pascalbythree
Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Beste CO'ers, zijn we weer.
Weet iemand een variant van de TL072, het liefst pin compatible, die meer mA kan aan de output pin?
Ik wou graag deze afgebeelde opampjes in mijn voorversterker monteren. Voor al mijn output kanalen.
Dus van stereo in naar meer als 9 output kanalen. Weet iemand een zwaardere opamp? Om er voor te plaatsen, afgebeeld het linker deel.
Groet, Wouter.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
[edit]Bloody hell, vraag weer niet goed gelezen...In zo'n geval zou ik per output een eigen versterkertrapje toevoegen. Een opamp al die outputs laten driven lijkt mij geen goed plan. Maar opamps kun je gewoon zoeken bij Farnell en co.
[Bericht gewijzigd door flipflop op (14%)]
Als bipolair een optie is kan de NE5532 ruw 4x laagohmiger belast worden als een 072, 500 Ω tegen 2 kΩ.
Het roept wel de vraag op waarom de ingangsimpedanties zo laag zijn, maar dat zal wel een vraag blijven.
Ik zie dat je per output een eigen versterkertrapje wilt gebruiken.
De TL072 van TI mag (volgens TI) 10 mA leveren, en heeft een snelheid van 13 MV/s (20 MV/s voor de TL072H).
Je zou daarmee dus zelfs een 4V-uitgang (5,66 Vp) voor een 600 ohm belasting kunnen maken.
Hoeveel mA heb je nodig?
pascalbythree
Check, deze inputselector is al jaren oud. Echter kwam ik er achter dat als ik al mijn 7.1 versterkers hier aan koppel, er een hele harde brom optreed als ik hem aanzet. Tevens had ik niet genoeg tulp kanalen meer aan de achterkant. Dus vandaar een kleine revisie.
Dus vandaar de opampjes, had ik zelf ingeschat.
Dit schema word gebruikt:
Dus als ik voor meer als 10 uitgangs opampjes wil gaan dan, moet ik een NE5532 schema opvissen?
Met een gain van 1 wil ik gebruiken.
Groet, Wouter
Verder als ik de mono out poorten van mijn versterker wil joinen dan, is dit een beetje betere oplossing ipv 2 weerstanden van 47K ?
Dus dan worden het nog meer opampjes 
Een harde brom heeft niets te maken met belastbaarheid, maar alles met aardlussen.
Een typisch symptoom zou extra vervorming bij hogere levels zijn.
Normaal gesproken zou deze bij 1/10 van een gebruikelijke ingangsimpedantie van > 10k ook bij tien ingangen op een 072 enkel meetbaar zijn.
ronw
Golden Member
Ik bemoei mij niet zo graag met technische vragen, maar ik vraag mij wel af waarom de TL072 deze taak niet op zich kan nemen? Deze opamp heeft fet-ingangen die nauwelijks stroom trekken. Hoeveel mA denk je nodig te hebben? Overweeg anders de OPA2132 (+/-40mA), die werd aanbevolen in een schema waarbij de uitgangstroom wel degelijk een factor was. Iets duurder maar tegelijk ook meer hifi voor je geld.
2 kanalen samenkoppelen kun je beter doen aan de ingang van een opamp, dus in een mengtrapje. Als je de uitgangen samenkoppelt dan krijg je kortsluiting en dus vieze vervorming.
pascalbythree
https://nl.farnell.com/texas-instruments/opa2132pa/op-amp-dual-fet-i-p…
Dubbele pech, Deze is helaas te duur. € 7,93
https://sound-au.com/project158.htm
Mocht deze man de NE5532 willen gebruiken, is dit schema OK?
Verder is bij mij het input mA van de TL072 onbekend. Vandaar dat ik een extra zware uit te kast wou halen. / jullie ?
Als iemand een nog zwaardere optie weet, dan hou ik me aanbevolen. Groet, W.
De schakeling hierboven heeft een ingangs-impedantie van 100K.
Dus een TL072 kan met gemak 10 van die trapjes parallel aansturen.
Als je toch een opamp wilt die meer stroom kan sturen dan kun je ook een NJM4556A proberen. Bedoeld voor koptelefoons en goed voor max 70mA.
Maar volgens mij gaat dat geen verschil maken.
De input mA van een TL072 staat in de datasheet (input bias current).
Die is 65 pA, ofwel 0,000000065 mA.
Dus volledig te verwaarlozen tov de 100K op de ingang in bovenstaande Hifi preamp circuit.
