Ik heb sinds een paar weken digitale meters voor gas en elektriciteit.
Waar haalt de meter voor de gas zijn stroom vandaan?

De gasmeter heeft een ingebouwde batterij.
Dit is mij onlangs door een enexis monteur verteld. Ik meende dat die batterij 10 jaar meeging ofzo.

De gasmeter heeft een batterij met een levensduur van 15 jaar, maar wordt voor de zekerheid na 10 jaar vervangen.

Rare oplossing.
Eén probleem oplossen door er een ander probleem bij te maken: kabeltje was simpeler geweest...

Is dat echt een (gewone)batterij of een oplaadbare die geladen wordt door een "fan" als dynamo'tje in de gasstroom?

Geen gewone batterij, maar een Lithium industriële batterij. Niet oplaadbaar.

Meer bepaald een Lithium- Thionyl batterij. 3.6V spanning.

Hopelijk niet dezelfde lithium batterij die in rookmelders wordt gebruikt, gegarandeerd 5 jaar zouden doen, en na goed 2 jaar leeg zijn.

Op het werk hebben we gasconvertors daar zitten Tadiran lithium D-size SL2780/S 3.6V-19000mAh in. Levensduur zo rond de 10 jaar. Is af te lezen op de meter.

Als het problemen zóu geven: dat lost zichzelf op. Zo heel lang zal er geen gas meer geleverd worden. Lijkt mij dat de levensduur ook een beetje beïnvloed zou kunnen worden door de gebruiker/klant: of je geregeld de gasmeterstand kijkt.

Lithium-thionyl is al een oude en beproefde batterij. (ik heb een Prema meter met zo'n cel en die is na 40 jaar nog steeds vol/als nieuw...)
(ik blijf wel een batterij hier niet op zijn plaats vinden...)

Als de batterij leeg is, komt heus wel het nutsbedrijf langs :9

Wij hebben sinds begin dit jaar ook een digitale gasmeter, maar geen slimme elektriciteitsmeter. We moeten dus nog steeds zoals vroeger de meterstanden manueel doorgeven. De gasmeter werkt inderdaad op een batterij, de meeste van dat soort meters trouwens, ook van andere fabrikanten.

Er is wel mogelijk één en ander fout met deze meters als ik de brief van Fluvius mag geloven die pas in mijn bus zat:

Een tijdje geleden hebben we bij jou een digitale aardgasmeter geplaatst. Deze installatie is volledig uitgevoerd volgens alle geldende normen.

Uit steekproeven blijkt nu dat bij dit type aardgasmeter de koppeling in zeer uitzonderlijke omstandigheden loskomt en daardoor de dichting tussen de aansluitleiding en de gasmeter niet meer volledig afsluit. Bij normaal gebruik van de gasmeter is er geen probleem. Maar omdat veiligheid voor Fluvius een topprioriteit is, moeten we jouw aardgasmeter controleren. Indien nodig brengen we een extra dichtingsmiddel aan of vervangen we de aardgasmeter. Hou er rekening mee dat je tijdens de controle even geen aardgas hebt.

Ik zou dus toch wat voorzichtig zijn en de boel zelf ook wat in de gaten houden.

Op 20 november 2022 14:41:01 schreef McAwesome:
We moeten de meterstanden manueel doorgeven.

Manueel? Met gebarentaal dus?
Wat ouderwets zeg. Ik doe het hier middels telex.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op (13%)]

Het nutsbedrijf kan het zelfs zien als de accu bijna leeg is, die komen ze wel vervangen VOOR die leeg is. Wees maar gerust...

Voor iemand die zo een gasmeter intern eens wil bekijken, wel een ouder model met extra systeem voor betalen met een kaart. Ook uitleg hoe ze het verbruikte gas meten, schijnt met een ultrasoon methode te zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=vPc14g-b2YY

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (51%)]

Op 20 november 2022 13:08:43 schreef Arco:
Rare oplossing.
Eén probleem oplossen door er een ander probleem bij te maken: kabeltje was simpeler geweest...

De gasmeter ziet vaak ook gewoon niet in de meterkast erbij maar op een hele andere plaats waar dan ook geen elektra in de buurt zit. Zo heel eenvoudig is een kabel dus ook niet.

