NAD 372 recappen maar zekering 4A is ook door.

GD, ik troost mij met al die heerlijke profetieën van jou waar er geen een van is uitgekomen. Jouw elektronica reparaties ken ik niet, je voorspellingen zijn al waardeloos. Wordt Nostradamus de 2e voor het nieuwe jaar, misschien is er nog een treurig esoterisch damestijdschrift die behoefte heeft aan jouw toekomstgemopper, ik heb het niet.

Anoniem

Goedgoed, ik geef het op. Zorg maar dat dit suc6je je niet teveel naar het hoofd stijgt. Het kan verkeren .

Ja ik begon net te dansen op de geluiden van Ferrys Maats' soulshow die uit deze vermaledijende versterker kwamen en die zich maar niet aan grotedikkens' doemscenario's houdt, ik weet het, tevreden zijn als elektrotechnicus is bijna een doodzonde, ik moet klaar zijn voor de oerknal die het apparaat gaan produceren volgens jou.

Vrolijk kerstfeest!

Anoniem

Jij ook vrolijk kerst..
Blijkbaar gebeuren er elk jaar weer kerstwonderen :-)
Hopelijk ben ik volgende keer aan de beurt en krijg ik een optimistischer karakter :-)

Maar dat gun ik iedereen en jou in het bijzonder.
Om jou op te vrolijken heb ik mijn email opengesteld om je op te vrolijken. Jij krijgt van mij het boek Finale kwijting van aartsmopperaar Hans Dorrestijn, tevens een meesterlijk schrijver.
En ach...iedereen mag er een hebben.

[Bericht gewijzigd door Nikolai Tesla op zondag 25 december 2022 12:46:20 (70%)

*Alfred*

Golden Member

Volgers?
Omdat ik wil weten wat hij zo al tegenkwam. Preventief, want ik heb dezelfde versterker zonder klachten.
Fijne sfeer hier.

Haha ik zie het al...ik gezeten op een draagbaar met baldakijn wordt door de straten gedragen, als opperpriester van het C372 evangelie, en Alfred is mijn eerste devote volgeling.

Op 25 december 2022 11:48:33 schreef Nikolai Tesla:
Ik vraag me af of de discussie zo bloeddorstig gevoerd moet worden. Als je beseft dat iedere Jan Doedel zijn elektrische huisinstallatie mag veranderen en modificeren met spul uit de bouwmarkt, zelfs aan zijn gasinstallatie mag sleutelen, maar o wee als je een versterker maakt, want "dan weet vrouwe Justitia je te vinden", kom op zeg.

In alle gevallen van een ongeluk, komt justitie om de hoek kijken. Een gelukkig feit is wel dat het over het algemeen met electriciteit wel goed komt. Wat dat betreft is een gas installatie een veel grotere sluipmoordenaar. Zijn electrische installaties meer en meer beveiligd met bijv aardlekschakelaars, dan is daar bij gas geen sprake van.
Een klein lek en een vonkje is genoeg voor een explosie. Juist eergisteren is er ook weer een huis in Roosendaal volledig verwoest bij het gebruik van een gasfles Er is nog geen oorzaak bekend, maar helemaal in orde zal het niet geweest zijn. Met electra kan het ook goed fout gaan als er knutselaars bezig zijn. Vooral badkamers en aarding zijn daarbij berucht. Een paar jaar geleden liep hier ook een thread over op CO.
Over zelfbouw wil ik het helemaal niet hebben. Jackpluggen voor verbindingen met 230 volt, snoeren met aan weerszijden een steker, om een schuurtje van stroom te voorzien. Aan beide zijden een wandcontactdoos, want dan kon je het (ongeaarde) snoer gemakkelijk opbergen. Huisinstallaties afgemonteerd met uitsluitend zwart 1,5mm2 draad, louter omdat dat het goedkoopste was...

Ondeskundigheid met gas in Roosendaal

maartenbakker

Golden Member

IK lees wel eens ergens overheen... Maar nu snap ik dus waarom de discussie terecht "bloeddorstig" gevoerd wordt. Het was in tegenstelling tot waar ik in m'n laatse bericht van uitging, dus wel een reparatie voor derden.

