NAD 372 recappen maar zekering 4A is ook door.

LS,

deze versterker is een gigant van 2 x 150 watt. De versterker is plm 17 jaar oud, en de zekering is door.

Zoekende op internet kwam ik er achter dat wordt geadviseerd alle elco's eerst te vervangen. Omdat deze versterker 4 giganten van 10000uF/80 volt heeft, en dat je de 80 volt exemplaren door 100volt moet vervangen, is dit een dure grap. Ik vind bij Mouser deze elco's voor 67 euro. Van Michinon.

Farnell is wel goedkoper als ik zo even kijk, maar met rare merken die ik niet ken, geen Panasonic of Nichinon.

Maar kan je zonder KVK nummer nog kopen bij Farnell? Bij Mouser dus wel.

Buiten het elco inkoop probleem ben ik er nog niet: de transistors zitten loeivast vastgebakken op het koelblok. Hoe maak je ze fatsoenlijk los? want met een kapotte zekering zijn deze wel verdacht.

Het ergste van dit al: de eigenaar dacht dat hij er met 200 euro wel was. Daarvoor kan ik bij Mouser niet eens de bufferelco's vervangen.

Henk H.

Golden Member

Met zo'n prijs is het wel aan te bevelen om de elco's eerst te meten voor je gaat vervangen, zeker als een derde de rekening moet gaan betalen (en jij die moet verantwoorden).

Daar zullen ze toch voor losgenomen moeten worden, als ze na meting fout zijn dan nieuwe bestellen en anders de oude terug.

Of aansluiten met nieuwe 4 A zekering en gloeilamp in serie. Duidt dat op kortsluiting dan moet je verder zoeken. Anders kijken wat de rimpelspanning is.

Ik ken deze versterkers niet, kan een eindtrap in sluiting die betreffende zekering ook laten springen of is dit puur eentje voor de voedingsspanning/de elco's? Anders zou je misschien ook nog een kunnen kijken wat er gebeurt met losgenomen eindtrappen.

Het is wel makkelijk om zo een advies te geven, maar ik zou die elco's lekker laten zitten als ik niet zeker wist dat ze stuk zijn.

Farnell levert niet aan particulieren idd.

Mouser, TME, Digikey, Reichelt zijn de leveranciers die ik wel eens gebruik.

Arco

Special Member

Als ze niet mishandeld zijn (hoge spanning of temperatuur) en van een goed merk dan gaan ze zelden stuk, laten zitten dan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vind bij Mouser deze Elco's voor 67 euro.

Bij mouser vind ik 10000 µF 100V elco's voor 15,02 euro

Alle elco's van 80 volt moesten van NAD worden vervangen door 100 volt. Nou kan je daarover wel weer gaan discussiëren hoe nodig dat is, het lijkt me goed beleid dat op te volgen.
Luckstrike, wat is de link van die elco's? Ik zocht op 10000uf/105v/audio/snap in/leverbaar. Dan kom ik bij Nichicon uit.
Hebben wij nog een Farnell inkoper in ons midden?

Ik zou eerst maar eens wat metingen verrichten, alvorens wat te vervangen. Waarom zouden de elco's het zijn?
Transistoren op het koelblok gewoon laten zitten als ze niet bewezen defect zijn, nul Ohm tussen collector en emitter bijv., als je tenminste weet wat dat is).
Repareren is gebaseerd op kennis en kunde en het is niet het louter vervangen van onderdelen omdat de kleur jou niet aan staat.
Stroombegrensd opstarten en de fout eruit meten is het enige wat goed werkt.
Je kunt alle elco's en transistoren vervangen, maar als de voedingstrafo sluiting maakt, ben je een hoop tijd, geld en moeite kwijt en de versterker werkt nog niet. Als je met vervangen ergens nog een soldeerspetter hebt laten zitten, is het bij de eerste inschakeling, kopje koffie halen en helemaal van voor af aan beginnen. Succes.

