mvdk
Golden Member
Moest effe opzoeken: waar ligt Kruibeke. Ah, ten zuiden van Antwerpen, andere kant.
Tsja, het is afwachten hoe lang die atoom fluitketels nog stroom blijven maken. Elke zoveel jaar een levensduurverlenging, maar eens houdt het op. Dan wil je wel een life line hebben. Iets van de lamme helpt de blinde.
RAAF12
Golden Member
30% meer stroom
https://www.ad.nl/buitenland/brabo-moet-nederland-en-belgie-aan-lagere…
Die achtelijke gladiool van D66 Jetten is er ook bij op de foto, trek eerst die bezineprijzen naar beneden op nivo België bijv.
Het verschil in de prijs van een liter benzine tussen België en Nederland is tot boven de 70 cent opgelopen.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op dinsdag 4 augustus 2026 14:50:40 schreef RAAF12:
Trek eerst die benzineprijzen naar beneden op nivo Belgie bijv.
Dan krijgen we door begrotingstekort wel ook dezelfde wegen als in België. 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 4 augustus 2026 15:12:57 schreef Benadski:
[...] Dan krijgen we door begrotingstekort wel ook dezelfde wegen als in België.
die weer met een tolvignet worden onderhouden. zal wel eerst wat jaren opsparen worden
hoewel rijkswaterstaat ook niet heel veel budget heeft deze jaren..
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op dinsdag 4 augustus 2026 14:50:40 schreef RAAF12:
...Die achtelijke gladiool van D66 Jetten is er ook bij op de foto...
Ik vraag me toch af wat de reacties zouden zijn als ik dezelfde taal zou gebruiken richting mede forum gebruikers.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ach, hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Niets om zich druk om te maken, beter afdoen als toogpraat.
mvdk
Golden Member
Op dinsdag 4 augustus 2026 18:50:12 schreef Paulinha_B:
[...]Hopelijk sterker in elektronica dan in geografie...

Iets ten zuidwesten van Antwerpen.
https://www.google.com/maps/@51.1837209,4.328981,13z?authuser=0&en…
Er was laatst een discussie over welk navigatiesysteem, welke kaart je gebruikt. De plaats ligt volgens google maps aan de westelijke kant van de Schelde. Gevaarlijk om te zeggen linkeroever, want dat hangt weer af van waar je staat...
[Bericht gewijzigd door mvdk op (53%)]
RAAF12
Golden Member
Achterlijke gladiool" is een bekend Utrechts scheldwoord voor een sukkel, en het is tevens de naam van een speciaalbier.
In de jaren zeventig van vorige eeuw bedacht door de Utrechtse cabaretier Herman Berkien (overleden op 22 juni 2005) en verder populair gemaakt door (de eveneens uit Utrecht afkomstige) Herman van Veen. Dat dit scheldwoord kon ‘doorbreken’ heeft niet zo veel met de bloem ‘gladiool’ te maken. Het effect wordt ontleend aan de gerekte uitspraak van de a (in âch- en in gla-) en de eveneens typisch Utrechtse uitspraak van -oal’ (de oo wordt heel gesloten en zonder een spoor van verglijding uitgesproken). Daarmee is het Utrechts in twee woorden heel karakteristiek en herkenbaar neergezet. Dit scheldwoord komt veelvuldig voor op het internet.
Die laatste zin is opvallend. Want hoewel het oeuvre van Berkien enigszins in vergetelheid is geraakt, wordt de term vaak gebruikt op online fora.
Verder alles Oke?
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (78%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Hehe, weer wat geleerd. Maar het is en blijft wel schelden, toch maar niet mee overdrijven.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (60%)]
nonius
set SCE to AUX.
[MvdK] Gevaarlijk om te zeggen linkeroever, want dat hangt weer af van waar je staat...
Blijkbaar nooit opgegaan voor het vaarbewijs, zie ik wel.... 
Nee, links en rechts is eigenlijk gewoon heel goed gedefiniëerd. Altijd bekeken terwijl je je stroomafwaarts begeeft (richting de zee). Rode bebakening zit altijd rechts, groene altijd links. Volgens het BPR (Binnenvaart Politie Reglement), bijlage 8:
Hoe dan ook, de Antwerpenaren weten precies wat bedoeld wordt als je over 'linkeroever' spreekt. Zelfs degenen die geen vaarbewijs hebben 
Paulinha_B
Honourable Member
Op dinsdag 4 augustus 2026 19:39:18 schreef mvdk:
Iets ten zuidwesten van Antwerpen.
Hm, dat lijkt er al beter op.
De plaats ligt volgens google maps aan de westelijke kant van de Schelde.
Volgens de meeste kaarten, trouwens.
Gevaarlijk om te zeggen linkeroever, want dat hangt weer af van waar je staat...
Nee hoor, linker- resp. rechteroever komen overeen met wat men ziet als men stroomafwaarts kijkt, richting zee dus. Kruibeke ligt (net als de hele provincie oost-vlaanderen) op de linker Scheldeoever.
Als je "van over't water" zegt weet elke Antwerpenaar waar het over gaat. Maar on topic: de bedoeling van de nieuwe lijn is oa uitwisseling met Nederland. Maar heeft Tennet niet vooral in die regio capaciteitsproblemen? Als we de volle 2 GW over die lijn sturen, kan Tennet er toch nooit mee weg?
