De auto industrie gaat nu echt om

Dit topic is gesloten

joopv

Golden Member

Motor Town Detroit bewijst: de toekomst is elektrisch - https://nos.nl/l/2444974

Voor het geval er nog twijfelaars waren.

Spannende tijden. Ik ben benieuwd of de US elektriciteits infra het gaat bijhouden.
Als je ziet hoe afhankelijk de amerikanen zijn van hun auto. De totale behoefte aan electrische energie gaat minstens verdubbelen, misschien zelfs verdrievoudigen. Hoe gaat dat getransporteerd worden? En moet dat allemaal uit de zon en wind gaan komen?

Niet alleen onze politiek is zo kortzichtig, in de VS is het nog veel erger, hun elektrische infrastructuur is op veel plaatsen al sterk verouderd. Dat komt nog bij dat ze gemiddeld langere afstanden rijden dan wij, als ze de stad uit gaan, wat het bereik belangrijker maakt.

Ik weet nog dat de navigatie tijdens een vakantie jaren geleden zijn "over 650km, ga rechtdoor".

Overigs is Detroit op geen enkele manier een goede graadmeter voor de Automotive industrie, die is dat vrijwel volledig ingestort, en Detroit is een spookstad geworden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

In amerika kun je alleen maar president worden als je belastingverlaging belooft.

Gevolg is dat er geen geld is voor onderhoud aan wegen net (Af en toe stort een brug in), electriciteitsvoorziening (stroomstoringen vinden ze heel normaal daar). Ook infrastructuur voor binnevaartschepen is nogal gebrekkig. Tijdje terug een documentaire gezien over de "dagelijkse" ellende voor binnenvaartschippers daar. B.v. sluisdeuren die niet open gaan vanwege achterstallig onderhoud.

In Nederland wordt zo'n 4 miljard kg benzine per jaar verstookt.

Das genoeg voor ongeveer 60 miljard km. (1 op 15).

Elektrische auto's doen ongeveer 1 (kWh) op 4 (km), dus als je alle benzineauto's vervangt door elektrisch, dan heb je 15 miljard kWh aan stroom nodig.

Het totale stroomverbruik ik Nederland is ongeveer 120 miljard kWh per jaar, dus 8 keer zoveel.

Het totale verbruik aan motorbrandstoffen in NL is ongeveer 15 miljard kg, grofweg 4x zoveel als het benzine verbruik. 4x15miljard kWh, is 60 miljard kWh. Een forse toename (van 120 miljard naar 180 miljard), maar niet zo dramatisch dat het hele net overhoop moet. Vooral niet omdat het echt wel 30 jaar duurt voordat het grootste deel van de 15 miljard kg vervangen is.

Daarbij vergeet je een paar dingen. Om te beginnen de gelijktijdigheidsfactor; en aanzienlijk deel van Nederland komt rond dezelfde tijd thuis van het werk, en zet dan de auto aan de lader. Vervolgens gaan ze koken en andere dingen doen waarmee ze stroom verbruiken, terwijl de zonnepanelen niets meer opleveren.

Nu is dat natuurlijk prima technisch op te lossen, door de laders op afstand te besturen en ze vooral 's nachts te laten laden, maar onze politiek gaat daar pas over nadenken als het al een groot probleem is.

Daarbij moeten we ook allemaal aan de warmtepompen en elektrisch koken, dat komt er nog bovenop.

Intussen kunnen bedrijven niet vestigen of uitbreiden omdat ons elektriciteitsnetwerk al tegen de maximale belasting aan zit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als iedereen maar blijft zeggen dat die elektrificatie niet kan en niet gaat en niet wil en onmogelijk is om duizend al dan niet bestaande redenen zal er inderdaad nooit iets gaan gebeuren.

Ik denk dat het wel degelijk mogelijk is. Het verschrikkelijke nazi leger is in een jaar of 10 vanuit het niets opgebouwd tot het sterkste en modernste leger ter wereld dat vervolgens bijna de hele wereld onder de voet gelopen heeft. Vanwege die enorme oorlogsdreiging destijds kon men schepen waarvan de bouw een ruim jaar duurde ineens in een paar weken bouwen. In Nederland zijn we in 10 jaar tijd van helemaal geen electra omgegaan naar electra in het hele land voor iedereen. In een etmaal zijn we omgegaan van industrieel gas naar aardgas.

