingeplugd is, R2 en R3 zouden dan eigenlijk niet nodig zijn.
- R4 zorgt ervoor dat als de loper van de potentiometer tijdens het draaien even geen contact maakt, dat pin 7 niet gaat "zweven" en je mogelijks ineens maximaal volume krijgt.
- Symbool jack-plug: klopt
- Weerstandswaarden R4 en R7: meet je deze wanneer ze nog in het circuit hangen?
Het schema is best wel te volgen, het lijkt erop dat de paarse node na S1 de voeding van het printje is, die zou ik misschien wat prominenter en horizontaal tekenen. Vervolgens elke aparte functie verticaal (power led, volume, basregelaar...)
Eric21
Golden Member
R4 in combinatie met RP1 maakt ook de potmeterkarakteristiek anders:
zie https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…
R4 is waarschijnlijk 47k. Vraag is even wat waarde van de potmeter is. Vermoedelijk zijn het eenvoudige lineaire potmetertjes.
Als je zowel R4 als R7 in de schakjeling meet, meet je uiteraard een (heel) andere waarde. Dus wil je het zeker weten dan even 1 kant loshalen en dan meten.
Wat ook kan is dat er verderop in de schakeling condensatoren zitten en die verklaren dan het fluctueren. Loshalen is de enige optie om de weerstanden goed te meten.
[Bericht gewijzigd door Eric21 op (60%)]
Eerst en vooral mijn excuses voor mijn late reactie, heb een hele drukke week achter de rug en dan moet mijn hobby het wel eens bekopen... Maar in elk geval enorm bedankt voor de antwoorden!
Op 4 september 2022 16:42:33 schreef subsonik:
Zo'n duidelijke startpost en toch nog geen antwoord? Vooruit dan maar
Ik vreesde dat de post misschien wat te lang was, dus apprecieer ik het des te meer dat er mensen zijn die de moeite willen doen om het hele verhaal te volgen en mee uit te pluizen!
- Weerstandswaarden R4 en R7: meet je deze wanneer ze nog in het circuit hangen?
Ja, die hangen nog in het circuit. Op het printje zelf zitten er geen condensatoren zoals Eric21 aangaf, maar die kunnen uiteraard wel op de prints in de subwoofer zitten.
Ik kon ze wel losmaken, maar wou even weten of mijn schema niet helemaal fout was - als ik daar al helemaal fout zat en niets begreep van de controller, dan maakte de waarde van de weerstand voorlopig niet veel uit
Het schema is best wel te volgen, het lijkt erop dat de paarse node na S1 de voeding van het printje is, die zou ik misschien wat prominenter en horizontaal tekenen. Vervolgens elke aparte functie verticaal (power led, volume, basregelaar...)
Fijn dat te horen! Ik heb het dit weekend wat hertekend en ben gekomen tot het volgende resultaat:
Ik heb je raad gevolgd, en nu zie je ook opeenvolgend de on/off functie, volume, en bass duidelijk in het schema.
Aangezien pin 8 de voeding is, heb ik er ook een VCC symbool aan gekoppeld, al ben ik niet zeker of dit op deze manier gedaan dient te worden. Is die VCC duidelijker? Of maakt het dat net verwarrender?
Nogmaals bedankt, je hebt me enorm geholpen!
Marlon
Op 6 september 2022 21:34:40 schreef Eric21:
R4 in combinatie met RP1 maakt ook de potmeterkarakteristiek anders:
zie https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…
Wow, da's een boel informatie, en daar zou ik dus nooit aan gedacht hebben. Goed om weten!
Op 6 september 2022 21:34:40 schreef Eric21:R4 is waarschijnlijk 47k. Vraag is even wat waarde van de potmeter is. Vermoedelijk zijn het eenvoudige lineaire potmetertjes.
Ik ging er ook van uit dat het 47k zou zijn... De kans op een meetfout (zeker in circuit) leek me veel hoger dan een weerstand met een fout gedrukte kleurcode.
De potmeters zijn trouwens 50k - waarmee ik meteen merk dat ik die waarde niet in m'n schema heb staan... ook niet in m'n vernieuwde versie. Tijd voor V3 dus
Op 6 september 2022 21:34:40 schreef Eric21:Als je zowel R4 als R7 in de schakeling meet, meet je uiteraard een (heel) andere waarde. Dus wil je het zeker weten dan even 1 kant loshalen en dan meten.
Dat ga ik alsnog doen, maar zoals ik al aan subsonik schreef, wou ik daar nog even mee wachten. Kwestie van eerst de functie te begrijpen alvorens een stap verder te gaan.
In elk geval bedankt voor je reactie, er is me nu heel wat meer duidelijk geworden over deze controller!
Marlon
Eric21
Golden Member
Hallo Marlon,
Schema is zo inderdaad duidelijker. Zou wel R4 direct tegen de potmeter tekenen. Immers doordat deze de karakteristiek aanpast (volgens mij de enige functie) is deze R direct onderdeel van de potmeter.
Wat ik me wel afvroeg is dat de potmeters dus een spanning regelen. Ik vermoed daarom dat ze dus een IC (chip) aansturen waar het audio in geregeld wordt. Klopt dat? Iets als LM1035N of zo? --- Eric21
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Altijd waardering voor een mooi stukje reverse engineering!
Misschien wel handig als je de plaatjes even naar het forum upload, anders heb je kans dat het topic over een paar jaar waardeloos is.