Op vrijdag 17 juli 2026 19:45:19 schreef Bobosje:
Is dat niet gewoon een C met twee aansluitdraden per zijde (als een soort van twee sterpunts aansluiting)?

Ja zei ik een paar post geleden ook al.

Dus ik zal jullie uit de droom helpen:

Is een ontstoor condensator van Eichhoff, niet meer te koop. K009-400, zie datasheet.

De K018.300 (BV18300) komt het dichtst in de buurt (aarde kun je los laten/afknippen) die vind je hier en daar nog. Anders gewoon een X1 220 nF C over de aansluiting zetten.

Op vrijdag 17 juli 2026 20:59:26 schreef henri62:
Ja zei ik een paar post geleden ook al.

Dus ik zal jullie uit de droom helpen:

Is een ontstoor condensator van Eichhoff, niet meer te koop. K009-400, zie datasheet.

De K018.300 (BV18300) komt het dichtst in de buurt (aarde kun je los laten/afknippen) die vind je hier en daar nog. Anders gewoon een X1 220 nF C over de aansluiting zetten.

Ah, excuses. Is nogal een lang topic om alles te lezen.
De datasheet maakt alles duidelijk.

Iemand met betere Google skills dan ik ? (Als er al doc van bestaat).

"Unisel Germany chopper netzteil" modulen.
Dit is een wat grotere maar er is een hele serie van geweest :

Lijkt een foto van Ebay? Heb je zo'n ding thuis liggen?

Op zondag 26 juli 2026 11:17:22 schreef henri62:
Lijkt een foto van Ebay? Heb je zo'n ding thuis liggen?

Ja een paar, zal zo een foto maken

Ook de binnenkant, dan kun je zien wanneer die dingen ooit gemaakt zijn ahv de datum codes. Dan weet je ook of er een kans is dat er ooit een website van hun geweest is (denk het niet, zal wel voor 1990 zijn).

Op zondag 26 juli 2026 09:51:54 schreef bprosman:
"Unisel Germany chopper netzteil" modulen.

Ik zou denken dat de vertaling "Schakelende voeding" is.

Kan je dan niet op de achterkant iets vinden als "24VDC 4A"?

Deze club denkt aan unisel voedingen te kunnen komen... (en heeft z'n https certificaat vergeten te vernieuwen. ) .

[Bericht gewijzigd door rew op (25%)]

Klopt helemaal, is een geschakelde voeding.

Op zondag 26 juli 2026 11:21:29 schreef henri62:
Ook de binnenkant, dan kun je zien wanneer die dingen ooit gemaakt zijn ahv de datum codes. Dan weet je ook of er een kans is dat er ooit een website van hun geweest is (denk het niet, zal wel voor 1990 zijn).

Binnenkant is er niet, ingegoten blokken. 35/5 llijkt 35 Watt, 5V.
De 5/12 lijkt 12V , dat zou met deze logica 5 Watt, 400mA zijn

Ohh! Met handige field-mod ! :-)

(Spanning kan je nu iets aanpassen).

[Bericht gewijzigd door rew op (38%)]

Hallo mede DIY'ers,

Sinds enge tijd probeer ik een 6-pins smd component te identificeren zonder succes.
Alle bekende online smd code books heb ik reeds bezocht.
Het onderdeel is waarschijnlijk een LDO of en Buck Converter en heeft de markering 1KB.
De breedte is 1.5mm maar diepte en hoogte is voor mij niet haalbaar om deze vast te stellen.
Dus dacht ik een SOT-563 behuizing is maar ik kan verkeerd zijn.

Pin-1 = Adjustable of Sence of ???? deze gaat naar twee weerstanden en een capaciteit.
Pin-2 = GND
Pin-3 = IN
Pin-4 = OUT (intern verbonden met Pin-6)
Pin-5 = IN
Pin-6 = OUT (intern verbonden met Pin-4)

Pin 3 en 5 krijgen 5.5v in maar deze zijn intern niet met elkaar verbonden

Het apparaat dat ik wil herstellen is een Philips Avent SCD923/26 Camera.
Er zitten 3 van deze IC's op de print en maken 1.3v en 3.2v maar de laatste weet ik niet.

Als iemand een schema ofzo heeft hoor ik het graag.

Groetjes,
Geert

IC zal eerder een (T)SOT-23-6 zijn als je ook kijk naar de vorm van de pootjes. Ik kom op een Silergy SY8089AAAC uit, maar niet gecontroleerd of de spanningen die je opgeeft daarmee ook kloppen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (46%)]

Er zit een spoeltje klem boven, als dat verbonden is, dan denk ik aan een buck converter en geen LDO.

Ga eens zoeken op IKB op de bekende SMD data sites. De 1-ste letter is denk ik een hoofletter i.

Daar ben ik ook eens ingetrapt en me lam gezocht naar een onderdeel.

Op donderdag 30 juli 2026 21:59:08 schreef benleentje:
IC zal eerder een (T)SOT-23-6 zijn als je ook kijk naar de vorm van de pootjes. Ik kom op een Silergy SY8089AAAC uit, maar niet gecontroleerd of de spanningen die je opgeeft daarmee ook kloppen.

De behuizing is SOT563 zoals ik al vermoede.

Op donderdag 30 juli 2026 22:21:25 schreef maartenbakker:
Er zit een spoeltje klem boven, als dat verbonden is, dan denk ik aan een buck converter en geen LDO.