(ik blijf wel een batterij hier niet op zijn plaats vinden...)

Dat mag, maar het is wel de meest praktische oplossing.

En er waren wel ooit meters met een kabeltje, maar die zijn blijkbaar niet handig / praktisch gebleken.

Op mijn gasmeter staat 868Mhz. Zou hij met deze frequentie verbinding maken met de stroommeter om de gegevens samen via 4G door te sturen?

Op 20 november 2022 16:22:46 schreef Evarist:
Op mijn gasmeter staat 868Mhz. Zou hij met deze frequentie verbinding maken met de stroommeter om de gegevens samen via 4G door te sturen?

Als je een slimme meter hebt doet hij dat inderdaad (als je dat toestaat tenminste). In het datagram van de slimme meter (P1 poort) zitten ook de waarden van de gasmeter.

Is het trouwens normaal, dat een HomeWizard P1 zo'n beroerd bereik heeft?

De mijne hangt op 5m van het WiFi modem, en deed daar niks.
Pas na een eind draad erom gewikkeld te hebben als antenne kreeg 'ie (na lang proberen) eindelijk verbinding.

(mijn smartphone doet 't overal tot 40m, dus aan het WiFi bereik ligt het niet)

Zal wel iets vergelijkbaars zijn LORA of IOT.

Op 20 november 2022 17:16:29 schreef Ex-fietser:
[...]

Zal wel iets vergelijkbaars zijn LORA of IOT.

De eerste generatie gebruikte een M-Bus kabel. Als de gasmeter niet in de meterkast zat dan bleef de oude gasmeter hangen.

Bij mijn vader zit een slimme meter/ gasmeter combo uit 2012 en daar zit een M-Bus naar wM-bus dongel op de slimme meter omdat de gasmeter in de kelder zit.

Volgens de monteur was de draadloze gasmeter ontwikkeld om dit probleem op te lossen maar waren ze nog niet zo ver met de draadloze versie van de slimme meter, vandaar de M-Bus naar wM-Bus dongel wat er naast hangt.

Dat met die slimme meters is nog wat...

Het pand waar ik gewoond heb daar heb ik in 4 jaar tijd 3x beide meters vervangen gehad.

1e keer kwam men de slimme meters uit het DSMR1 tijdperk vervangen (bedraad setje), deze zouden afgekeurd zijn.
2e keer idem.
3e keer was omdat de gasmeter vervangen werd (G16 naar G6).

Toen eens aan de monteur gevraagd waarom iedere keer de set vervangen werd. Dit was dus omdat de set (die er pas 6 maanden zat) DSMR4 was en de nieuwe set DSMR5. De versies zijn onderling niet uitwisselbaar |:(

Dat moet toch wel een hoop afval geven zo, als het alleen als set vervangen kan worden :?

Lora? IOT?

Gewoon 868MHz dataoverdracht, waarschijnlijk zelfs eenrichtingsverkeer.

Op 20 november 2022 13:03:45 schreef Oom Jan:
De gasmeter heeft een batterij met een levensduur van 15 jaar, maar wordt voor de zekerheid na 10 jaar vervangen.

Ben wel benieuwd wat het vervangen van 1 batterij, Inclusief uurloon en afspraakkosten tegen die tijd gaat kosten in de boekhouding van de netbeheerder. Het is voor de klant een unieke gebeurtenis. Die zal er altijd vragen over hebben en net niet thuis zijn op het geplande moment.

[Bericht gewijzigd door Spog2 op (20%)]

Op 20 november 2022 17:07:42 schreef Arco:
Is het trouwens normaal, dat een HomeWizard P1 zo'n beroerd bereik heeft?

Ik heb er geen last van, er zit ook ca 5 meter tussen die 2.

Het is tegenwoordig wireless M-BUS of wM-BUS. Würth heeft daar modules voor op 868 MHz en 196 MHz.
https://www.we-online.com/catalog/en/wco/wireless-connectivity_1/meter…

Uiteraard is de communicatie versleuteld en alleen de netbeheerder heeft de sleutels hiervoor.