Administrator-toegang kraken op een oude IDE-schijf

Dit topic is gesloten

Hallo,

Ik had al eerder een thread geschreven over een converter van IDE naar SATA. Inmiddels heb ik een veel betere converter naar USB gekocht, en kan ik inderdaad bij mijn oude schijf met dierbare herinneringen komen.
Maar nu het volgende probleem...

Blijkbaar heb ik veel herinneringen toen (2010 en eerder) op het bureaublad geschreven. Toen wist ik nog niet dat het veel veiliger is om alleen snelkoppelingen op je bureaublad te doen en de bronbestanden netjes in mapjes op je harde schijf te zetten.
Maar gezien het feit hoe vol de harde schijf is, moet er wel genoeg op staan.

Maar als ik probeer in de Gebruikers-directories te komen, moet ik dus een mailadres en wachtwoord invoeren. En die weet ik echt niet meer na >tien jaar.

Weet iemand een list om hieromheen te kunnen?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Als het gewoon NTFS rechten zijn kun je die overrulen.

https://www.winability.com/take-ownership-files-access-denied-ntfs-per…

Als die disk encrypted is of iets vergelijkbaars dan gaat het niet lukken, tenzij je herstelcodes hebt. (Dat is het hele idee van encryptie)
In dat geval zul je dus op een andere backup moeten terugvallen.

Op 5 januari 2023 13:16:25 schreef Pjeut:
...
Maar als ik probeer in de Gebruikers-directories te komen, moet ik dus een mailadres en wachtwoord invoeren. En die weet ik echt niet meer na >tien jaar.

Weet iemand een list om hieromheen te kunnen?

Als je zelf windows-administrator bent, kun je rechtsklikken op zo'n folder waar je niet in komt en kiezen voor "take ownership". Dan wordt de hele folder-tree vanaf dat punt jouw eigendom

Je zou ook nog kunnen proberen om de disk aan een Linux machine te hangen. Dan kun je al super-user de rechten veranderen. Als Windows dwarsligt dan lukt het zo misschien wel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

Mij is het wel eens gelukt met deze boot CD (maar was in de Windows NT tijd) :
https://www.hirensbootcd.org/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jeroen

Moderator

Dit is inderdaad meer een vraag voor een computerforum, en er zijn al goede suggesties gegeven.

Dit topic is gesloten