Op dit ontwerp zit ik ook alweer een tijdje te staren.
Ik kan niet vinden hoe ik van 6 tabs naar 4 tabs (op de hoeken) kan anders dan printen en er 2 afslijpen 
Zou iemand nog een keer genegen zijn ?
zoiets?
pcb_box_slide_with_tabs_param.scad
Verschil zit in regel 65... er zat ook nog een hardcoded stukje in (breedte van tab) die is nu ook geparametriseerd.
(en er was nog een mirror foutje... heb ik er ook uitgehaald)
groet,
Fripster
[Bericht gewijzigd door fripster op (24%)]
Op 3 januari 2023 22:54:32 schreef fripster:
zoiets?
[bijlage]Verschil zit in regel 65... er zat ook nog een hardcoded stukje in (breedte van tab) die is nu ook geparametriseerd.
(en er was nog een mirror foutje... heb ik er ook uitgehaald)
groet,
Fripster
U zeit een held 
Dit had ik zelf nooit gevonden, ik zocht naar een teller (6 tabs)
het was een for loop (regel 65) die drie stappen maakt: een aan het begin, eentje op de helft en eentje aan het eind. Die stapgrootte heb ik nu zo gezet dat alleen de eerste en de laatste stap optreden.
Leuk 
Een doosje voor de arduino voeding 3 en 5 volt.
Daar ga ik er ook 1 van printen.
Ik misbruik ze nog wel eens omdat er een barrelconnector opzit waardoor de meeste adapters er op passen.
En op deze manier zijn de is het printje beveiligd tegen een onbedoelde aanraking met vanalles wat er op een werkbank rondslingert 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even over openscad. Er zijn een paar truuks die handig zijn.
In dit geval wil je met # (hekje) regels code bewerken. Zet je deze voor een regel dan maakt ie het object waar het over gaat doorzichtig rose. Het maakt niet uit of je nu een complete doos hiervan voorziet of een subonderdeel, mogelijk 1 die afgetrokken moet worden.
Dit is bijvoorbeeld handig als je een object wil aftrekken en nog moet positioneren. Als je de positie verkeerd hebt, dan zie je helemaal niet waar je bezig bent. Maar maak je dan het af-te-trekken object rose met het #, dan zie je hem waar ie ook staat. In een stuk ingewikkelde code kan je zo "top-down" zoeken naar het stuk wat je je wilt modificeren.
Op 6 januari 2023 13:15:57 schreef rew:
Even over openscad. Er zijn een paar truuks die handig zijn.In dit geval wil je met # (hekje) regels code bewerken. Zet je deze voor een regel dan maakt ie het object waar het over gaat doorzichtig rose. Het maakt niet uit of je nu een complete doos hiervan voorziet of een subonderdeel, mogelijk 1 die afgetrokken moet worden.
Dit is bijvoorbeeld handig als je een object wil aftrekken en nog moet positioneren. Als je de positie verkeerd hebt, dan zie je helemaal niet waar je bezig bent. Maar maak je dan het af-te-trekken object rose met het #, dan zie je hem waar ie ook staat. In een stuk ingewikkelde code kan je zo "top-down" zoeken naar het stuk wat je je wilt modificeren.
Inderdaad handig :
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik ben ook weer eens met Openscad begonnen.
Na 1.5 jaar is het weer een hele klus om er wat zinvols mee te maken (is niet erg intuitief, na zo'n lange tijd moet je weer alles zien te doorgronden.)
Ik ben met een soortgelijk kastje bezig, alleen met de opening in de lengte (niet de breedte dus, maar waar de tabs zitten)
De printgeleiders moeten dan ook verhuizen van de breedte naar de lengte zijde. Ik heb van alles geprobeerd, er gebeurt en verandert van alles, behalve wat ik wil...
Hoe is dat het beste te doen?
laat je code eens zien? of gebruik je dezelfde?
De module "pcb" wordt afgetrokken van de rest. Dus als je de positie (via aanpassen "translate") van de PCB verandert, zal de rest mee veranderen.
Je zou ook de complete "pcb" kunnen roteren, dan kun je zo het insteekpunt veranderen.
Hope this helps
[Bericht gewijzigd door fripster op (73%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb bovenstaande code 'aangepast'... 
Juiste zijde is open, tabs van 4 naar 3, alleen de printgeleider blijft in de achterzijde zitten, wat ik ook probeer...
Het zal wel iets met translate te maken hebben? (heb ik altijd een lastige gevonden om goed te krijgen)
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Ik voeg altijd standaard deze regels toe, maakt de rondingen net wat mooier. Zet ik aan het begin van de file.