bjokal

Golden Member

Ik heb er in ieder geval een aantal gezien waar ze te laat waren vervangen, en ze open gebarsten waren aan de bovenkant.
Vanuit NAD was er ook een terugroep/reparatie aktie. Die versterkers zaten toen nog in de garantie.
De kast vol met prut, brugcellen in sluiting en diverse printbanen weg geblazen.
In sommige gevallen bleek de gekozen 80V te krap. We hebben toen via de importeur een volle doos met vervangende elco's kunnen krijgen, maar het was geen fijn klusje als ze al ontploft waren :-(

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Op 4 oktober 2022 16:39:13 schreef Nikolai Tesla:
Alle elco's van 80 volt moesten van NAD worden vervangen door 100 volt. Nou kan je daarover wel weer gaan discussiëren hoe nodig dat is, het lijkt me goed beleid dat op te volgen.
Luckstrike, wat is de link van die elco's? Ik zocht op 10000uf/105v/audio/snap in/leverbaar. Dan kom ik bij Michinon uit.
Hebben wij nog een Farnell inkoper in ons midden?

Ik zou eerst eens de spanning meten die op de elco's staat, misschien is het helemaal niet alarmerend. Uiteindelijk hebben ze 17 jaar lang prima gefunctioneerd. Als door de verhoogde netspanning de spanning op de elco's tegen de grens aan loopt, kun je de spanningskiezer van de versterker altijd nog op 240 Volt zetten.
Ennuh als je de elco's vervangt doet de versterker het dan weer?

Arco

Special Member

Volgens het schema staat er 64v op.
Kan natuurlijk dat de spanning hoger is (of gewoon een 'crappy' merk elco's)

Er zitten er trouwens 6 in...

Dan kom ik bij Michinon uit.

Michinon is zo'n Chinees fantasiemerk (je ziet ook Nichicom en Nicicom), daar zou ik van weg blijven... :)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 4 oktober 2022 16:52:27 (35%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb me vergist in de merknaam Nichicon. Mijn fout. Als ik over 67 euro kostende elco's praat bedoel ik alleen dit Japanse merk.
Het is waar dat Mouser ook een Kemet in de aanbieding heeft voor 15 euro, een merk dat ik niet ken. Iemand ervaring mee?
Ik werk al lang in de elektronica, en ik heb me in deze versterker verdiept wat er op internet is gezegd. De elco's in deze versterker waren rommel, en er zijn ook monteurs geweest die eerst halfgeleders gingen vervangen zonder zich om de elco's te bekommeren, maar dat ging fout. Ik respecteer dit ervaringsadvies.

https://nl.mouser.com/c/passive-components/capacitors/aluminum-electro…

[Bericht gewijzigd door Nikolai Tesla op dinsdag 4 oktober 2022 17:31:17 (13%)

jerome

Golden Member

In het beste geval zit die 4A op de limiet doordat een 220V trafo nu 240V krijgt. 4X 10.000uF laden zonder ntc of andere softstart zal wel een stevige stroompiek geven.

Arco

Special Member

Kemet is een onderdeel van Yaego en bestaat al meer als 100 jaar.
Ze hebben spul van heel goed tot heel slecht (bijv. de Rifa condensatoren)

Hoe de elco's zijn van Kemet weet ik niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Farnell verkoopt ze ook, dus regelrechte rotzooi zal het niet zijn.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 4 oktober 2022 17:59:32 (49%)

bprosman

Golden Member

Op 4 oktober 2022 16:29:01 schreef Arco:
Als ze niet mishandeld zijn (hoge spanning of temperatuur) en van een goed merk dan gaan ze zelden stuk, laten zitten dan...

Helemaal mee eens, heb hier een Delta voeding (24V-10A) op de werkbank, daar zitten ook van die grote potten in (2x 12000 uF), al 40!! jaar en doen het nog prima.

De "kleintjes" op de stuurprint en op de uitgang zijn "dood".

Alle elco's van 80 volt moesten van NAD worden vervangen door 100 volt. Nou kan je daarover wel weer gaan discussiëren hoe nodig dat is, het lijkt me goed beleid dat op te volgen.