Nou weet ik natuurlijk niet of die derden hem zien als een professionele partij met bijbehorende tarieven of als het handige neefje dat ook wel eens wat prutst, maar het zit me toch ook niet helemaal lekker.

Vooropgesteld dat ik niet de eerste steen moet werpen, dat doen GD en Buzzy prima, ik ben ooit ook als prutser begonnen maar kon dat achteraf ook meestal wel erkennen. Hoop ik.

En welke ervaren reparateur zit niet nog zo nu en dan ergens hopeloos mee te hannessen.... Die momenten dat het tegenzit kennen we allemaal wel.

En wie laat er nou echt altijd een megger of een PAT-tester los op een apparaat? Dat is misschien wel iets om bij na te denken, ik doe dat soort dingen vooral in verdachte situaties.

Anyway, ik wens de TS nog vele jaren van knutselen en repareren toe, bij voorkeur aan eigen apparatuur om ervaring op te doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Off Topic
Hannessen komt in de beste families voor. Zelfs bij technici die een goede opleiding hebben, nascholingscursussen volgen en toegang hebben tot schema's, foutendatebases van de fabrikant en andere ervaringen zoals een telefonische (toen nog) helpdesk met Eindhoven.
Bij de, ooit aanwezige, STD van de Philips vestiging hier ter plaatse stonden regelmatig video's en KTV's on hold. Uurtje zoeken, fout niet gevonden, pakken we iets anders. Zo gaat dat! Van een ander adres in Rotterdam, van den Burg meen ik, hoorde ik altijd verhalen dat ze 3 KTV's repareerden voor de koffietijd van 10.00 uur.
Maar daar was ik niet bij om dat te checken. En als het allemaal TV's zijn die je kent als je broekzak is dat ook geen bijzondere prestatie!

/OT

Inderdaad on topic. Laten we vooral het bij de C372 van NAD houden in al zijn gelaagdheid en dat is al stof genoeg, deze krachtpatser. Zaken als aardlek, high voltage tests en andere stresstests vind ik een aparte discussie waardig, iets wat ik in mijn technische dienst leven NOOIT heb meegemaakt, en ik werkte bij de grootste van het land, eind jaren 90. Of daar sukkels werkten als leidinggevende, enlighten me, de personen an sich zeker (;-)) maar ik krijg niet de indruk dat we destijds in het stenen tijdperk leefden, dus waarom waren dit soort tests destijds (en nu?) geen usance?

Nou, ik heb 25 jaar bij Philips gewerkt en elk apparaat met een netsteker werd getest in een hoogspanningskooi. Alles......
Zal wel iets met toelatingsgoedkeuringen en verantwoordelijkheid te maken hennen. Dus geen usance!
De Amerikanen zijn wat dat betreft nog strenger en dat heeft ook te maken met de claimcultuur.(UL listing)
Terecht vraag ik me af bij welke grootste jij dan wel gewerkt hebt en ook nog vele jaren in Engeland.

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 26 december 2022 10:43:47 (13%)

Ik heb bij Ecare in Amsterdam en Leiden gewerkt, ik heb deze kooi nergens aangetroffen.

Op 26 december 2022 10:43:06 schreef Nikolai Tesla:
Ik heb bij Ecare in Amsterdam en Leiden gewerkt, ik heb deze kooi nergens aangetroffen.

E-care is niet meer dan een reparatiebedrijf. De hoogspanningskooien bij Philips zijn in de late jaren 90 vervangen door bench testers die hetzelfde konden testen, de doorslagvastheid en het veiligheids aardcircuit. E-care is geen productiebedrijf met een afzet van vele miljoenen exemplaren en zeker in het kader van de europese iso normem, moeten ze die testen gewoon uitvoeren en registreren. De europese iso norm vereist dat.
E-care heeft die testers zeker in huis, al was het alleen maar om aan de iso norm te voldoen. Dat ze het niet gebruiken is aan hen.
E-care heeft overigens niet bij iedereen een goede indruk achtergelaten.
Misschien is het wel interessant, dat je je als professioneel reparateur eens verdiept in deze materie, die ook deel uitmaakt van het vak.

Ik heb 2 meggers, een opwindende en een Chinese. Ik gebruik ze bij witgoed vooral. Ik blijf erbij dat het geen usance was bij Ecare zijn voorloper ESN. Dergelijke meetapparatuur was er niet.

