Hallo: Ik heb een afzuigkap waar ik een led lamp heb ingebouwd,Nu is het zo dat als de ledlamp brand en ik schakel een hoger of een lager toerental in dan begeeft de led lamp het?? De led lamp is 12w en de afzuigkap is een gewone keuken afzuigkap.Voor de ledlamp zie foto phase plus nul gaan rechtstreeks naar de schakelaar.Wat kan hier de oorzaak van zijn.? en hoe eventueel te verhelpen.

Oef, dat is een heel erg spartaans LED'je, zeker voor 12W. Ik vermoed dat de afzuigermotor een inductiepiek geeft bij het omschakelen van de spoelen waardoor het IC'tje op de LED sneuvelt. Een LED met een buffercapaciteit zal wat langer leven denk ik zo. Anders kan je er misschien nog wel een RC schakeling voor maken om de hoge snelle pieken wat te dempen. Waar heb je dit ding vandaan? Ziet er uit als een AliExpressje.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (25%)]

Kan een kwestie zijn van alleen een elcootje monteren (er zit al een positie voor)

Mogelijk helpt het om een varistor van 300VAC erop te solderen (met een zekering ervoor mocht hij een keer doorslaan).

dit is geen 12W led, maar een 1,2W led.

wegmikken die rommel en een merk led erin zetten.

[Bericht gewijzigd door testman op (39%)]

Mee eens, het beginmateriaal voldoet niet. Kan je er niet gewoon een fitting in maken en een normale lamp monteren? Het ding is toch stuk, kan je beter maar iets fatsoenlijks monteren.

Zit er een ingangsfilter in de afzuiger? Zou ik wel denken, en ik vermoed dat als je de LED aansluit op de binnenkomende netspanning in plaats van na het filter dat het beter wordt.

Wat mij betreft zijn een elco monteren of vertrouwen op een varistor beunoplossingen. Een elco is leuk, maar die wordt op zo een minuscuul printje op 12W zo opgestookt en een varistor slaat door op te hoge spanningen voor een marginaal IC'tje.

PS Zal wel lekker flikkeren zo een LED'je. :/

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (29%)]

Dat ljkt wel een analoge lineaire current regelaar (EG5100A). Wel een beetje slim. Alle leds in serie en dan de sinus periode volgen. Hoe hoger de spanning, hoe meer leds worden ingeschakeld.

Een condensator kan misschien wel helpen.

Kan ik niet goed zien, maar het zou ook zo een lineaire stroomregelaar kunnen zijn (die ik ken als SM2082). Beide zijn bekend om opgeblazen IC's. Die typenummers betekenen overigens weinig, blijkbaar stempelt elke fabrikant er weer een nieuw nummer op.

Ik was in de veronderstelling dat voor een led in een afzuigkap de led te warm wordt. ( maar ik ben oud...)

Wordt wel gezegd, ligt niet aan de leeftijd. :) Volgens mij is het onzin, zeker omdat er zeker wel wat luchtstroom is en met de prijs van een fatsoenlijke LED zit ik er niet eens echt meer mee. Dit pruts-LEDje zal in elk geval ook buiten een afzuiger oververhitten, want dit is 12W in GU10 formaat. 8)7

de ledlamp in mijn eerste post was ook de laatste van dat type,intussen had ik bij Alie al anderen besteld.zie foto. Deze geeft mooi wit licht en ook gemonteerd op een extra koelplaat, maar ik weet niet waar ik de elco of de condensator hier op moet monteren,dit hele geval word hand warm. Er zit geen ingangs filter op de afzuigkap.

Temperatuur in onze wasemkap loopt op tot 40 à 50 °C

Draaide al jaren met 2 10W halogeentjs, maar er zit nu ergens een onderbreking, zodat er geen licht meer in zit.
Corrosie door vetzuren??

Helaas is de boel zeer moeilijk en eigenlijk alleen liggend op de kookplaat bereikbaar. Uitbouw is vergelijkbaar met sloop.
Niks voor een oude man ;(

Als je er een G9 voetje in zet, kun je losse standaard lampjes gebruiken: https://www.action.com/nl-nl/p/lsc-ledlampjes2/
Is wat veiliger ook...

Arco: die heb ik er ook in gehad, maar gaan bij het over schakelen van motor toerental ook stuk?Ik ga proberen om een ontstoor condensator over PH en Nul te monteren zo dicht mogelijk bij de lamp.

Ik heb een oude afzuigkap waar van origine nog een gloeilamp in zat. Die heb ik vervangen door een led lampje met Edison draad. Dat flikkert af en toe ook even bij wisselen van toerental. Kennelijk zijn die led lampjes nogal gevoelig voor piekjes op de netspanning.

Op 24 oktober 2022 18:32:21 schreef testman:
dit is geen 12W led, maar een 1,2W led.

wegmikken die rommel en een merk led erin zetten.

Op de foto lees ik ook 12 W, al lijkt me dat inderdaad erg veel.
Misschien is dat niet de vermogensaanduiding.

Het zal iets lager zijn ,opgemeten verbr is 45ma

Ik heb deze condensator er ingezet zie foto. 0.47UF 275v type x2. Ik heb enkele keren de ventilator op toeren veranderd. de lamp blijft aan.:)

Op 25 oktober 2022 14:50:38 schreef Bertjebuk:
Ik heb deze condensator er ingezet zie foto. 0.47UF 275v type x2. Ik heb enkele keren de ventilator op toeren veranderd. de lamp blijft aan.:)

Ik ben benieuwd hoe lang die condensator het houdt... :)

Op 24 oktober 2022 20:17:17 schreef Krelis Vonketrekker:
Ik was in de veronderstelling dat voor een led in een afzuigkap de led te warm wordt. ( maar ik ben oud...)