Noem mij eigenwijs maar het eerste wat in me opkomt is .. waarom ?
Als er nu meer dan 80V op zou staan.. ja, wat staat er op ?
Heeft dat te maken met de 220->230 verhoging ? Als dat het geval is, zit er geen "Engelse" 240V tab op de trafo ?

Met tranen in mijn ogen heb ik op Youtube zitten kijken naar "Adrians garage", alle Elco's vervangen en dan doet het apparaat het nog niet want daar zat het niet in ;)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Op 4 oktober 2022 17:17:45 schreef Nikolai Tesla:
Ik werk al lang in de elektronica, en ik heb me in deze versterker verdiept wat er op internet is gezegd.

Dan moet je nu toch wel weten dat je repareert aan de hand van meten. Elcos los en nameten op C, D en lekstroom.

Torren desolderen en nameten.
Ik kan Arcos schema niet genoeg vergroten op mijn laptopje maar volgens mij hoort er een 6,5A zekering in.

Als professioneel reparateur (je wordt ervoor betaald) neem ik aan dat je een kvk nummer hebt. Zo niet dan zou ik voorzichtig zijn met op forums te vertellen dat je tegen betaling repareert. Zo maak je het de belasting inspecteurs erg makkelijk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Trafo is al een 230v type...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op 4 oktober 2022 18:09:26 schreef Arco:
Trafo is al een 230v type...

[bijlage]

Dan vraag ik me af waarom die 80V , 100V moet worden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hierom de 80 volt elco's vervangen. Ik doe niets op een gelukje, ik doe het in een keer en dan zo goed mogelijk.

Op 4 oktober 2022 16:47:56 schreef bjokal:
Ik heb er in ieder geval een aantal gezien waar ze te laat waren vervangen, en ze open gebarsten waren aan de bovenkant.
Vanuit NAD was er ook een terugroep/reparatie aktie. Die versterkers zaten toen nog in de garantie.
De kast vol met prut, brugcellen in sluiting en diverse printbanen weg geblazen.
In sommige gevallen bleek de gekozen 80V te krap. We hebben toen via de importeur een volle doos met vervangende elco's kunnen krijgen, maar het was geen fijn klusje als ze al ontploft waren :-(

Op 4 oktober 2022 16:49:54 schreef Arco:
Volgens het schema staat er 64v op.
Kan natuurlijk dat de spanning hoger is (of gewoon een 'crappy' merk elco's)

In het schema staat een wisselspannning van 52,1 Volt. Dat komt neer op een gelijkgerichte spanning van 1,42x 52,1=73,9 Volt. Daar gaat eventueel nog de spanning van twee diodes af.
Royaal is wat anders, maar 74 Volt is voor een elco van 80 Volt nog niet te hoog.

fred101

Golden Member

Ze zaten toen nog in de garantie en het ging om sommige gevallen. Dat was jaren geleden. Die van jouw doet het al 18 jaar prima op deze elcos. Meten is weten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Op 4 oktober 2022 19:02:46 schreef fred101:
Ze zaten toen nog in de garantie en het ging om sommige gevallen. Dat was jaren geleden. Die van jouw doet het al 18 jaar prima op deze elcos. Meten is weten

Kan goed zijn dat er een slechte partij elco's geweest is die onder garantie is vervangen.

ik doe het in een keer en dan zo goed mogelijk.

Dan zou ik een nieuwe halen :+
https://www.hifiklubben.nl/merken/nad/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 4 oktober 2022 19:07:28 schreef bprosman:
[...]
Kan goed zijn dat er een slechte partij elco's geweest is die onder garantie is vervangen.

[...]
Dan zou ik een nieuwe halen :+
https://www.hifiklubben.nl/merken/nad/

Hoe doen ze dat toch, repareren met internet. Ik probeer dan testprobes aan te sluiten op internet, maar dat staat dan weer nergens hoe dat moet......... Zal er aan liggen dat Fluke testkabels de verkeerde stekkertjes hebben. 8)7

fred101

Golden Member

Ik denk dat je daarvoor een scoop met wifi nodig hebt. :+

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Het internet staat ook altijd onder spanning... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com