Autoradio usb mobiel stoort

Ik heb een android autoradio van aliexpres id auto. Niet bepaald premium maar werkt prima als de motor niet draait en mn mobiel niet via usb is aangesloten.

Op het moment dat de mobiel dus contact maakt via usb, nou dan is opeens dab ontvangst 70% slechter en wanneer de verbrandingsmotor wat meer touren maakt dan is de microfoon van de carkit hakkelig/stoterent.

Ik overweeg om een LC ontstoor setje te plaatsen. En voor de usb, bestaat er iets van een decoupler voor usb ofzoiets?

Wie heeft er tips voor me?

de beste tip, die radio eruit knikkeren en een merk radio kopen die wel werkt. die ali dingen zijn eerste klas rommel. storing, uitvallen en herstarten en wat niet meer voor sores leveren die dingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Voor Ali geldt: als de prijs te mooi lijkt om waar te zijn dan klopt het vaak ook... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat klopt wel, maar dat lijkt maar één deel van het probleem. Storing bij gasgeven betekent storing van de ontsteking.
Als de vorige autoradio alleen maar AM en FM had en niets hogers qua frequentie, dan kwam dat probleem nooit tevoorschijn maar nu dus wel.

Waarschijnlijk is het USB probleem wel de radio zelf. Ergens zit blijkbaar een frequentiecomponent op de USB die naar buiten komt (of in het radiootje instraalt) en terechtkomt op de ingang van de DAB ontvanger.

Storingszoeken doe je het best met analoge apparatuur. Dan hoor je direct wat er gebeurt en hoe een bepaalde stoornevel klinkt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb op cilinder 4 een missfire zo heel af en toe. Denk dat ik de bougiekabels maar eens ga vervangen maar wacht ff op wat warmer weer. Am en fm ontvangst is prima maar Dab wordt slecht bij rijden en zo ook de carkit microfoon.

Alleen dat usb probleem icm mobiel, hoe pak ik dat aan?

Heb je een aparte dab antenne? En wat de usb betreft zit de telefoon dan ook in een lader gecombineerd?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

telefoon aan usb en telefoon ook aan de oplader via de boordspanning? dan heb je wrs last van een aardlus of de switchers in de voeding die storen. de bijgeleverde DAB antenne is doorgaans prut, zeker een raamantenne.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De Dab raamantenne heb ik niet eens geprobeerd, heb gelijk een dakantenne met dab geplaatst.

Ook heb ik de dab ontvang module, die via usb aangesloten, met een lange usb kabel naar de kofferbak gebracht, dat bracht een behoorlijke verbetering deze verplaatsing, maar nog steeds niet bruikbaar genoeg.

De usb aansluiting is de voeding waardeloos want mn mobiel, met android auto draaiend, dan wordt de batterij langzaam ontladen zelfs(terwijl mobiel zegt dat hij opgeladen wordt). Maar het is ook zo raar, wanneer mobiel aan usb aansluit, zie je gewoon dat dab ontvangst van de 6 bolletjes, terug zakt naar 1 of 2.

Is het idee om de usb voeding van de autoradio los te koppelen? ( is het niet dat de usb twee buitenste een 5 volt voeding is? Dat ik dat gewoon vervang met een 7805 ofzo?, maar wel ergens onderbreng id radio om aardlussen te minimaliseren)

Ook heb ik de fantoom voeding voor de antenne versterker van de radio afgehaald, en rechtstreeks op de plus aangesloten. Maar geen succes

laat maar. antwoord staat er al

[Bericht gewijzigd door Esoterist op zondag 11 december 2022 11:46:31 (68%)

Op 11 december 2022 11:45:33 schreef Esoterist:
laat maar. antwoord staat er al

Nu ben ik wel benieuwd welk antwoord jij dan bevestigd om te proberen ?

Op 11 december 2022 12:47:57 schreef Gamma_ed:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd welk antwoord jij dan bevestigd om te proberen ?

usb kabels kort houden, je hebt teveel spanningval nu. ook meer kans op storing met die frutkabels, niet zelden hebben die ijzerdraad erin zitten en storen meer. ontvanger dus bij de radio zetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zit er geen Bluetooth op die radio? Anders eenl losse module erbij halen. Maar uiteindelijkczal het op een merkradio uitdraaien.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Aliexpres verkoper gaat een nieuwe print opsturen die ik dan mag gaan plaatsen. Ben erg benieuwd of dat de oplossing is.

Bekabeling wat storing gevoelig is, heb ik omwikkeld met alluminium folie en omtaped, dus dat zit wel goed met de dab ontvanger, die werkt een stuk beter nadien.

Wordt vervolgt

Op 12 december 2022 22:50:39 schreef Gamma_ed:
Aliexpres verkoper gaat een nieuwe print opsturen die ik dan mag gaan plaatsen. Ben erg benieuwd of dat de oplossing is.

Bekabeling wat storing gevoelig is, heb ik omwikkeld met alluminium folie en omtaped, dus dat zit wel goed met de dab ontvanger, die werkt een stuk beter nadien.

Wordt vervolgt

nieuwe print zal wrs weinig helpen, die usb kabels korter maken, en beter nog dat hele ellende ding eruit gooien. daar kom je na een paar maanden ellende vanzelf ook op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Kwestie van 'broken by design'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn ervaring van omwikkelen van kabels is juist averechts in een automotive omgeving. Gewoon goede afgeschermde kabels gebruiken en die afscherming maar aan 1 kant aansluiten.
Ben benieuwd met een nieuwe print.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl