Mijn CV draait al jaren (ik denk inmiddels >4 jaar) zonder onderhoud. Het enige wat ik zelf heb gedaan is de sifon een keer schoongemaakt.
Ik zou denken dat de warmte wisselaar ook een keer moet worden schoongemaakt.

Is dit iets wat je zelf relatief eenvoudig kan (ik vraag niet mag) doen. Ik heb een keer iemand het zien doen bij mij thuis, die ging er even met een stofzuiger (lees trouwens dat dat geen aanrader is ivm stof) langs en klaar.

En zo niet, hoe vind je een bedrijf dat alles netjes schoonmaakt en het niet snel even afraffelt ? Ik lees veel slechte verhalen over onderhoudscontracten.

Inderdaad, warmtewisselaar zal ook nodig zijn, die vervuiling haalt het rendement omlaag.

Ik onderhoud mijn ketel ook het liefst zelf, maar laat elke 2 jaar een bedrijf komen, omdat mij bijstaat dat de verzekering dat graag ziet.

Ja, de warmte-wisselaar van een HR ketel wordt in de loop van de tijd aagetast. Daar komt ook dat gruis vandaan in de sifon. Afhankelijk van de voorschriften van de fabrikant moeten er ook pakkingen vervangen worden zodra de warmte-wisselaar open gaat, geen idee of die kennis en spullen online beschikbaar zijn voor de doe-het-zelfert. Rookgasmeting is ook wat lastig zonder de juiste apparatuur. Als je kwaliteit wilt denk ik dat je beter af bent bij een lokaal bedrijf. Ik had tot voor kort redelijke ervaring met Feenstra, een groot bedrijf, maar dat is na de laatste keer wel klaar. Ik vertel geen details want de klacht is nog in behandeling. En wat rob040 zegt, hoe kijkt de (brand)verzekering er tegen aan, die zullen (terecht of niet) eerder tevreden zijn met een onderhoudscontract van een bekende firma dan met je eigen doe-het-zelf verklaring.

Een verzekering vereist voor zover ik weet geen onderhoudscontract, al is dat wel handig als het huis afbrandt en de brandweer/verzekeringsexpert komt tot de conclusie dat de brand bij de ketel begonnen is. Al zou je denk ik ook kunnen volstaan met facturen van de partij die onderhoud heeft gedaan.

Ik zit persoonlijk niet zo in over brand, meer dat je evt. "terugroepacties" mist. Onderdelen waar een modificatie op is gekomen maar waar je als particulier niet zo gemakkelijker achter komt. Koolmonoxide zie ik ook als een groter gevaar dan brand.

Ik laat het onderhoud van gastoestellen dus ook liever over aan iemand die t voor zn werk doet. Bij voorkeur niet bij een grote organisatie maar een lokaal installatiebedrijf met een bewezen staat van dienst. Bij de grote organisaties is het teveel afhankelijk van wie er toevallig die dag op jou wordt afgestuurd.

Of een verzekering wat eist, dat staat in je voorwaarden en die zijn het enige wat bepalend is.

De 'service manual' van mijn ketel stond (staat?) online. Ik doe het zelf...

Nadat 'de eerste de beste' vakman mij een poot uitdraaide ben ik het onderhoud en reparaties zelf gaan doen.
Voordeel is dat je je keteltje door-en-door leert kennen, zodat je jezelf ook kan helpen in kritische vorstperiodes. Echter, ik zou hem wel eens met geschikte apparatuur moeten laten doormeten.
Mijn Nefit Smartline heb ik voorzien van een gereviseerde warmtewisselaar.
Heb een nette overgenomen van een sloopbedrijf en in alle rust schoongemaakt.
TIP: het blijkt dat de alu-oxide alleen aan de binnenkant zit, dus waar je het ziet, aan de niet zichtbare (rookgas-stroomafwaartse) achterkant zitten geen korrels/vervuiling!
Oppassen: je mag niet schuren of staalborstelen; het aluminum heeft een beschermlaagje die je niet moet verstoren. De paar aluminiumoxide korrels die nog vast zaten heb ik heel voorzichtig losgepeuterd.
Heb alles gemonteerd met nieuwe afdichtingen.
Inmiddels heb ik ook een nieuwe brander in huis. Samen met de voorraad serviceonderdeeltjes gaat deze ketel vermoedelijk nog makkelijk 10 jaar mee!