Anoniem

Nu ik de nasleep van het topic gevolgd heb, bedekt het schaamrood mijn wangen.

Eigenlijk ben je een super ervaren elektronicus met een palmares waar weinigen zich kunnen op beroepen.

Je hebt mij (en anderen) mooi op het verkeerde been gezet door de aard van vragen die je stelde en de polemiek rond de polariteit van de elco's wat je maar niet leek te willen snappen.
Daardoor dacht ik dat je een onbeholpen beginner was die wat in de juiste richting moest gepushed worden.

Soms is Niets wat het lijkt op een forum.

Dus nogmaals mijn welgemeende excuses meester, ik wentel me in het stof en hopelijk mag ik ooit op je kennis beroep doen als ik eens een versterker repareer.

GD

maartenbakker

Golden Member

@GD: Het enige waarvoor je je in dit topic hoeft te schamen, was dat je pas laat door had dat de elco's echt in sluiting lagen.

@TS: witgoed en bruingoed zijn toch best anders, maar je hebt al ervaring dus dat is altijd goed. En volkomen begrijpelijk dat je dan wat aarzelt met de onderdelenkeuze, daarvoor werd je wat hard aangepakt.

Overigens wordt in de bruingoed bij mijn weten ook niet of nauwelijks gemeggerd. In de servicemanuals stond altijd een isolatietest die je gewoon met een body equivalent (RC netwerkje) en een voltmeter kon doen. Dat wordt als voldoende beschouwd door de fabrikanten.

In de testindustrie (jaarlijkse keuring voor apparaten die gebruikt worden in bedrijven) worden zogeheten PAT-testers gebruikt. Kant en klare apparaten. Steker erin, eventueel meetpen tegen aanraakbare delen houden en het apparaat zegt of het veilig is.

Nou werk ik ook op een technische dienst waar ook al tientallen jaren niet zulke testers aanwezig zijn, dus ik ga ondertussen nog eens filosoferen over hoe belangrijk dat is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

MB, Dat komt omdat ik door de jaren heen de ervaring had dat bij een plots optredend flagrant defect zoals een kapotte zekering, er altijd duidelijk één oorzaak was, soms wel met gevolgschade, maar nooit van elkaar losstaande meerdere defecten terzelfdertijd.

Het leek me daarom weinig waarschijnlijk dat een kortgesloten voedingselco, wat weinig voorkomt, de achterliggende elektronica zou beschadigen of andersom.

Ondanks mijn gemeende excuses met toch licht ironische ondertoon, blijf ik voor mezelf toch bij de methode om pas na metingen en vaststellen van defecte onderdelen tot vervanging over te gaan.

Sommige apparaten vertonen vaak voorkomende specifieke defecten, en het is wijs en tijdbesparend om advies te volgen van ervaringsdeskundigen, maar ik prefereer toch om eerst de oorzaak te zoeken, soms op weg geholpen door anderen, maar niet om te starten met vanalles blind vervangen zonder vast te stellen of de verdachte componenten wel degelijk stuk zijn.

En dat is wat hier gebeurd is.
NT had de (dure)condensatoren al besteld voor hij vaststelde dat er ene in kortsluiting lag. Als je zo te werk gaat voor klanten jaag je ze vaak onnodig op kosten.

Met wat geluk is dat toch goed afgelopen, maar ik denk dat mijn benadering toch meer kans op slagen biedt.

Op 26 december 2022 13:47:42 schreef maartenbakker:
Nou werk ik ook op een technische dienst waar ook al tientallen jaren niet zulke testers aanwezig zijn, dus ik ga ondertussen nog eens filosoferen over hoe belangrijk dat is.