Ik heb dat ook dikwijls gehoord/gelezen maar ik geloof er niet zoveel van (en ik word ook 'oud').

Op 25 oktober 2022 13:16:10 schreef Roetzen:
Ik heb een oude afzuigkap waar van origine nog een gloeilamp in zat. Die heb ik vervangen door een led lampje met Edison draad. Dat flikkert af en toe ook even bij wisselen van toerental. Kennelijk zijn die led lampjes nogal gevoelig voor piekjes op de netspanning.

Wij hebben hier tientallen van deze 'LED-filamentlampen' in en rond het huis in gebruik, waaronder twee E14 4W kaarslampen in de afzuigkap.
Ik ben er weg van wegens de gelijkenis met echte gloeilampen (lichtkleur, helder glas, filamenten).
Ze zijn inderdaad zienbaar zeer gevoelig aan spanningsfluctuaties, hetgeen ik niet ervaar met andere types LEDlampen (voornamelijk 's winters in de vooravond kan de netspanning hier fluctueren tot 205-210V).

Op 25 oktober 2022 11:50:17 schreef Tidak Ada:
[...]
Helaas is de boel zeer moeilijk en eigenlijk alleen liggend op de kookplaat bereikbaar. Uitbouw is vergelijkbaar met sloop.
Niks voor een oude man ;(

Ik leef met je mee...
Ik zit in hetzelfde schuitje: Grote 'landelijke' hoekschoorsteen met een 30 jaar oude Siemens inbouwzuiggroep.
Zuigt perfect, ziet er binnenin niet meer uit (vettig) maar het grootste probleem is het geluidsniveau, op het laagste niveau nog juist te harden.
De twee 150W motoren zijn nochtans in goede staat, ze blijven nog minutenlang nadraaien nadat ze uitgeschakeld werden.

Op 25 oktober 2022 14:50:38 schreef Bertjebuk:

Ok, dat is mooi nieuws! Je kunt overwegen er nog een 'fusible' weerstand mee in serie te zetten. Dat zekert de lamp, en zal in combinatie met de condensator de pieken beter filteren. Ik denk dat wat de condensator nu doet is het opnemen van de energie van de pulsen, waardoor hij waarschijnlijk effectiever zou zijn over de polen van de motor (waar er IMHO al een hand moeten zitten).

Op 25 oktober 2022 13:16:10 schreef Roetzen:

Dat verbaast me niets, want als je een voeding hebt met een seriecondensator is die gevoeliger voor HF rotzooi, en als hij zo een seriechip heeft zijn die gevoelig voor spanningspieken. Dat zijn twee veel voorkomende types, vooral in goedkope LED'jes.

Overigens flikkeren de voorgenoemde typen meestal omdat ze kunnen werken zonder bufferelco, en ik vind dat heel erg irritant. Ik zie dat in mijn ooghoeken en ik gooi dat soort lampjes meestal binnen dagen weg. Ik kan het niet goed negeren.

Op 26 oktober 2022 06:04:01 schreef Turbokeu:
Wij hebben hier tientallen van deze 'LED-filamentlampen' in en rond het huis in gebruik, waaronder twee E14 4W kaarslampen in de afzuigkap.
Ik ben er weg van wegens de gelijkenis met echte gloeilampen (lichtkleur, helder glas, filamenten).
Ze zijn inderdaad zienbaar zeer gevoelig aan spanningsfluctuaties, hetgeen ik niet ervaar met andere types LEDlampen (voornamelijk 's winters in de vooravond kan de netspanning hier fluctueren tot 205-210V).

Die E14 volledig glazen kaarslampjes vermijd ik meestal, daar zit zo goed als nooit een bufferelco in omdat daar geen ruimte is en die dingen vaak te heet worden om een eventuele elco een bruikbare levensduur te geven. Dientengevolge flikkeren die krengen vaak en zijn ze heel gevoelig voor fluctuaties. Ondanks het feit dat ze er minder uit zien gebruik ik nog wel de plastic exemplaren waar de onderkant van de bol in gebruik is voor elektronica zoals deze:

Deze is van Ikea, waar mijn ervaring met de lampen heel goed is: Rollsbo. Dit is een dimbare, en die neigen niet te flikkeren omdat ze sowieso een interne bufferelco nodig hebben om te werken met de onderbroken netspanningscyclus.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (12%)]

Heeft iemand ervaring met filamentlampen waarvan de ballon stuk is?

Ik wil voor een speciale toepassing (nauwe ingang <24mm) een lamp 'ontballonnen'. Elektrisch zal het veillig zijn, maar wat is het effect op de koeling van filamenten?
Het totaal moet gloeilampvermogen 100W+ vormen, dus zo'n >15W LED.

Alleen wat ik op YouTube heb gezien, de filamenten kunnen gewoon bloot functioneren. De balonnen zijn ook niet vacuüm gezogen en kunnen worden verwijderd. Ik zou daarvoor een exemplaar kiezen zoals hierboven met een plastic kap. Die kan je verwijderen zonder glasscherven. Je kunt losse filamenten voor verschillende spanningen bestellen op AliExpress.

Gisteravond de afzuig kap 2uur aangehad en diverse keren de ventilator stand gewijzigd, de led lamp bleef continu branden, dus voor mij is dit de oplossing. Ieder bedankt voor het meedenken . (weerstand word nog geplaatst)
Gr Bert

Mijn opmerking over hoe lang de condensator het uithoudt was niet alleen maar als grap bedoeld. 275 Volt is te weinig voor een condensator die direct op het net wordt gezet. 400 Volt is echt wel het minimum.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op (45%)]