Hallo,

Voor een project wil ik een bemister aansluiten op een relais die kan worden ingesteld op bijv. 5 seconden aan en dan weer 30 seconden uit. Dit moet dan voor minimaal 10 dagen lang kunnen gebeuren voor de groei een schimmel in een dichte box. Deze schimmel kan na 10 dagen namelijk geoogst worden. Ik heb al veel rondgekeken maar het is lastig te achterhalen of ik naar de juiste aan het kijken ben. Daarom ben ik benieuwd of iemand hier meer over weet en mij verder kan helpen.

Alvast bedankt!

Een soort 'pinker' dus

Zoiets van bij Schneider:
RE17RLMU asymmetrisch knipperend relais - 1 s..100 h - 24..240 V AC - 1 OC
https://www.se.com/be/nl/product/RE17RLMU/asymmetrisch-knipperend-rela…

Hetzelfde maar dan voor 12V
https://www.se.com/be/nl/product/RE17RLJU/asymmetrisch-knipperend-rela…

Gewoon puls pauze timer. Ik gebruik alleen Comat. Voor het zelfde geld heb je ook een Siemens Logo, voor het geval je er later nog leuke dingen bij wil bedenken.
Voordeel Comat: simpel
nadeel: relatief duur

Voordeel Logo: relatief goedkoop en flexibel
nadeel: programmeren vereist

Wel veel duurder als een simpel tijdrelais wat ook kan wat vereist is... :)

Nee, een Comat is net zo duur als een logo. En dus ook "iets" duurder dan de goedkope timers, maar wel veel beter. Een goedkope die zo vaak knippert gaat een keer stuk.

Timer uit mijn link is 30 euro, daar heb je toch geen Logo voor?

... maar wel een handvol Arduino's :) Plagertje hoor, voorzichtig de achtergrond inschattend denk ik niet dat de topicstart(st)er met de soldeerbout aan de slag wil.

@Simone: welkom alhier, en let maar niet op bovenstaande, dat is een grapje onder stamgasten ;)
Met de weinige info die we krijgen zou het wel eens kunnen dat de suggestie van @Arco u het beste past.
Wel zou het nuttig zijn om aan te geven wat voor een belasting er dient geschakeld te worden: ventilatortje uit oude PC? Verwarmingsweerstand 230V~/2000watt? Dat maakt nogal verschil...

Op 25 november 2022 14:42:05 schreef Arco:
Timer uit mijn link is 30 euro, daar heb je toch geen Logo voor?

Nee joh. Alleen heb ik al te vaak van die goedkope timertjes vervangen. Als ze de hele dag moeten knipperen neem ik een goedere. :-)

De a-synchrone timer is niet het probleem, maar een nauwkeurige timer voor 10 dagen is wat lastiger.
Dan zou ik voor de Siemens LOGO gaan.

Programma voor zoiets is een eitje.

een nauwkeurige timer voor 10 dagen is wat lastiger

Iets zegt me dat het niet op een seconde na komt. Maar ook hier is nauwkeuriger info zeer welkom.

De eis van 10 dagen staat nergens. Alleen 'minimaal 10 dagen'...

Op 25 november 2022 15:45:09 schreef Arco:
De eis van 10 dagen staat nergens. Alleen 'minimaal 10 dagen'...

Als TS zelf iets kan of wil bouwen, is met een 12 volt adapter een relais en een timer ic 555 ook wel wat te realiseren.

Met een 555 ga je die 10 dagen niet halen. Teveel lek in de timing condensator en dus niet praktisch. Oops is 30 sec / 5 sec zie ik nu in de post. Kan dus wel met een 555.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (31%)]

[...]Als TS zelf iets kan of wil bouwen, is met een 12 volt adapter een relais en een timer ic 555 ook wel wat te realiseren.

Ja, maar ik denk niet dat het zo gedacht is. Indien wel, dan
1/ 555 of andere vrijlopende blokgolfgenerator
2/ zeer ruime deler (CD4060?)
3/ 4017 en een handjevol diodes om de aan/uit te regelen
4/ mosfet of darlingtontor om de (totnogtoe niet gedefinieerde) belasting te schakelen
Er zijn er hier volop die dat losjesweg uit hun mouw kunnen schudden.

Dank voor alle reacties, hier kan ik zeker wat mee! Ik ben nog erg nieuw in dit veld dus daarom redelijk weinig info bij deze vraag. Het project is een zeer lerend proces, wat het juist natuurlijk ook erg leuk maakt.

Fijn dat ik hier mijn vraag heb kunnen stellen en jullie de tijd nemen om mensen zoals ik te helpen. De klantenservice van veel relais-verkopende winkels was namelijk erg teleurstellend op dit gebied.

Met "bemister" bedoel je waarschijnlijk een ultrasoon luchtbevochtiger. Meer dan 40 Watt zal dat niet zijn. Zo zal een Chinees timerrelais het ook wel vrij lang vol houden.