Dag iedereen,
Vanavond heb ik snel-snel een klein experimentje in elkaar gesoldeerd. Normaal gezien soldeer ik op experimenteerprint met eilandjes aan één zijde, maar een hele poos geleden heb ik een stapeltje PCBs gekocht (via BangGood) in allerlei formaten. Deze kunnen aan beide kanten gesoldeerd worden.
Deze heb ik al vaker gebruikt, maar telkens opnieuw ervaar ik dezelfde problemen:
- de tin vloeit makkelijk genoeg, maar zodra ik de bout wegneem, stort het kleine bergje rond de gesoldeerde pin in, en ploft in elkaar als een mislukte cake (bovenste pijltje)
- als ik pootjes ombuig om componenten met elkaar te verbinden en ik buig deze over een leeg gaatje heen en ik soldeer deze vast op het gaatje, dan druipt de tin door het gat alsof het water is (overige pijltjes)
- wil ik twee eilandjes met elkaar verbinden, dan weigert de tin samen te smelten
- vanavond bleef ik koppig tin bijvoegen en onder m'n bord plofte er een heuse knikker tin neer - eilandjes nog steeds niet verbonden, en de tin dreef in een soort bruine smurrie (lange verbinding bovenaan)
Die problemen heb ik nooit met de experimenteerprint die ik normaal gebruik, of met gekochte prints (ook niet de Chinese).
Hier is een foto van boven- en onderkant:
Het werkt wel, maar dat verdient dus absoluut geen schoonheidsprijs.
De eenvoudige oplossing is natuurlijk de bordjes weggooien en enkel experimenteerprint te gebruiken, maar ik wou toch even vragen of het nou aan de bordjes ligt of aan mij. Als ik bijvoorbeeld twee eilandjes apart soldeer, laat stollen en dan de verbinding erover heen soldeer, lukt het wél goed. Maar dat "voelt" dan weer niet goed voor mij: in mijn ogen zou de tin van beide eilandjes samen moeten smelten én stollen om één vlotte verbinding te maken, in plaats van laagje op laagje te "plakken".
Alvast bedankt voor jullie input!
Marlon
PS: de bedoeling van het bordje is om via een Arduino 4 kleine motortjes aan te sturen via 4 transistoren. Bedoeling is om encoders uit printers op de motor te zetten om zo de motoren te synchroniseren.
ronw
Golden Member
Ik gebruik voornamelijk dit type prototype PCB's, en ook ik heb zulke problemen.
Vooral de dunne aansluitingen van de 0,25W weerstanden of sommige keramische C's maken het mogelijk dat de soldeer doorvloeit naar de andere kant en daar een bolletje vormt. Ik ben er beter in geworden, voor mij een kwestie van zo snel/kort mogelijk solderen. Ik gebruik mijn soldeerbout op 360 graden, wat ervoor zorgt dat het soldeer heel snel smelt.
Twee eilanden verbinden doe ik met snel heel veel soldeer te gebruiken, maar perfect gaat dat niet altijd.
Aan de andere kant kun je deze zo goedkoop op o.a. Ebay kopen, dat een beetje "klunzen" op de koop toegenomen kan worden.
Ikzelf buig nooit de aansluitingen, dat wordt me te lastig bij het vervangen van componenten.
Voorbeeld van een wat oudere schakeling:
Voor:
Achter:
De pads zijn dubbelzijdig en doorgemetaliseerd. Wanneer je te lang en/of te heet soldeert dan zakt de gesmolten tin door de zwaartekracht naar beneden en krijg je geen bultje aan bovenzijde zoals je dat gewend bent bij een enkelzijdige print. Je hoeft bij dit type print geen bultje aan de bovenzijde te hebben. Als er voldoende tin in het gat / doormetalisering zit dan heb je bij dit type print een goede verbinding.
Soldeer dus niet te heet / te lang en gebruik niet teveel tin.
Less is more.
Dit zijn prima printjes. Ik zie het gebruik van veel te veel tin, en rupsjes tin om eilandjes met elkaar te verbinden. Het zijn ronde eilandjes, en dan gaat dat moeizaam. Het is ook een slechte methode met kans op koude lassen. Als je eilandjes door wilt verbinden, gebruik dan stukjes draad. Bijvoorbeeld van weerstanden en condensators. Met zo weinig mogelijk tin.
benleentje
Golden Member
Het kan zijn wat bobosje zegt dat je gewoon teveel tin wil toevoegen maar het kan ook gewoon zijn dat er nog residue of vet op de PCB zit dus ik zou ze eerst een keergoed reinigen met ipa.