Op woensdag 31 december 2025 00:24:16 schreef Arco:
Behuizing lijkt op een Gunn diode...

[afbeelding]

Impatt en Gunn diodes en alle anere shf diodes hebben nooit draadaansluitingen. Ze worden immers altijd in cavities ingebouwd.
Ze zijn ook aanzienlijk groter dan de diode die @nonius laat zien.
Verder zijn die diodes heel erg gevoelig voor elektrostatische velden.

Andere types uit de NT reeks zijn zenuwediodes, dus de kans is aanwezig deze ook. Geen idee welke fabrikant.

Helaas zit er maar één van deze diodes in de voeding. Het is een erg simpele voeding, maar het uitvinden wat het voedt is juist daardoor zeer, zeer lastig en ook omdat het erg modulair is opgebouwd, in behuizinkjes met veelpolige stekkers. En dan nog zie je alleen maar een paar elco's en germaniumtransistors....

Als ik de waarde niet kan vinden ga ik 'gokken' op een 12V zener en er voor de zekerheid een 10V of 11V exemplaar in zetten.

NT lijkt van Nortron te zijn? Ik zat eerst te denken aan Unitrode....

Ze zijn ook aanzienlijk groter dan de diode die @nonius laat zien.

Nee, deze (zener)diode is veel groter! Gunn-diodes zijn beduidend kleiner. Dit is absoluut geen Gunn-diode.... (met een 1000u elco parallel! :+ ) (je bent misschien in de war met andere SHF diodes zoals de 1N21 detectiediode, die is een stuk groter dan Gunn-diodes)

Het moet een diode uit eind jaren '60 tot 1971 zijn. (originele diode, schroeven van de modulebehuizing waren nog geborgd met lak dus tussentijds ook nooit vervangen).

https://www.circuitsonline.net/forum/view/113864/last
(post 16 oktober)

Henri62 heeft zo'n zelfde ding ( gehad?)
Misschien heeft ie hem nog.

Revado, inderdaad, 'gehad', want deze was van Henri :)

Is uit de voedingsunit van een schrijvende meter uit 1971, merk 'Withof Kassel', Transokomp, maar duidelijk uit de Philips-stal, met overal 12NC's in/op het apparaat.

Withof is in 1974 'opgeslokt' door Philips: https://www.tmkkassel.de/index.php/sammlungsgebiete/regeln-steuern-sch…
(er was al een 'partnership' sinds 1964)

De diode behuizing komt me kwa model wel bekend voor, maar het model weet ik niet: (lijkt vaag op DO-13 of 'case 52' van Motorola)

Dat verklaart de duidelijke niet-Philips componenten en bouwwijze. Withof ontwierp en bouwde zelf zijn instrumenten maar moest aan of namens Philips kunnen leveren.

Dat ding wat @Arco toont lijkt wel heel erg op een Impatt diode, ook qua diameter. Lengte is moeilijkrt in te schatten, vanwege het perspectief.

Een kleine verzameling IMPATT-diodes

Nortron had ik gisteren ook al gevonden als fabrikant, maar ik kon er helemaal niks van vinden daarom niet gepost.

Ik zou niet gokken op 12V maar eerder op 9.2V.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (18%)]

Op woensdag 31 december 2025 14:07:52 schreef nonius:
Revado, inderdaad, 'gehad', want deze was van Henri :)

Ik had al zo'n klein vermoeden... jammer.

Volgens mij heb ik zo een zenerdiode wel eens gezien in een oude voeding. Zit hij "goed" om voor die functie?
Een educated guess moet toch wel lukken?

Zo te zien van "Eberle & Co. Elektro GmbH" ofwel ECO genoemd. Rond 1964 waren die actief.

Ook dit nog gevonden dd 1968:
NORTRON, Hermann Köhler Elektrik GmbH & Co
85 Nürnberg 30, Postfach 7
früher Eberle, Köhler & Co Elektronik KG, Nürnberg

Ergens anders in een artikel vind ik weer:
Bei den Referenzelementen von Eberle änderte sich die Zener-Spannung nach Untersuchungen der Physikalisch - Technischen Bundesanstalt innerhalb eines Jahres nur um maximal 3 • 10~5. Damit lassen sich sehr konstante spannungsquellen bauen.

Kan dus ook een referentie zener zijn.

Pagina 58 een advertentie met precies die behuizing:
https://www.worldradiohistory.com/INTERNATIONAL/Funkschau/1968/Funksch…

(Tidak: de diodes op die foto zijn toch geen IMPATT-diodes, maar 'gewone' germanium puntcontactdiodes voor SHF? Tenminste, zo ken ik ze. Heb er hier ook een paar in gebruik, o.a. in een stukje golfpijp voor een X-band signaaldetector. IMPATT's verwacht ik eerder in varactor-vermenigvuldigers bijv.; of een snelle pulsgenerator.)

V.w.b. de NT 92 03 (waarschijnlijk een NT9203, afgaande op enkele andere producten van dezelfde fabrikant):

De enige conclusie die ik kan trekken uit de schakeling is dat de spanning lager dan 16V moet zijn, omdat dat de werkspanning is van de elco die er overheen staan. De volgende standaardspanning bij elco's is 10V, dus gok ik dat de zener tussen die twee spanningen in moet zitten.... (met de impliciete veronderstelling dat men geen grote 16V elco gebruikt waar een kleinere 10V-variant zou volstaan).

