Goedendag.
Ik ben nieuw op het Forum en stel me graag voor; heb vele hobby's, tekenen, (auto)techniek, elektronica enz.enz en ben met pensioen.
Ik wilde op mijn Peugeot een trekhaak, dagrijleds en parkeersensoren plaatsen en daarbij mijn "boordelektronica" omzeilen met onderstaande schakeling. Ik zag deze eens op internet maar wel met verschillende weerstandswaarden. Mijn kennis is beperkt en ik weet niet welke Ohm-waarden voor een goede werking zorgen.
Het idee is een klein 'signaaltje' uit het circuit/systeem te pakken en dit middels 12V van voor de computer via een zekering naar en met deze schakeling te versterken voor mijn toepassingen. Dit kan verlichting, relais, een accessoire of iets anders zijn.
Kan iemand mij helpen met de juiste weerstandswaarden ? Bovendien lijkt het mij een nuttige schakeling voor diverse toepassingen en geweldig om te maken.

Volgens mij gaat dit totaal niet werken. Een ouderwets relais aansturen via een transistor en FET op een ingangssignaal van een digitale bus?

Ik gok dat het ingangssignaal een bestaand lampje oid is, niet de CAN bus zelf.

Dat zou zo kunnen werken ja, al zou ik in plaats van de transistor ook een mosfet nemen, dan heb je wat meer drempelspanning dan 0.6V

1/ poging om de vraag te beantwoorden: de weerstand van 3k3 daar kan ik nix over zeggen, maar de 39K is erg groot. Zelfs als die met de volle boordspanning van pakweg 14V wordt aangestuurd krijgt de bipolaire tor maar een dikke 0,3 mA, dat zou wel eens de magere kant kunnen zijn om hem in verzadiging te sturen en dat is toch de bedoeling. Ik zou daar 10 keer kleiner nemen, 3K9, maar 4K7 zal het ook wel doen.

2/ de vraag kritisch bekijkend: is dat schemaatje nu niet veel te ingewikkeld? Laat de MosFet weg, en plaats het relais daar waar nu de 3k3-weerstand getekend is - inclusief de anti-paralelle diode. Nu wel een iets potiger tor gebruiken, of inderdaad een MosFet - zelf gebruik ik te pas en te onpas BUZ11, die dingen zijn niet te verwoesten.

Tenzij het absoluut nodig is dat de relaisspoel aan massa ligt, dan moet het wel zoals getekend.

NB de diode anti-parallel aan de relaisspoel is echt nodig, ze beschermt de aansturende halfgeleider tegen de betrekkelijk hoge spanningen die kunnen ontstaan bij het uitschakelen, we noemen het wel een blusdiode. Courant wordt hiervoor een 1n4007 ingezet.

Een interessante vraag is WAT er omzeild moet worden?
Dagrijleds kunnen gewoon via het contactslot gestuurd worden, dat is meestal aansuiting 15 ( contact aan is 12 volt op dit punt).
Daar kan het relais meteen mee gestuurd worden.
De parkeersensoren, zijn dat originele of een "aftermarket" pakket?
De eerste zullen in de boordelektronica moeten worden geintegreerd, aftermarket kan ook via aansluiting 15.

Dank voor alle reacties. Ik had bv. dim/grootlicht 'afgetapt' en via deze schakeling dat relais gestuurd om de lesverlichting uitschakelen. Alleen bij geen en stadslicht branden. Heden mogen ze altijd branden dacht ik. De trekhaak moest ik de voedingsdraden v d verlichting aftappen. Dat werkte. Maar als de accu niet totaal vol was, werkte de printjes niet, dus door die hoge beginweerstand v 39Ko. Ik ben bang om een relais direct op die voedingsdraden van eventueel de verlichting aan te sluiten. Ik heb er ook 1 op de voedingsdraad na het contact, die zit welvoegelijk in het circuit.
En de parkeerders. was 'afterpakket', maar had wel achteruitrijlamp en remspanning nodig.
Dus met één tor zal dit ook lukken? Met dezelfde weerstand, doch lagere voor de aansturing?
In vedergeval heel veel dank allemaal. We prutsen lekker verder !!! Fijne zondag.

>dit zijn twee regelneven, maar iets doet 't niet meer. ga ik uitzoeken.