W aansluiting is voor de toerenteller. Die andere schroef zal de stroom leverancier zijn. Die moet naar de accu. En die steekdingetjes zijn voor het laadlampje.
Het staat ook op de website:https://ab-marineservice.com/product/universele-dynamo-12v-65amp-met-w…
Op 10 september 2022 13:04:59 schreef Radio60:
Hoi ex-fietser, bedankt!
(ex-fietser Landrover toevallig?)
Yep. Een 109 S3 en een 88S 2a. You bent een oude bekende van vroeger op het groene forum?
Hoi, ja dat klopt.
Destijds (vroegah) had ik een 88s3 en de laatste 10 jaar een serie 2 van 1959.
Maat Frans heeft nog steeds een hele mooie blauwe serie 3.
Ik zit meer op de Engelse Laro forums.
Hij heeft nog een paar dynamo vragen:
- Accu op de M6 bout (is de korte kabel naar de plus van de startmotor)
- De toerenteller op de andere M6 bout (op de foto degene met de rubber kap)
- Het acculampje op de D+ (is de kleinste van de drie-pin stekker)
- Een plus kabel vanaf het contactslot naar ...........?
groeten!
Is het voor die series 2a?
Die had ooit een electromechanische spanningsregelaar met een gelijkstroom dynamo?
Is dit het schema daarvan?
Als je hier de oude gelijkstroom dynamo wilt vervangen moet je ook de oude electromechanische spanningsregelaar wegnemen. Je nieuwe dynamo heeft al een ingebouwde regelaar die niet goed gaat werken als je de oude electromechanische regelaar in het circuit laat zitten.
Als alles zit zoals in het schema dan kun je het volgende doen:
Voor de originaliteit van de wagen zou je de oude regelaar er gewoon in kunnen laten zitten en een draadbrug tussen de A en M aansluiting op de oude spanningsregelaar kunnen plaatsen.
Het laadlampje (33 in het schema) haal je los van de regelaar en sluit je aan op D+ aansluiting van de dynamo.
De B+ (Dat is een dikke draad of schroef) van de dynamo sluit je aan op de plus van de accu. Meestal zit hier ook de dikke draad die van de accu naar de startsolenoide gaat.
Vanzelfsprekend zorg je dat het huis van de dynamo een goed contact maakt met de motor en dat de motor met een hele dikke kabel goed aan je chassis vast zit.
Op deze manier is de oude regelaar buiten werking gesteld en kan de nieuwe dynamo met regelaar gewoon zijn werk doen.
Is de oude spanningsregelaar al weggehaald dan kun je het volgende doen:
Het laadlampje (33 in het schema) sluit je aan op D+ aansluiting van de dynamo.
De B+ (Dat is een dikke draad of schroef) van de dynamo sluit je aan op de plus van de accu. Meestal zit hier ook de dikke draad die van de accu naar de startsolenoide gaat.
De draad van het contactslot die je over had is de voeding van je auto. Dit is ook een wat dikkere draad. Ik denk een bruin met witte draad. De tekening is te slecht om te lezen helaas. Maar bij landrover zijn voedingsdraden meestal bruin. Deze sluit je gewoon aan op de plus van je accu of op je B+ draad. Via deze draad komt er als je het contact omdraait spanning op je ontsteking (26 bobine). Die moet altijd spanning hebben om te kunnen rijden.
Succes. Ga je nog naar de sortout?
Hoi,
Nee het is voor een boot motortje.
Het schema is inderdaad van een 2a alleen is die van mij positive earth.
Ik heb de spanningsregelaar met een gelijkstroom dynamo nog steeds in de Laro zitten. Ik ben er nog aan bezig, op dit moment ben ik met het plaatwerk bezig.
Strak maken en dan een wat koeler moment vinden om hem een kleurtje te geven.
Op de sortout ben ik al jaren niet meer geweest, de laatste keer vond ik dat er vooral veel Defender en moderner spul te koop werd aangeboden.
Of is daar wat verandering in gekomen?
Groeten, Jarne.
Het schema is inderdaad van een 2a alleen is die van mij positive earth.
Bij een positive earth systeem is het niet zo eenvoudig om een nieuwe dynamo te plaatsen. Die zou je dan geïsoleerd t.o.v. je motorblok moeten plaatsen. En dat is lastig. Het is wel leuk het positive earth systeem te behouden. Corrossie treed dan minder snel op.
Voor je boot moet die extra contact draad waarschijnlijk gewoon aan de plus van accu. Maar ik dat niet helemaal met zekerheid zeggen omdat ik niet weet hoe e.e.a. in die boot geschakeld zit.
Laatste sortout as lang geleden nu. Wie weet wat er nu is.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik neem aan dat jullie het prikbord bedoelen ? Ik ben ook al jaren niet meer naar de sort-out geweest.
? Ik ben ook al jaren niet meer naar de sort-out geweest.
Het is volgende week al.
https://stayhappening.com/e/dutch-land-rover-sortout-dlrs-E2ISUPSKJ04
Maar ik denk dat er zo een slotje komt. Geen electronica dit.
Ja het groene prikbord, toen het nog leuk was, 15 jaar terug ofzo?
Ik heb wel eens een lucas stroomverdeler op de sortout gekocht die moet ik ook eens aanpakken. Misschien wel elektronische ontsteking inbouwen?
Hier het schema van de motor (even op klikken)
[Bericht gewijzigd door Radio60 op (17%)]
Ik neem aan dat jullie het prikbord bedoelen ? Ik ben ook al jaren niet meer naar de sort-out geweest.
@Fred101
Ik weet nog niet zeker of ik ga. Grote kans dat ik die dag een gasleiding aan het verleggen ben. Maar ik wil wel graag omdat ik een setje van die ouderwetse simpele landroverstoeltjes nodig heb voor in mijn series2a. Daar zitten nu foute stoelen in.
PS, Weet je nog hoe je 101 ooit terecht gekomen is?
@Radio60:
Zo zou ik het aansluiten:
Alleen die toerenteller. als die al op een of andere, 'andere manier' is aangesloten zou ik dat laten zitten en niet de W aansluiting gebruiken.
Hoi bedankt! ik geef het door.
Exmoor trim maakt mooie originele stoeltjes. Ik heb een set van die olifant grijze voor de serie 2.