In het begin was de auto ook een waardeloos en zeer onbetrouwbaar en gevaarlijk ding. Je lichaam zou uit elkaar vallen als je sneller als 60 km/u zou gaan rijden. Kippen zouden van de leg raken en koeien zouden zure melk gaan geven. En het aller ergste. Als je dronken in de kroeg zit kan een paard je naar huis brengen. Een auto kan dat niet. Het mag zelfs niet eens meer tegenwoordig. En dat is een probleem dat ze nog altijd niet hebben opgelost.

En zo zijn er wel meer dingen te bedenken. Als iets echt moet gebeuren en de wil is er? Dan gaat het gebeuren. En de vervelende ontwikkelingen op klimaat en milieu gebied beginnen ook een steeds grotere stok achter de deur te worden. Er zijn steeds meer mensen die toch wel een beetje door hebben dat als we als mens ons doen en laten niet veranderen de wal vanzelf het schip wel zal keren. Alleen met voor de mensen wel heel nare gevolgen. De aarde draait heus wel door en de natuur gaat ook gewoon door. Ook zonder mensen.

Als het je als individu overkomt dat je in de woestijn strand met een lege accu en dan dood gaat is dat heel vervelend. Voor het grotere geheel maakt het niet veel uit. Een streepje minder in de lijst. Meer is het niet.

Kortom het zal allemaal niet heel makkelijk gaan. Maar ik denk wel dat het gaat gebeuren. Vergeet niet dat de wereld 110 jaar geleden ook gewoon draaide. Zonder auto's.

Ik denk wel dat dit draadje verder erg weinig te maken heeft met gewoon electronica.

Vraag blijft bij mij: is het nodig, of is het (weer) de politiek die het bepaalt, oorlog voert, gaskranen sluit, via een omweg heel veel CO2 in de lucht brengt, wat misschien helemaal geen probleem is,om met het stoken van kolen elektriciteit in de accu van een elektrische auto te stoppen. Ik weet het niet, maar ik neem eker niet zomaar iets aan omdat de politiek het vindt en ook niet omdat de meeste mensen er hetzelfde over denken. Religie is prima als je het een ander maar niet opdringt.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Ik weet het niet, maar ik neem eker niet zomaar iets aan omdat de politiek het vindt en ook niet omdat de meeste mensen er hetzelfde over denken. Religie is prima als je het een ander maar niet opdringt.

De taak van een politicus is in principe liegen en bedriegen. Religie is wat dat betreft ook bedenkelijk.

Andere dingen kun je je gewoon niet omheen. Het smelten van de gletsjers is iets dat niet tegen gehouden kan worden Net zo goed als het stijgen van de temperatuur met een paar graden niet tegen te houden is, Al zeggen/beloven de politici van wel. Er is niemand die echt de oplossing weet. Alleen de natuur weet de oplossing. En daar kan geen geloof of politicus tegen op. Dat de natuurlijke oplossing ons als mens niet helemaal uitkomt is eigenlijk voor onze planeet gezien gewoon bijzaak.

Ik ben pro-EV, maar ik vind dit artikel toch wat gekleurd.

Dat er op een beurs brandstofmodellen op de tweede rang staan wil niet zeggen dat er nog vele miljoenen conventionele pick-ups worden verkocht. Bestuurders zitten in de laatste fase van hun carriere. Het zal ze een worst wezen wat er in 2035 gebeurd.

De gewone F150 is nog steeds $10.000 voordeliger dan de EV versie met 370km range op 100kWh.

fzwart

Golden Member

Er word steed gejuicht dat de verkoop van EV elk jaar met vele tientallen procenten toeneemt maar als je in absolute aantallen kijkt dan stelt het nog erg weinig voor, de overgrote meerderheid koopt nog steeds een brandstofauto. Ten eerste vanwege de prijs en ten tweede dat het laden nog in de kinderschoenen staat. Als de laad-parkeerplaatsen hier in de buurt bezet zijn dan zit je de volgende dag in de problemen aangezien thuisladen met een verlengsnoer over straat gewoon niet kan.
Tel daar bij op dat de eletriciteit nu fors duurder is geworden en de rekensom is de komende tijd nog steeds in het voordeel van brandstof. En zeker als je een tweedehands auto koopt.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 18 september 2022 06:54:48 schreef Ex-fietser:
Als iedereen maar blijft zeggen dat die elektrificatie niet kan en niet gaat en niet wil en onmogelijk is om duizend al dan niet bestaande redenen zal er inderdaad nooit iets gaan gebeuren.