Het is een klassieke zener-stabilisator: serieweerstand van 1k, zenerdiode NT 92 03 met daarover parallel een elco van 1000u/16V. Vervolgens gaan er draadjes naar een 30?-pins connector, welke vervolgens nog eens 3x doorgelust wordt via zelfde soort connectors naar Joost-mag-weten-waarheen.....

De diode behuizing komt me kwa model wel bekend voor, maar het model weet ik niet: (lijkt vaag op DO-13 of 'case 52' van Motorola)

De behuizing komt wel veel voor bij zeners in een oud databook uit 1977. Het was ooit schijnbaar wel redelijk standaard.

Als het nou een NT 91 03 was geweest had ik wel op 9.1V durven gokken....

Henri: grote dank voor die advertentie! Het lijkt inderdaad een Nortron diode te zijn: in die advertentie staat er ook zichtbaar 'NT' op de diode gedrukt!

De schakeling is verder erg bot/standaard (serieweerstand, zener, elco) dus ik ga niet uit van een stabiele spanningsreferentie. Bovendien verwacht ik dat een evt. referentie niet vrijwel rechtstreeks uit de trafo gevoed wordt, maar eerst een mooie schone gelijkspanning krijgt.

Op woensdag 31 december 2025 16:34:37 schreef nonius:
(Tidak: de diodes op die foto zijn toch geen IMPATT-diodes, maar 'gewone' germanium puntcontactdiodes voor SHF? Tenminste, zo ken ik ze. Heb er hier ook een paar in gebruik, o.a. in een stukje golfpijp voor een X-band signaaldetector. IMPATT's verwacht ik eerder in varactor-vermenigvuldigers bijv.; of een snelle pulsgenerator.)

Ik vrees, dat ik ooit bedrogen ben omtrent deze diodes, die in radarinstallaties en antennes gebruikt worden voor detectie en andere functies. Men heeft mij op het verkeerde spoor gebracht en goedgelovig als ik ben, heb ik dat als waarheid aangenomen. Dit mede door het feit dat de diodes in caviteiten gebruikt worden.
Het is voor mij ook alleen maar een zijsteegje voor mijn buizen interesse. Excuses voor de verwarring!

Die 03 achter NT92 hoort niet bij het type.
Ik had een site gevonden met een NT98 met ook een nummer er achter, maar helaas geen indicatie welke spanning het is.
Kun je achterhalen waar de spanning van die zener naar toe loopt, misschien een hint wat voor spanning het zou kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (28%)]

Zit in serie met de 230V in het schakeldoosje van een netgevoede elektrieke deken. Het meet oneindig en is waarschijnlijk een temp zekering, het zit ingeklemd tussen 2 weerstanden. Ik kan het merk nergens vinden en en het logo zegt me niets. iemand?

Op zaterdag 24 januari 2026 22:46:49 schreef RAAF12:
Zit in serie met de 230V in het schakeldoosje van een netgevoede elektrieke deken. Het meet oneindig en is waarschijnlijk een temp zekering, het zit ingeklemd tussen 2 weerstanden. Ik kan het merk nergens vinden en en het logo zegt me niets. iemand? [bijlage]

Als die termal-fuse is afgegaan is er meestal intern wat mis met je deken.
Ik wens je toch succes. :)

Er was ook een diode kapot de rest is in goede conditie.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]

Pas wel op met zo'n deken waar die temp beveiliging uit gaat.
De beveiliging van de draden bestaat uit een hulpdraadje om de weerstandsdraad.
Als daar een breukje in komt gaat een van die weerstanden flink stroom trekken en wordt heet.
Zie ook dit topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/168006#highlight=deken+elekt…

We hebben niets aan een gebraden kip in plaats van een Raaf :)

Wie kan me vertellen wat een SOT89 met SMD marking 8A246 is?
Verder geen enkel merk teken, de top side van het package is "spiegel" glad, dus geen ST part denk ik.

Het is volgens mij een spanningsregelaar a la 78Lxx maar welk voltage?
De pinout klopt 1=OUT, 2=GND, 3=IN als ik op de print kijk.

De vraag is nu, waarschijnlijk een 3V3 of 5V versie, maar diverse datasheets geven geen uitsluitsel, of de markering komt toch niet overeen.

SMD codebook zegt dat het wel eens een spanningsdetector 4.6V kan zijn. Die reset de CPU als je voeding onder de 5V zakt.Hmm. Mogelijk heeft die te veel pins. XC6111A246ER

[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]

Dat is het zeker niet (casing is zowiezo fout), het is echt een spanningsregelaar.
Het moet iets reguliers zijn wat in europa te koop is, zit in een Fein magneetboormachine.
Veel van de onderdelen op die print komen van ST.

ST, TI, Microchip, Nisshinbo(JRC), On-semi, Diodes Inc zijn het niet, althans niet kwa opdruk.

Gevonden: Het is dus toch een ding van ST, in een ander datasheet heb ik wel de markings gevonden.

Het blijkt een L78L33LCUTR zijn 3.3V output voltage.
De device marking is 8A die cijfers er achter zijn niet gespecificeerd.