Op 27 december 2022 14:22:24 schreef Aart:
Een harde brom heeft niets te maken met belastbaarheid, maar alles met aardlussen.Een typisch symptoom zou extra vervorming bij hogere levels zijn.
Normaal gesproken zou deze bij 1/10 van een gebruikelijke ingangsimpedantie van > 10k ook bij tien ingangen op een 072 enkel meetbaar zijn.
Een harde brom kan ook nog ontstaan als de voeding rimpel gaat vertonen bij een grotere belasting.
Opamps zijn overigens niet eg gevoelig voor een beetje rimpel op de voedingslijnen.
Wat meetgegevens bij de vraag zou niet verkeerd zijn
pascalbythree
Lijkt me een prima plan, een koptelefoon opampje. 70mA
Drie dubbele pech, deze staat echter ook niet op Farnell
de NJM4556A
Mag ik nog eens vragen voor een alternatief ?
pascalbythree
https://www.sound-au.com/p-list.htm
Of ik moet iemand zo gek krijgen om het juiste circuit hier van af te plukken
Wederom: 
Of zal ik volgende week deze op een bread boardje gooien?
PS: Het moet ook nog, natuurlijk op + en - 15V werken.
[Bericht gewijzigd door pascalbythree op (34%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Aan zoiets was ik al aan het denken, een opamp laten volgen door een emittervolger, misschien zelfs - zoals hier getoond - een dubbele, complementaire. BD139/140 zijn wel wat overkill voor uw toepassing, BC337/327 komen ook al een heel eind.
De emitterweerstanden kunnen groter, pakweg 100 ohm zal het prima doen, en overweeg om de ruststroom wat groter te maken door D1/D2 te verdubbelen, of te vervangen door een rode led.
pascalbythree
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik kan niet laten me af te vragen welk probleem er eigenlijk moet worden opgelost. En het is heel erg lullig om met oplossingen te komen waar er geen probleem is...
pascalbythree
PS: Als mijn input selector bom vol met TL072 opampjes zit tussen mijn bronnen als platenspeler en cd speler en tablet
Deze koppel aan mijn TDA amp of BAA project 3 amp
Crieer je dan zo geluid qualitijd verlies? Nu ik toch bezig ben de boel te vervangen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ieder onderdeel in een analoog geluidspad geeft kwaliteitsverlies, hoeveel hangt van de schakeling en de onderdelen en hun positie af...
Paulinha_B
Honourable Member
Hoeveel stroom nemen al die belastingen af? Wat is hun ingangsimpedantie?
En verder alweer graag akkoord met @Arco: al wat men toevoegt gaat ellende toevoegen, zo simpel is het. Ellende in de vorm van ruis, vervorming, stroomopname, bromgevoeligheid, pannerisico, en wat nog al niet. Niets daarvan is dramatisch of blokkerend, maar wat men kan vermijden dat vermijdt men maar beter. Simpel is altijd beter.
Ik kan niet laten me af te vragen welk probleem er eigenlijk moet worden opgelost. En het is heel erg lullig om met oplossingen te komen waar er geen probleem is...
Ja en nee; als er wat correcte bijdragen gedaan zijn en TS gelukkig is dan is dat het hoogst haalbare in deze topics. Ik verwijs u naar de post geschiedenis van TS.
Het voegt technisch weinig toe. De wereld buiten elekronica is echter ook groot en wonderlijk, een beetje menslijkheid zo na weer een keiharde kerst, ofzo.
Wat simpeler-is-beter betreft; dat is bewezen onjuist. Soms volstaat een volumepot, soms niet. Zo een discussie heeft imo enkel zin voorbij wat er al over geschreven is door o.a. Self.
Zulke onderwerpen hier op te rakelen lijkt echter ongepast.
Op 27 december 2022 14:17:36 schreef pascalbythree:
[bijlage]Verder als ik de mono out poorten van mijn versterker wil joinen dan, is dit een beetje betere oplossing ipv 2 weerstanden van 47K ?
Dus dan worden het nog meer opampjes
Die (te hoge) weerstanden zijn er omdat je twee uitgangen niet hard aan elkaar moet knopen. Dus jij zet er twee opamps achter, die je vervolgens hard aan elkaar knoopt!
Overigens is een waarde tussen 100 Ohm en 1K Ohm voldoende om geen problemen te krijgen.
Dus eerst aan elkaar knopen zo je wil, dan door een opamp. Zeg mij eens waarom twee?