AKAI AM-U61 versterker schakelt niet meer in na reparatie eindtrap

Hallo Forum,Ik heb een AKAI AM-U61 waarbij het linker kanaal defect is.
Hij schakelde gewoon in en het rechterkanaal was goed.
Zou je zeggen eenvoudig klusje. Maar dat blijkt het achteraf niet te zijn.
Versterker doorgemeten en het blijkt om de eindtrap te gaan dit is helaas een module de STK1080-II.
Voor de rest alles doorgemeten en bleek dat verder nog een zener diode (D23) en 2 weerstanden (R61) en (R62) kapot waren.
Onderdelen vervangen maar nu schakelt hij niet meer in? Wie kan mij even op weg helpen?

Op 29 december 2022 15:51:58 schreef robkr:
[bijlage][bijlage]Hallo Forum,Ik heb een AKAI AM-U61 waarbij het linker kanaal defect is.
Hij schakelde gewoon in en het rechterkanaal was goed.
Zou je zeggen eenvoudig klusje. Maar dat blijkt het achteraf niet te zijn.
Versterker doorgemeten en het blijkt om de eindtrap te gaan dit is helaas een module de STK1080-II.
Voor de rest alles doorgemeten en bleek dat verder nog een zener diode (D23) en 2 weerstanden (R61) en (R62) kapot waren.
Onderdelen vervangen maar nu schakelt hij niet meer in? Wie kan mij even op weg helpen?

Toevallig toch geen ali exemplaar? En het rechter kanaal was nog goed, dus zou je daar als eerste naar kunnen kijken. En de spanningen van de torren meten. Staat mooi op het schema.

Als hij nu helemaal niet meer aangaat dan heb je waarschijnlijk iets gemold, verkeerd vervangen of vergeten aan te sluiten. Dus ik zou eerst alles nakijken wat je hebt vervangen. Is de vervangende zener ook echt een zener en geen diode. (Nameten zeker als hij van Ali ofzo komt)

Heb je wel overal de juiste voedingspanningen ?

Het zou kunnen dat er meer kapot was maar dat door de open weerstanden een deel geen stroom kreeg waardoor een deel van de versterker nog werkte. Als de nieuwe weerstanden zwaar genoeg zijn kan het zijn dat het defect nu de voeding onder uit trekt. Meet de spanning er over dan weet je hoeveel stroom er door loopt. Weerstanden gaan meestal kapot doordat er te veel stroom loopt. En meestal is dat het gevolg van een defect stroom afwaarts. (tenzij ze krap gedimensioneerd waren)

Daarna signaal op ingang en met de scoop volgen. Maar eerst de voeding, zonder goede voeding werkt hij zeker niet

Hallo Forum,
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
De STK1080-II komt van Display Elektronica uit Haarlem.
De zenerdiodes komen van Kessler electronics uit Duitsland.
Ik ga ervan uit dat dit geen Ali rommel is.
Ik ga morgen alle spanningen nameten en kom er op terug.
Suggesties zijn altijd welkom.

Hallo Forum,
Vandaag even de spanningen gecontroleerd.
Was gauw klaar. Op pin 12 van de SKT1080-II stond 48 Volt terwijl er maar 1.8 Volt op mocht staan.
SKT1080-II eruit gesoldeerd. Versterker schakelt nu gewoon weer in.
Gelukkig had ik er twee gekocht maar durf deze er eigenlijk niet meer in te zetten.
Was deze al kapot toen ik hem kocht of is hij kapot gegaan omdat er blijkbaar nog iets anders kapot was wat ik helaas niet heb opgemerkt?
Heb van die nieuwe alle waardes gemeten. Had ik eerst moeten doen voordat ik de eerste erin zetten maar ja te veel geloof in je zelf dat het wel zou werken.
Ik kan de nieuwe module vergelijken met de goede module van de rechterkant dan kan ik uitsluiten dat deze nieuwe ook niet goed is(is wel effe werk)
Wat kan ik verder nog het beste controleren voordat ik de nieuwe erin zet?