// Quality of cylinders/spheres
$fa = 10;
$fs = 0.4;
$fn = 100;Ik ben afgestapt van losse wanden, maar gebruik twee cube's die ik van elkaar aftrek. Zal je voorbeeld vanmiddag eens aanpassen naar mijn methode.
Hierbij mijn universeel kastje:
ik heb een offset voor de PCB toegevoegd om je achterwand vrij te maken. Ook de zijkanten weggelaten (uitgecommentarieerd).
Is dit wat je wil?
Groet,
Fripster
Arco
Special Member
Ja,
Dank, ik ga het eens bestuderen.
Ik vind het bij zaken als translate altijd lastig om je visueel voor te stellen wat het resultaat gaat zijn.
Dat bijv. een translate gevolgd door een rotate een heel andere uitkomst geeft als een rotate gevolgd door een translate...
(doordat de coordinaten 'meedraaien' met het lijdend voorwerp)

'Translate' is trouwens een vreemde naam, waarom niet gewoon 'move'? (er wordt niks 'vertaald' maar verplaatst...)
Een translatie is ook een specifieke geometrische operatie. https://en.wikipedia.org/wiki/Translation_(geometry)
Ik heb zelf geen ervaring buiten OpenScad, ik ben er tien jaar geleden mee begonnen en altijd bij gebleven.
Maar mogelijk is het als dit u verward een idee eens naar andere pakketten te kijken?
Het heeft een reden dat er zo veel zijn, 3D ontwerp is een vrij lastig probleem wat op verschillende manieren benaderd kan worden. Intern zullen ze allemaal een soort structuur hebben als OpenScad, maar mogelijk kan een GUI helpen.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Hier is mijn versie. Naar mijn mening iets overzichtelijker. Maar dat is iets persoonlijker.
Arco
Special Member
Kijk,
Dat is inderdaad veel overzichtelijker, dank! 
Nu kun je vrij simpel volgen wat er gebeurt.
(bij de originele code was moeilijk te volgen wat er waar gebeurt en waarom...)
marcob
Honourable Member
Arco
Special Member
1e poging is redelijk gelukt...
Alleen weer een tijdje worstelen met de instellingen van de slicer. (heb dat anderhalf jaar geleden niet opgeschreven...
)
@marcob: Is het nog mogelijk om de printgeleiders aan de bovenzijde onder 45 graden te maken?
(ik denk dat het printen dan makkelijker gaat omdat er dan niets zonder ondersteuning 'in de lucht hangt')
Moet waarschijnlijk met 2 extra cubes onder een 45 graden hoek?
(ik vind het altijd een hele klus om die exact op de juiste plaats te krijgen...)
Heb er een paar dingen aan veranderd...
Op 26 februari 2023 15:45:49 schreef Arco:
1e poging is redelijk gelukt...[bijlage]
Alleen weer een tijdje worstelen met de instellingen van de slicer. (heb dat anderhalf jaar geleden niet opgeschreven...
)
@marcob: Is het nog mogelijk om de printgeleiders aan de bovenzijde onder 45 graden te maken?
(ik denk dat het printen dan makkelijker gaat omdat er dan niets zonder ondersteuning 'in de lucht hangt')Moet waarschijnlijk met 2 extra cubes onder een 45 graden hoek?
(ik vind het altijd een hele klus om die exact op de juiste plaats te krijgen...)Heb er een paar dingen aan veranderd...
En de bevestigingsgaten iets kleiner misschien.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
difference () {
cube ([3,40,15]);
translate ([2,-1,7]) cube ([2,42,1.6]) ;
//#translate ([0,-1,-1.6]) cube ([2,42,1.6]) ;
//#rotate ([0,45,0])translate ([0,-1,-1.6]) cube ([2,42,1.6]) ;
//#rotate ([0,-45,0])translate ([0,-1,-1.6]) cube ([2,42,1.6]) ;
//#translate ([2,0,7+1.6]) rotate ([0,-45,0])translate ([0,-1,-1.6]) cube ([2,42,1.6]) ;
translate ([2,0,7+1.6]) rotate ([0,-45,0])translate ([0,-1,-1.6]) cube ([2,42,1.6]) ;
}
Ik heb het zo opgebouwd, van de "afschuining" heb ik alle tussenversies laten staan zodat je kan zien hoe ik hier gekomen ben. Probeer ze 1 voor 1 van boven naar beneden en kijk welke eenvoudige stap ik daarna heb toegevoegd.
Arco
Special Member
Op 26 februari 2023 16:08:44 schreef bprosman:
[...]
En de bevestigingsgaten iets kleiner misschien.
Had ik in de .scad file al aangepast, ook de wanden wat dikker en middengat groter... 
Ik ga eens met de afschuining stoeien...