Idd het is een Step-Down Converter in SOT563 Package ;-)

Op vrijdag 31 juli 2026 13:40:55 schreef henri62:
Ga eens zoeken op IKB op de bekende SMD data sites. De 1-ste letter is denk ik een hoofletter i.

Daar ben ik ook eens ingetrapt en me lam gezocht naar een onderdeel.

Ik heb reeds de bekende site(s) afgeschuimd om het onderdeel te vinden met "1" en "I" maar zonder succes.

Ik heb om hulp gevraag aan een Russische vriend en hij heeft het kunnen vinden.

Het onderdeel is ETA3415S6G met het opschrift IKYW wat gelijkaardig is met de IKB

Bedankt voor alle hulp.

Weet iemand wat die 2 betekent? Twee stuks liggen er maar wel uitgesoldeerd waarschijnlijk uit een versterker. Ik zit zelf te denken dat ze geselecteerd zijn. Door de fabrikant bijv.

De kans dat dat een binning is, is groter dan de J op de flens van de BDX (achteraf zou dat ook nog een controlestempel kunnen zijn als het geen binning is).

Wat bedoel je met een binning? Zoiets? Die BU komt uit een sloop TV. Maar wat betekent dat symbool erboven?

edit: denk/vermoed/ dat het Sescosem logo is. nope

Binning (bakjes mikken!) is als ze onderdelen door een testapparaat halen en daarna aan de hand van de meetresultaten in een bakje mikken.

Dus als je twee torren nodig hebt die zo veel mogelijk dezelfde Hfe hebben, dan heb je niets aan een "200 < Hfe < 350".

Maar als je die allemaal gaat meten, dan maak je 150 bakjes, en na de eerste 150 torren heb je gegarandeerd een match op hetzelfde Hfe getal! (als je 251 en 259 voldoende hetzelfde vind kan je mogelijk met (veel) minder bakjes toe!).

Voor een particulier meestal niet zo praktisch, voor een productie-bedrijf "te doen". (als het echt moet: Gewoon inkomende torren in de print kunnen solderen is natuurlijk veel goedkoper).

Op vrijdag 7 augustus 2026 22:30:24 schreef RAAF12:
Wat bedoel je met een binning? Zoiets? Die BU komt uit een sloop TV. Maar wat betekent dat symbool erboven?
[bijlage] edit: denk/vermoed/ dat het Sescosem logo is. nope

Dat logo ken ik ook niet. De opdruk doet een klein beetje als Telefunken aan, maar die zetten er meestal gewoon de letters TFK op. Hoewel ze op buizen natuurlijk wel een rhombus in de bodem hadden staan.

Binning inderdaad wat rew al uitlegt. Ook wel bekend als selectie. Kan op hFE zoals bij de BC547A t/m C maar kan eventueel ook op andere eigenschappen.

Op zaterdag 8 augustus 2026 16:41:36 schreef rew:
Binning (bakjes mikken!) is als ze onderdelen door een testapparaat halen en daarna aan de hand van de meetresultaten in een bakje mikken.

Dus als je twee torren nodig hebt die zo veel mogelijk dezelfde Hfe hebben, dan heb je niets aan een "200 < Hfe < 350".

Maar als je die allemaal gaat meten, dan maak je 150 bakjes, en na de eerste 150 torren heb je gegarandeerd een match op hetzelfde Hfe getal! (als je 251 en 259 voldoende hetzelfde vind kan je mogelijk met (veel) minder bakjes toe!).

Voor een particulier meestal niet zo praktisch, voor een productie-bedrijf "te doen". (als het echt moet: Gewoon inkomende torren in de print kunnen solderen is natuurlijk veel goedkoper).

Ah ja die ken ik wel uit ouwe Revox recorders dan zaten er 3 verfstreepjes op de transistor. Dus selecteren op eigenschappen, duidelijk!

edit: Dat werd door Revox zelf gedaan (op versterkingsfactor) bij fabrikanten heet selecteren op BC107A,B, C ook binning, zal het onthouden.

De 2 boven de BD181 transistor zal wel een mysterie blijven, voorlopig.

Ik zit zelf te denken dat ze geselecteerd zijn.

Bij latere Philips BU torren voor televisies, stond er meestal een letter en cijfer op. Ik vermoed daar (ook) iets van selectie, mogelijk op 2 parameters. Ik heb er voldoende liggen om te testen, alleen nog geen goed geschikte tester (wat hogere stroom).

Een fabrikant die weerstanden maakt, maar nog wat variatie ziet op de uiteindelijke waarde kan ook "binning" gebruiken.

Stel je wilt 1k. Dan mik je op 1k, en als je dan bij meting 990 tot 1010 ziet, dan verkoop je hem als "1%", en als je 900-1100 ziet, dan verkoop je hem als 10%. En zit ie daarbuiten moet je hem als een andere waarde verkopen of gewoon wegmikken.

Natuurlijk moet je iets marge op die grenswaardes nemen om meetfouten van je meter te kunnen opvangen als ook bijvoorbeeld temperatuur variaties in het veld.

Dit is dan ook een vorm van "binning". (het 1% bakje en "de rest 10%").

Die Hfe van m'n voorbeeld was inderdaad maar een voorbeeld. Het kan iedere willekeurige parameter zijn die relevant is voor je project.