Een dikverdiende LIKE voor ex-fietser. Ik zou het niet beter verwoord kunnen hebben. Nederlanders die altijd maar blijven zoeken naar redenen waarom iets niet kan. Zum kotzen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Precies, de infrastructuur is er simpelweg nog niet. Binnen een kilometer van mijn huis is er geen enkele publieke laadpaal, op grotere afstand zijn er een paar, en zonder eigen oprit is thuis laden geen optie.

@Ex-fietser: ik zeg helemaal niet dat het onmogelijk is, maar we moeten eerst de mogelijkheid scheppen door fors te investeren in de elektrische infrastructuur, wat tot op heden nauwelijks gebeurd.

Het zou daarbij ook helpen als laders zouden reageren op de energiebalans, dus meer laden tijdens en productieoverschot en minder tijdens de piekbelastingen. Je zou dan kunnen instellen dat je morgen om 7 uur 80% lading wilt hebben, en je auto mag samen met de energiemaatschappij bepalen wanneer dat gebeurd, in ruil voor een iets lager tarief.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik hoor niks over Tesla, terwijl dat de grote angst is voor Detroit

Guus@Sint-Michielsgestel

Op 18 september 2022 09:38:29 schreef SparkyGSX:
Precies, de infrastructuur is er simpelweg nog niet. Binnen een kilometer van mijn huis is er geen enkele publieke laadpaal, op grotere afstand zijn er een paar, en zonder eigen oprit is thuis laden geen optie.
...

Die laadpaal kan je aanvragen bij de gemeente.

Vervangen DOOR.

Op 18 september 2022 03:01:55 schreef blurp:
...
Elektrische auto's doen ongeveer 1 (kWh) op 4 (km), dus als je alle benzineauto's vervangt door elektrisch, dan heb je 15 miljard kWh aan stroom nodig.
...

De door jou genoemde 1:4 komt neer op 25 kWh/100 km.
Circa 18 kWh/100 km lijkt me meer een afspiegeling van de werkelijkheid.

Niet iedereen rijdt in een dikke Audi E-tron, hè? :)

Vervangen DOOR.

Auto's laden moet je niet 's-nachts doen, maar 's-middags.
Dan is het overschot (of de kans op overschot) aan "duurzaam" opgewekte elektriciteit het grootst.

Soms leidt dat zelfs tot negatieve tarieven tussen 13:00 en 16:00 uur.

Zie historische tariefgegevens bij easyEnergy.

Vervangen DOOR.
fzwart

Golden Member

Op 18 september 2022 09:51:20 schreef Boudie:
[...]
Die laadpaal kan je aanvragen bij de gemeente.

Wachttijd twee jaar hier omdat het net er niet op voorbereid is.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Als mensen blijven stemmen voor de populisten en de naysayers, dan krijg je dus de situatie zoals in Amsterdam:

De burgemeester startte een initiatief om te zorgen dat iedere nieuwbouwflat met parkeergarage verplicht een fors aantal laadplekken moest hebben.
M.a.w. dat zijn prijzige plekjes voor rijke mensen die nu al een EV kunnen betalen. Dit zullen ook de mensen zijn die relatief gezien meer reizen dan de wat minder kapitaalkrachtige landsgenoot. Kortom, een belangrijk segment van de bevolking om te elektrificeren.

De vriendjes van de huisjesmelkers hebben dat geblokkeerd want dan wordt de bouw duurder en minder winstgevend. Vervolgens heb je de situatie dat alleen mensen in een rijtjeshuis met een eigen oprit effectief thuis kunnen laden.

Achteraf de halve parkeergarage voorzien van laadplekken is natuurlijk moeilijker en duurder. Extra brandveiligheidsvoorzieningen, misschien een extra zware transformator, gigantische kabelbomen...