Het wordt pas belangrijk als je aansprakelijk gesteld wordt voor een (dodelijk) ongeluk. In de praktijk valt het allemaal wel mee, maar het kan gebeuren. In de ARBO wet staan ook allerlei dingen die als onzin betiteld worde. Dat zijn vaak dingen die zelden voor komen, maar ooit eens op de werkvloer gebeurd zijn. Is er kans op herhaling, dan kan dat weer leiden tot een nieuw voorschrift. Ik heb het ook niet verzonnen.
Grote bedrijven gaan er evenwel serieus mee om.
In mijn werkzame leven bij P. heb ik er mee te maken gehad.
Op zeker moment werkte de door mij genoemde hoogspanningstestkast niet conform de eisen. De geleverde doorslagspanning was te laag. Na calibratie viel een product door de mand, overslag tussen een printspoor onder netspanning naar een laagspanningsdeel. De oorzaak was een montagefout in de fabriek.
Het gevolg was een wereld wijde terugroep actie van alle toestellen. Omdat het over inbouw apparatuur ging zijn talloze techneuten de aardkloot rondgestuurd om te controleren en correcties aan te brengen indien nodig. Zie daar het serieuze aspect van een zaak die in onze ogen misschien onbenullig lijkt.
Als je je zaakjes niet op orde hebt en er gebeurt echt iets, dat een bedrijf dat zich niet goed heeft ingedekt, wel eens goed in de problemen kan komen.
Ongelukken gebeuren, dat staat buiten kijf, maar wat zijn de voorzorgen om dat risico tot een minimum te beperken.
Ik heb zelf een geluidsverhuurbedrijf en er zal best het een en ander niet volgens de regels zijn. Evenwel is al mijn netspanningsmateriaal 100% in orde.
Het is allemaal redelijk off-topic aan het worden. Misschien moeten we op CO eens een veiligheidsdraadje starten. (Als dat er nog niet is of is geweest.

Op 26 december 2022 14:56:59 schreef buzzy:
[...]
Grote bedrijven gaan er evenwel serieus mee om.
In mijn werkzame leven bij P. heb ik er mee te maken gehad.

Best spijtig daarom dat P. dat bij de Respironics affaire niet best gedaan heeft...

meer over car audio: www.12vhifi.nl
maartenbakker

Golden Member

De VS zijn een land waar Philips sowieso ver weg van had moeten blijven; ik geloof dat het ze zelden iets goeds heeft opgeleverd. Misschien uitgezonderd de Magnavox Lab Series hifi-apparatuur.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Ik heb 2 meggers, een opwindende en een Chinese.

Ik weet niet hoe het met jullie zit maar van een megger kan ik niet echt opgewonden raken. :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Dan kom je kennelijk te weinig op bepaalde sites; ik heb wel eens per ongeluk ergens iemand iemand zien meggeren die daar kennelijk geen probleem mee had >:)

Maar terug on-topic @buzzy denk ik dat het wel interessant is om een veiligheidstopic te starten. Ik wist al dat veel mensen niet eens weten dat in veel bruingoed-service manuals een simpele test zonder speciale meetapparatuur als standaard wordt voorgeschreven. Ik weet het wel, maar doe hem ook niet vaak tenzij ik de netscheiding verdenk of daar een reparatie in gedaan heb.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 27 december 2022 03:16:35 (55%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik ga een calibrator ofzo niet meggeren tenzij er wat aan de primaire kant fout zat. En als het moet bij heel gevoelige of kostbare apparatuur gebruik ik geen isolatietester op het geheel maar test de losse onderdelen (0-6kV op 40mA begrensde voeding + stroommeter). Voor gewone testen gebruik ik een G&M Secutest.

Ik had een pomp-heater + controller die voor calibratie werd gebruikt. De controller was kapot. (OA de nettrafo) dat heb ik daarna op isolatie getest. Omdat het primair zat en trafos zelden kapot gaan, heb ik de pomp/heater ook oplaten sturen (de klant dacht dat die goed was want hij werkte) Die heb ik eerst op isolatie gemeten en een van de 2 heaters bleek bijna short te zijn. Met DMM niet meetbaar maar bij 100V begon 1 van de twee heaters al wat stroom te lekken, bij iets van 300V sloeg hij door.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

van den Burg meen ik

Deze dus en bestaat nog https://www.vonburgtv.nl/

Veiligheidstesten heb ik nooit gedaan bij het repareren van bruingoed wel altijd onderdelen die een safety issue hadden vervangen door de juiste onderdelen. Maar dat stond in de schema's vermeld. En als er geen schema voorhanden was herkende je het onderdeel wel als zodanig. Maar het topic begint wel, zelfs voor mijn doen, behoorlijk te ontsporen. Weet als je voor andere, onschuldige burgers repareert dat je een extra verantwoordelijkheid hebt. En ze niet moet opzadelen met een Paard van Troje.