Hallo allen.

Ik werk nogal veel met 1 cilinder motoren in allerlei voertuigen.
Deze maken veelal gebruik van een CDI met een pickup op het vliegwiel.
Deze geeft bij goed functioneren vaak zo'n 3-5 volt wisselspanning om de vonk goed te timen.

Mijn vraag was of het eventueel mogelijk is dit signaal na te bootsen om uit te sluiten dat de CDI/bobine stuk zijn.
Maar vraag me af of ik het met enkel een 3 volt AC puls voor elkaar krijg. Geen idee welke frequentie dit zou moeten zijn en wat er nog meer van belang zou zijn om het voor elkaar te krijgen. Mooiste zou zijn iets op een 9volt batterij. Of een trafo 230v-5v AC maar wat daar de slagingskansen van zijn vraag ik me ook af.
Benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Andere optie zou zijn om een vliegwiel met pickup en elektromotor te bouwen in een behuizing maar dat is toch nog lang niet zo chique.

Hier wel een stukje gevonden: https://electronics.stackexchange.com/questions/452219/mimic-a-pick-up…

Als het uitgaande voltage en pulssnelheid ook nog te regelen valt zal helemaal mooi zijn. Maar van veel termen krijg ik er in het Nederlands al geen helder beeld bij.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Nick

Ik denk dat ik iets roterends zou maken. Mechanisch dus. Het voorkomt dat je 'ongeveer' goed zit en daarmee soms net fout - en dus de verkeerde conclusie trekt. Meer dan een klein electromotortje is het tenslotte niet. Ohja, als je het vliegwiel wilt handhaven... asje met een paar lagertjes.
Als bonus kun je er ook je spoel in monteren, afsluitweerstandje er overheen en meten maar... Je hebt direct een pick-up tester. Een uitbreiding zou nog kunnen zijn dat je de boel naar 80-90o kunt brengen om te kijken of het spoeltje het dan nog steeds doet...

[Bericht gewijzigd door EricP op (13%)]

Goeden Avond ,

Volgens mij zit je er ook mee dat volgens mij er verschil zit in wat voor signaal een pick-up geeft .Je hebt pull up en Pull down (+ of - signaal) .
Maar er bestaan gewoon cdi testers hoor .Dus het denkwerk en het maken is al gedaan ;-) .

Een voorbeeld van een website die me toevallig binnenschiet .(en kijk even verder op de website want de modelen worden wel eens geupgrade .

https://transmic.fr/2020/07/13/cdi-tci-tester-v62/

Groeten ,

Richard vd Stam