Goede morgen,mijn moeder heeft een singer naaimachine,deze heeft altijd goed gedaan, tot paar dagen geleden, bovenkant naait hij prima, maar onder kant morst hij de draad heel erg, ik heb spoel schoon gemaakt, omheen zat heel veel stof, heb ik allemaal der uit gehaald, maar
De situatie blijft dezelfde,weet iemand wat de oorzaak hier kan zijn? Alvast bedankt voor de tips.
Naaimachines moeten net als auto's regelmatig onderhoud hebben. Tijdens het naaien komen er stofjes en pluisjes vrij, en in de loop der jaren kleven die vast aan de gesmeerde delicate onderdelen, die dan niet meer 100% vrij zijn om te bewegen.
Als je naaimachine dus al jaren geen interne schoonmaakbeurt en smeerbeurt heeft gehad, is dat het eerste wat je moet (laten) doen. Je kan op internet zoeken naar de juiste methode, of je kan de lokale naaimachinewinkel bellen die het meestal voor je kan doen voor een paar tientjes.
Mocht de machine plastic tandwielen hebben, controleer dan wel even of er geen afgebroken tanden zijn.
Spog2
Honourable Member
Op 2 december 2022 11:48:30 schreef juf:
Goede morgen,mijn moeder heeft een singer naaimachine,deze heeft altijd goed gedaan, tot paar dagen geleden, bovenkant naait hij prima, maar onder kant morst hij de draad heel erg, ik heb spoel schoon gemaakt, omheen zat heel veel stof, heb ik allemaal der uit gehaald, maar
...
Het lijkt me "iets" met de draadspanning. Die bodemdraaad moet aangetrokken worden, en dat gebeurt niet.
Misschien draairichting van de bodemspoel omgekeerd?
Ik ken de Singer niet, maar heb Pfaff-ervaring: die haalt de draadspanning weg zodra je het voetje optilt.
Als de machine het eerder wel goed deed, dan heeft u bij de schoonmaakactie vast iets verkeerd gedaan, uit zijn verband getrokken.
Probeer te volgen hoe het werkt en nu alles netjes weer monteren.
Ik heb ‘m schoon gemaakt, na dat hij de draad morste, maar ik zal ‘m weer open schroeven en kijken of er iets nog in zit.
de onderdraadspanning wordt geregeld in de spoelhouder, hier zit een soort bladveer die de draad op spanning houdt. Als je de draad uit de spoelhouder trekt, moet die een zekere weerstand geven !
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De bovendraad en de onderdraad worden naar het oog van de naald toe getrokken, en de draden worden niet daarnaartoe geduwd.
Ik denk dat de relatie 'spanning bovendraad tot de onderdraad' niet goed staat.
Is iets wat in de handleiding moet staan, die zul je wel niet meer hebben, en Singer schijnt dit model niet meer te willen kennen... (6102 staat niet in de databank van singer.usa.)
Je kunt wel -in het engels- naar ze mailen; ik kreeg daar ooit antwoord en hulp).
Vraag is dan ook of de draad goed in de houder lag en of de spoel wikkelrichting goed lag.
Edit: Hopelijk gaan de vitters zich dit maal onthouden over kritiek naar de link met elek
.
[Bericht gewijzigd door jerome op (35%)]
De opwikkeling van de draad op het spoeltje kent maar 2 mogelijkheden, dus dat is een zaak van spoeltje anders inzetten.
Bij mij zien de spoelhouders er anders uit (iets met een 'klapdeurtje') dus niet als de foto van Arco.
Zo'n spoeltje past heel eenduidig in de houder, daar is weinig fout aan te doen.
De kwaliteit van de draad kan ook nog een factor zijn (gladder of stroever).
Juf zal zelf wat moeten piepen, anders wordt het niks hier. 
Smallrepairs
Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
De linkse draaiknop, staat die op 0? Dat is de bovendraadspanning. 3 a 4 zal beter zijn, zie gebruiksaanwijzing.
Toch gek: moeders heeft het ding jarenlang naar tevredenheid gebruikt, toch niet als press-papier: dan moet de instelling wel ergens rondgalmen?!
De evt. plastic tandwielen neigen overigens tot breken (door verbrossing), zeker in combinatie met verdroogd/verhard smeervet.
en:
'k heb toch niemand gekwetst hoop ik? 
eddi: ik vond een pdf hoe de draad in te voeren, met veeeel plaatjes.
[Bericht gewijzigd door electronono op (10%)]
Ik heb de machine helemaal opnieuw open geschroefd en schoongemaakt, zat nog wat stof in, hij doet’t nou redelijk , misschien wordt hij nog beter als hij nou is maar mijn moeder is wel tevreden, bedankt aan iedereen voor de tips.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op 2 december 2022 19:40:32 schreef electronono:
<...>
eddi: ik vond een pdf hoe de draad in te voeren, met veeeel plaatjes.
.. en die PDF heb je WAAR gevonden? 
Zo'n opmerking heeft wel een heel hoog dode-mus gehalte. Just sayin'...
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Op 16 december 2022 10:40:54 schreef juf:
Ik heb de machine helemaal opnieuw open geschroefd en schoongemaakt, zat nog wat stof in, hij doet’t nou redelijk , misschien wordt hij nog beter als hij nou is maar mijn moeder is wel tevreden, bedankt aan iedereen voor de tips.
Proficiat! Aan de slag maar weer.
Zo eenvoudig kan het soms zijn.
Op 16 december 2022 11:18:08 schreef fatbeard:
[...]
.. en die PDF heb je WAAR gevonden?
Zo'n opmerking heeft wel een heel hoog dode-mus gehalte. Just sayin'...
Kon jouw google hem niet vinden?
Als juf's moesje die machine al jaren naar tevredenheid gebruikt, zal ze weten hoe de draad in te voeren is.