Paulinha_B
Honourable Member
RAAF12
Golden Member
Op dinsdag 4 augustus 2026 20:01:18 schreef Paulinha_B:
Hehe, weer wat geleerd. Maar het is en blijft wel schelden, toch maar niet mee overdrijven.
Rijk de Gooier gebruikte die 'vloek' ook vaak en gooide zelfs een prijs uit het raam van een rijdende auto. De man was een legende in Nederland. Trok zich geen reet aan wat andere mensen van hem vonden. Geen meeloper maar een authentieke man en daar houden wij wel van. Hé dat rijmt!
Zo zag hij er uit in een veel bekeken TV programma in de zestiger jaren. Johnny en Rijk
https://www.youtube.com/watch?v=SwDa_YjfFWY&list=PLnUU0DqYqi_JLO14…
Oeps, dit is niet de koffiehoek. Mea culpa. Ik vertrek....
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 4 augustus 2026 19:24:07 schreef JoWi:
[...]Ik vraag me toch af wat de reacties zouden zijn als ik dezelfde taal zou gebruiken richting mede forum gebruikers.
Ik vraag me ook wel eens af hoe een appel smaakt als ik een pruim pluk. Hoe is dat relevant?
Jetten is een publieke figuur, de meeste medeforumgebruikers niet. En voor zover vloeken gaan is het een behoorlijk milde.
Maar soit, ik hoor net dat we hier niet in de koffieshop zitten...
Dan kan ik me er alleen maar bij aansluiten dat het goed is dat zulke infra op de groei wordt gebouwd en dat de linker- en rechteroever staande uitdrukkingen zijn. Staat geloof ik zelfs op de borden.
Op dinsdag 4 augustus 2026 21:22:15 schreef maartenbakker:
Jetten is een publieke figuur, de meeste medeforumgebruikers niet.
De man zomaar, zonder enige aanleiding, uitschelden is 'not done'. Hij heeft in deze niets fout gedaan.
Het is best als je 'm niet mag, maar dat is niet genoeg reden om 'm te onpas uit te schelden.
nonius
set SCE to AUX.
Als we de volle 2 GW over die lijn sturen, kan Tennet er toch nooit mee weg?
Het is toch ook de bedoeling dat er in Borsele kerncentrales bijkomen? Deze hoogspanningslijn kan helpen om het overschot richting BE te zenden.
(vraag me wel af hoe lang het gaat duren eer er een nieuwe producerende kerncentrale in Borsele staat; in China kan men zoiets in 2-3 jaartjes bouwen maar in het Westen wordt de constructietijd meestal in decennia gemeten, niet in jaren....)
Maar infrastructuur 'op de groei' ontwerpen is altijd verstandig, toch zeker met de enorme electrificatiegolf die eraan zit te komen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 4 augustus 2026 22:57:07 schreef Hensz:
[...]
De man zomaar, zonder enige aanleiding, uitschelden is 'not done'. Hij heeft in deze niets fout gedaan.
Het is best als je 'm niet mag, maar dat is niet genoeg reden om 'm te onpas uit te schelden.
Er was ongetwijfeld een aanleiding, maar die zal inderdaad off-topic zijn dus schelden had niet gehoeven maar ik kan me er niet aan storen zelfs al zou het om mijn favoriete politicus gaan (als ik die had gehad, ik vind de meeste eerlijk gezegd een beetje gladiolen dus kies ik degene uit de bos die het mooiste bloeit of het beste geurt).
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op dinsdag 4 augustus 2026 22:57:07 schreef Hensz:
[...]
Hij heeft in deze nietsfoutgedaan.
Zijn ze goed in.
Op dinsdag 4 augustus 2026 23:14:05 schreef nonius:
[...]Het is toch ook de bedoeling dat er in Borsele kerncentrales bijkomen? Deze hoogspanningslijn kan helpen om het overschot richting BE te zenden.
(vraag me wel af hoe lang het gaat duren eer er een nieuwe producerende kerncentrale in Borsele staat; in China kan men zoiets in 2-3 jaartjes bouwen maar in het Westen wordt de constructietijd meestal in decennia gemeten, niet in jaren....)
Die 2-3 jaar is realistisch, dat komt omdat ze daar niet aan al die achterlijke vergunningstrajecten doen, dat kost het meeste tijd hier.
Het is zo: als er een kerncentrale bij moet komen gaat die er uiteindelijk toch komen, ongeacht wat men er van vind met alle procedures/processen en oeverloos gelul.
Dus stop met die procedure onzin en begin er meteen aan.
10-15 jaar geleden zaten ze al te zeiken in de kamer over "het duurt lang". Als ze toen gewoon op de oude (achterlijke manier) het process gestart hadden, hadden we nu er een (of paar) al bij gehad.
Op dinsdag 4 augustus 2026 23:14:05 schreef nonius:
Ik verbaas me ook over die getallen. De huidige kerncentrale in Borssele is gebouwd in 6 jaar, gerekend vanaf het moment van besluitvorming tot de eerste inschakeling op het net. Bouwsom was toen een half miljard gulden. Onbegrijpelijk dat het nu 3 keer zo lang moet duren en 10 keer zoveel kost.