Het allerbelangrijkste: bezint eer ge begint, koop vóór je iets demonteert eerst de benodigde pakkingen en o-ringen. Misschien zijn ze niet meer zo makkelijk verkrijgbaar...

Ik merk dat veel Smartline onderdelen momenteel in de uitverkoop zijn.
Waarschijnlijk gaat men er van uit dat alle Smartline's ouder dan 15 jaar zijn en ipv service vervanging moeten ondergaan.

Ik doe dat anders: trek de boel in de zomer uit elkaar. Dan weet je ook precies wat je nodig hebt. Loopt je tegen iets aan wat moeilijker leverbaar is, dan heb je tijd - de boel bevriest niet. Miepen over niet warm kunnen douchen? Ach, mijn grootouders hebben in hun hele leven nooit gedouched. Toch heb ik ze nooit geroken en hebben ze een respectabele leeftijd bereikt...

Overigens: die 'vaklui' ken ik. Een fatsoenlijke monteur die goed werk levert voor een normale prijs is welkom. Maar ja... dat weet je pas achteraf...

Ik doe het onderhoud van de CV ketel ook zelf. Ik heb eenmaal een contract gehad, toen we hier kwamen wonen (zat bij de nieuwbouw inbegrepen). Ze zijn eenmaal binnen geweest in die 35 jaar. Ze waren binnen een kwartier weg en over de rotzooi nog maar niet te spreken.

Ik doe het net zo als Eric, als de verwarming nog niet aan hoeft. Ook heb ik wat onderdelen op voorraad, pakkingen en dergelijke.

Misschien moet je even het merk en type van je ketel delen. Volgens mij hoeft bij de nieuwe Remeha ketels bijvoorbeeld de brander niet meer schoongemaakt te worden, Nefit Topline schrijft zelf iedere 2 jaar voor.

Staat in de servicehandleiding hoe vaak en wat je allemaal moet doen.

Je moet de warmtewisselaar schoonmaken met een staalborsteltje, de aanslag kan soms hardnekkig vastzitten. Bij Vaillant ketels moet je daarvoor de brander module verwijderen en bij monteren nieuwe grafietpakking + rubber pakking naar sifon plaatsen.

Verder sifon schoonmaken en vullen met water, driewegklep controleren op soepele werking, als deze niet soepel gaat of blijft hangen het binnenwerk vervangen.

Controle op lekkages zowel water (voetpakking warmtewisselaar) als gas (nieuwe pakking bij brander module).

De sifon hoef je niet te vullen, de condens van de rookgassen loopt hierin.
Als de ketel goed en veel loopt zoals afgelopen week , kan er wel een liter water uitkomen.

Goede service is ook lastig...

Ik heb een paar jaar geleden gehad dat de ketel er op 23 december mee stopte.
Gevraagd of er een monteur kon komen kijken. Krijg ik een email terug dat het nogal druk was. Of ze na nieuwjaarsdag mochten komen...

Even duidelijk gemaakt toen dat dat zeer zeker niet de bedoeling was... (10 dagen in de kou... :( )

Op 21 december 2022 17:08:02 schreef Waters:
De sifon hoef je niet te vullen, de condens van de rookgassen loopt hierin.
Als de ketel goed en veel loopt zoals afgelopen week , kan er wel een liter water uitkomen.

Bij Vaillant sifon half vullen (waterslot)

Ik had ooit dezelfde vraag, en heb toen de service handleiding opgezocht van Remeha. Daar staat vrij duidelijk in wat er wanneer zou moeten gebeuren.