Eerst eens kijken of zonder die module op de aansluiting naar pin 12 nog steeds 48V staat. Als daar 48V heeft gestaan zal er nu veel meer kapot zijn. Check alles wat daaraan hing.

Weet je zeker dat er 48V stond. Als je de verkeerde massa/ground kiest kun je vreemde dingen meten. Deze versterker heeft een positieve en negatieve voeding. Als je tegen de negatieve rail meet (zwarte pin op de negatieve rail, rode op pin 12) kun je best 48V zien.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (67%)]

Hallo Forum, bedankt voor je reactie. Heb via de 0 gemeten (het koperen plaatje tussen de 2 condensatoren)
Er is inderdaad nog meer kapot TR9 (2SA1144).
Vandaag ga ik de rechter goede module vergelijken met de nieuwe module zodat ik dat mogelijke probleem kan uitsluiten.
Hierna de versterker opnieuw doormeten weerstanden transistors en diodes controleren en hierna de nieuwe module erin zetten.
Suggesties of andere PVA zijn altijd welkom.

D23 niet verkeerd om ?
Bij solderen een sluiting gemaakt ?

Ik repareer geen versterkers meer met stk plakken. De meeste nieuwe zijn van dubieuze afkomst. De meeste klassieke eindtrappen zijn beter repareerbaar.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (81%)]

Op 30 december 2022 16:26:00 schreef robkr:

Wat kan ik verder nog het beste controleren voordat ik de nieuwe erin zet?

bij dit soort gevallen is het handig de versterker in te schakelen met een variac en een serielamp. Je kan dan bij sterk verlaagde spanning meten of beide helften van de eindtrap zich gelijk gedragen en eventuele fouten vinden zonder schade aan de nieuwe eindtrap te veroorzaken.

Klopt de STK-1080-II wordt niet meer door SANYO gemaakt. Wat je nog kan krijgen is imitatie of als je geluk hebt NOS maar de imitaties zijn zeker niet altijd betrouwbaar!
Ik geef je groot gelijk dat je versterkers met dit soort modules niet meer repareert.

Sanyo bestaat dan ook al een hele tijd niet meer, en zelfs al zouden ze nog bestaan, die oude plakken gaan ze niet meer maken. Maar, dat geld voor zoveel ander ouder spul. Het blijft alvast leuk het proberen het weer tot leven te wekken.

Hallo Forum, modules STK1080-II doorgemeten met multimeter in de diode stand.
De oude goede module van het rechterkanaal met de laatste nieuwe module.
Helaas heb ik geconstateerd dat beiden niet het zelfde meetresultaat geven.
Het verschil zit hem in pin 2 en 3 van de nieuwe module.
Voor de rest zijn de twee modules identiek aan elkaar.
Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk de oorzaak van het probleem is of dat dit geen problemen zou moeten geven.
Zie bijlage
(De zwarte meetpen op pin 2 of 3 rode meetpen op 4,5,6,7,8,9,11,of 12)

meet je dan 0V of oneindig, open circuit? het eerste kan bijna niet, dus waarschijnlijk is het oneindig, wat zou beteken dat TR7 een probleem heeft, wat meteen verklaart waarom je 48 volt op pen 12 kreeg, door het feed-back circuit dat probeert TR7 aan te sturen.

Hallo Forum, vandaag alle diodes, transistoren en kritische weerstanden nagelopen hierna de STK1080-II modules (de laatste nieuwe en de rechter die ik als referentie had gebruikt) erin gezet. Hij werkt weer.
Achteraf had ik direct de 2 nieuwe modules en de goede rechter met elkaar moeten vergelijken om een evt. foute te kunnen uitsluiten.
Ten tweede had ik met het eruit solderen en erin solderen van de nieuwe module de versterker spanningsloos moeten maken (voedingscondensatoren waren nog opgeladen ,wat ik niet had verwacht na een dag) hierdoor is mogelijk een kortsluiting opgetreden wat terecht werd opgemerkt.
Al met al weer het 1 en ander geleerd.
Bedankt voor de reacties en suggesties.