Nee, dan kan je niet lekker laden nee...
De gemiddelde elektrische auto is inmiddels goed genoeg om vanuit Amsterdam in iedere stad behalve Groningen te komen. Maar zeg nou eerlijk, hoe vaak zie je een Amsterdammer in Groningen :+

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
joopv

Golden Member

Op 18 september 2022 09:55:58 schreef Boudie:
[...]
De door jou genoemde 1:4 komt neer op 25 kWh/100 km.
Circa 18 kWh/100 km lijkt me meer een afspiegeling van de werkelijkheid.

Niet iedereen rijdt in een dikke Audi E-tron, hè? :)

Het topic begon over de USA automarkt. Een land in een subtropisch gebied, met grote afstanden, met grotere auto's.
Ik vraag me af wat een el. F150 Lightning aan wh/km verbruikt in de praktijk.

Op 18 september 2022 10:15:48 schreef Ledlover:

Achteraf de halve parkeergarage voorzien van laadplekken is natuurlijk moeilijker en duurder. Extra brandveiligheidsvoorzieningen, misschien een extra zware transformator, gigantische kabelbomen...

:+

dat probleem komt op t werk ook vaker voorbij. als een VVE een aantal bewoners heeft die een lader willen in de parkeerkelder dan is de hoofdaansluiting al snel vol waar de hele flat van draait. nog niet gesproken over kabels aanleggen en brandalarm. ik heb 10 laders in een pas opgeleverd pand gezien waar dan ook sprinklers zaten in de kelder. voeding was daar geen punt, ex kantoorpand waar 2x 630kVA aan eigen trafo's staat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 september 2022 10:31:34 schreef joopv:
[...]Het topic begon over de USA automarkt. Een land in een subtropisch gebied, met grote afstanden, met grotere auto's.
Ik vraag me af wat een el. F150 Lightning aan wh/km verbruikt in de praktijk.

370km op 100kW = 27kWh op 100km

KGE

Golden Member

Op 18 september 2022 09:59:52 schreef Boudie:
Auto's laden moet je niet 's-nachts doen, maar 's-middags.
Dan is het overschot (of de kans op overschot) aan "duurzaam" opgewekte elektriciteit het grootst.

Soms leidt dat zelfs tot negatieve tarieven tussen 13:00 en 16:00 uur.

Zie historische tariefgegevens bij easyEnergy.

Dan zou het prachtig zijn als werknemers dan op het werk kunnen (en mogen) laden (ook al liggen de daken van de bedrijfspanden vol met zonnepanelen). Helaas wordt dat weer gezien als verkapt loon en daarom mogen alleen de directieleden dat met hun leasebakken (want die staan als bedrijfsvoertuigen geregistreerd)..

Waarom moeten we zo nodig kiezen tussen het 1 en het ander?

Verschillende soorten brandstof is toch van alle tijden benzine diesel gas en ja nu ook electrische.

Ik snap werkelijk niet waarom van uit allerlei instanties nu ineens alle andere brandstoffen in de ban gedaan worden.
En je totaal afhankelijk maakt van 1 energiebron.

Hetzelfde voor het verwarmen van huizen ook hier kijken politici door een steeds kleiner wordende koker.

Verwelkom nieuwe technieken en maak het laag drempelig maar je gaat toch geen oude schoenen weg gooien voor dat je nieuwe hebt.
Dat kan je een klein kind nog wel uitleggen.
Maar in Den Haag staan ze je dan glazig aan te kijken.

Treurig. Kan dit weinig verheffende topic zo spoedig mogelijk over de betaalmuur gekiept en het afvoerputje in?

Op 18 september 2022 03:35:57 schreef SparkyGSX:
Daarbij vergeet je een paar dingen.

Natuurlijk, niemand kan een complex onderwerp volledig behandelen binnen de post-limiet van CO.

Maar de kern is dat ALLE transport in NL elektrisch doen slechts een 50% toename van het stroomverbruik zou betekenen.

Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat de autoindustrie in 10 jaar alle voertuigen elektrisch zou maken zou dat slechts een toename van 5% per jaar voor het elektriciteitsnet zijn. Tuurlijk, dan moet het nog wel gebeuren, en is het nog steeds veel werk, en 5% van veel is nog steeds veel.

Maar het is absolute onzin dat het/een elektriciteitsnet die groei absoluut niet aan zou kunnen.

Dit topic is gesloten