Het probleem daarbij zit vooral in de rookgas metingen en het elektronisch uitlezen; want daar heb je prijzige tools voor nodig (als je er al aan kan komen als particulier).

Mijn conclusie was dat ik elk jaar even kijk of de vlam nog blauw is, en een CO melder vlakbij de ketel heb voor de veiligheid. En dan ongeveer om de vijf jaar bel ik in het voorjaar een vertrouwde installateur (inderdaad klein bedrijfje uit de buurt) om de boel even na te kijken en weer een sticker erop te plakken.

Over welke sifon hebben jullie het toch allemaal? Ik heb sifons aan de WC's, en aan uitgietbakken in keuken en waskot, en aan douche- en badkuipen. Telkens dienen die om te beletten dat er vanuit de afvoer vieze luchtjes naar boven/binnen zouden komen.

Maar aan een C.V.-brander is toch geen sifon? Minstens aan de mijne niet, nochtans een behoorlijk modern ding.

Maar aan een C.V.-brander is toch geen sifon? Minstens aan de mijne niet, nochtans een behoorlijk modern ding.

Waar gaat bij jou het condenswater dan naartoe?
De sifon zit (bij mij althans) aan de muur, niet in de ketel. Het condenswater kan ook rechtstreeks in een afvoer en dat proberen luchtdicht af te sluiten.

[Bericht gewijzigd door kojazz op (19%)]

de muur in... zonder poging tot afdichting...

Op 21 december 2022 17:37:06 schreef Paulinha_B:
Over welke sifon hebben jullie het toch allemaal? Ik heb sifons aan de WC's, en aan uitgietbakken in keuken en waskot, en aan douche- en badkuipen. Telkens dienen die om te beletten dat er vanuit de afvoer vieze luchtjes naar boven/binnen zouden komen.

een condensatieketel moet zijn condenswater kwijt. Als je geen rioolgeur wil gaat dat best via een sifon ofte stankbocht.

Op 21 december 2022 17:51:20 schreef Paulinha_B:
de muur in... zonder poging tot afdichting...

De sifon zal achter die houten plaat zitten, of aan de andere kant van de muur...

Niks hoor, dat is geen houten plaat, dat is de buitenmuur. De afvoer gaat hoogstwaarschijnlijk naar een afvoerbuis die in de oprit ligt ingegraven, die leidt de afvoeren van de badkamer de tuin in, ik vermoed naar de septische put die daar steekt. Daarin blijft niets stilstaan, en daarmee zal er geen probleem zijn met geurtjes, denk ik zo.

Maar okee, mijn vraag werd netjes beantwoord, en het is duidelijk dat mijn installatie de uitzondering is. Alweer dank aan allen!

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (43%)]

Op 21 december 2022 17:37:06 schreef Paulinha_B:
Over welke sifon hebben jullie het toch allemaal?

Bij een condensketel zit aan de branderunit een sifon. Bij condensatie komt water vrij. Dat moet afgevoerd worden naar buiten de ketel. Onderin de branderunit moet dus een waterafvoergat gemaakt worden, maar dat gat moet wel gasdicht zijn. Er mogen immers geen verbrandingsgassen van de branderunit naar de grote boze binnenlucht geblazen worden ivm CO-vergiftiging. Daarom is binnen een CV-ketel een sifon geplaatst. Deze moet bij de servicebeurt schoongemaakt worden.
Als je het afvalwater van de cv-ketel via het riool wil afvoeren, dan heb je daar ook een sifon nodig. Je mag niet een gasdichte koppeling tussen je riool en waterafvoer van je cv-ketel maken om een sifon uit te sparen, want je weet immers nooit wat de gasdruk in je riool is.
In elke sifon moet altijd water staan, dus regelmatig daarop controleren.

Sifon zit in condenserende ketel.
In Vlaanderen verplicht 2jaarlijks onderhoud en meting door gecertificeerde technieker.

Ik zie geen enkele link met elektronica om eerlijk te zijn.

En na 4 jaar is onderhoud denk ik best een aanrader.