Modelbouw draaimolen

Ben bezig een miniatuur kermis attractie te bouwen en ik wil met een Arduino uno rev3 vier stappen motoren (28BYJ-48 op ULN2003 5v) synchroon
laten lopen en 1 van de zelfde configuratie wel synchroon maar dan op een lager toerental, en ze moeten langzaam opstarten en stoppen.
Kan iemand mij vertellen of dat mogelijk is? ik ben een volslagen leek op het gebied van Arduino en al helemaal op het gebied van programmeren.
Misschien heeft iemand een simpel scriptje liggen voor gewoon aanzetten en uitzetten. Waarden voor snelheid aan passen gaat me denk ik nog wel lukken :) Alvast bedankt

Ik weet niet hoeveel mensen hier programmeren, maar ik werkte in het verleden met Python en ervaarde dat Engelstalige forums mij het beste konden helpen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik Python 2 en 3 door elkaar had lopen en het om data uitlezen ging naar .txt

Klinkt als een leuk project, veel succes!

Ja dat kan, nee, niet met de ULN2003. Die ULN die heeft een spanningsval van rond de 3 volt. Dan blijft er weinig over van je 5V.

Met vier mosfetjes zoals de SI2300 (of HX-) of AO3400 kan het prima.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 oktober 2022 21:32:41 schreef rew:
Ja dat kan, nee, niet met de ULN2003.

Ja dat kan zeker, dat zijn standaard kitjes die met de 100duizenden verkocht worden op Alie.
Ze werken heel goed, heb ze geprobeerd ;)

Maar als je niet thuis bent in programmeren zal het heel moeilijk worden.

LDmicro user.

Ik heb geprobeerd om er vier paralel aan te sluiten op de arduino maar dat werkt niet goed, ze lopen niet synchroon en af en toe haperen ze.

Wat bedoel je met parallel? hebben ze elk hun ULN2003?
Als je maar 1 ULN2003 hebt en daaraan 4motoren dan werkt dat niet.

Elke motor moet zijn ULN2003 hebben.

edit, je kunt de 5V NIET afnemen van de Arduino, de voeding is veel te licht! ze hebben een aparte 5V voeding nodig.

LDmicro user.

Ik heb een 9v voeding van 1Amp op de arduino en elke motor heeft zijn eigen uln en ze alle vier parallel aangesloten op de arduino uitgangen en de voeding op de 5v uitgang van de arduino.

Op 13 oktober 2022 13:49:11 schreef Durga:
... en de voeding op de 5v uitgang van de arduino.

Dat mag niet, ze moeten een eigen 5V voeding hebben.

LDmicro user.

Op 12 oktober 2022 20:50:51 schreef Durga:Misschien heeft iemand een simpel scriptje liggen voor gewoon aanzetten en uitzetten. Waarden voor snelheid aan passen gaat me denk ik nog wel lukken :) Alvast bedankt

Arduino komt met een voorbeeldje File/Examples/Stepper/stepper_speedControl .

Je kan meerdere motoren onafhankelijk aansturen door regels toe te voegen:

c code:

Stepper myStepper1(stepsPerRevolution, 8, 9, 10, 11);
Stepper myStepper2(stepsPerRevolution, (pinnen van motor2 hier)

Wel de regel Stepper myStepper( ... ) verwijderen.

Als je met externe mosfets werkt zou je 4 motoren met 2 groepen uitgangen moeten kunnen sturen, aangezien je maar 2 verschillende snelheden nodig hebt.

Je kan de code in loop() wijzigen.
Gebruik bijvoorbeeld for() en delay() om de snelheid langzaam omhoog te regelen. Dan een poos wachten met delay() en daarna de snelheid weer omlaag met bijna dezelfde code als voor het versnellen.

Als je alleen aan/uit zetten wil krijg je zoiets (niet getest!):

c code:

void loop() {

     myStepper1.setSpeed(0);     // motor 1 stil
     myStepper2.setSpeed(0);     // motor 2 stil

     delay(5000);                // pauze duurt 5 seconden

     myStepper1.setSpeed(20);    // snelheid 20 (in rpm)
     myStepper2.setSpeed(12);    // snelheid 12 (in rpm)

     delay(20000);               // de rit duurt 20 seconden

}

Ga een 5v voeding kopen om het uit te proberen, als het lukt laat ik het weten (als het niet lukt ook), alvast bedankt voor de hulp :)

Je kunt ook proberen met 4 x AA batterijen, dat is 6V maar dat geeft niet.

LDmicro user.

Heb alles netjes draaiend gekregen met een losse 5v voeding, maar helaas lopen ze ook dan met een enorme afwijking niet synchroon, ik ga dus overstappen op het gebruik van tandwielen. Ben je nieuwsgierig naar wat ik ga bouwen,zoek op youtube naar Loki Drayton Manor.
Bedankt voor alle reacties :)