Er is een oude radio. (een "max61"?? IK dacht dat dat achterop stond, maar dat geeft geen relevante hits. Hij lijkt een beetje op de "Philips Ouverture 59").

Die radio moet als thema-stuk dienst gaan doen in een escaperoom. We zijn aan het werken om de afstemknop "uit te luisteren" en in het spel moet dan op de correcte zender afgestemd worden voor een oplossing.

Dat gaat natuurlijk achter de schermen gebeuren met een zwik audiofiles die afgespeeld worden afhankelijk van de huidige stand van de afstemknop.

Maar het ding heeft ook een "magic eye" afstem-indicator.
https://en.wikipedia.org/wiki/Magic_eye_tube

Nu overweeg ik om te proberen dat ding ook te laten werken. Dus dan moet ik ofwel het originele onderdeel zien aan te sturen, ofwel b.v. een "simulator" maken op een 1" displaytje...

Suggesties?

(1959) Dan zal er een moderne inzitten zo'n langerekte met 2 strepen. Ik denk dat ie dan met 1 spanning kan worden aangestuurd, 'oog' helemaal dicht=max signaal van de zender.

https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_em84.html

Was EM34 niet (veruit) de meest courante?

Nope dat was de oude serie, later gingen de radiofabrikanten over naar het langgerekte streepmodel. Kwestie van moderniteit. In WO2 hadden ze al veel te lang naar dat rare kattenoog zitten turen :-)

Op 8 januari 2023 17:44:55 schreef RAAF12:
Nope dat was de oude serie, later gingen de radiofabrikanten over naar het langgerekte streepmodel. Kwestie van moderniteit. In WO2 hadden ze al veel te lang naar dat rare kattenoog zitten turen :-)

Hm, ja, dat klinkt aannemelijk, als ik terugdenk aan mijn lang-vervlogen kinderjaren. Streepmodel herinner ik me uit omroepradio's, en ook uit de allereerste bandrecorders. 'Kattenoog' was zelfs toen (pakweg 1960) al voorbij, inderdaad.

Dat is ook zo die oude tapedecks hadden er ook een! Blijkbaar goedkoper dan een mechanische VU meter...

De aansturing lijkt me niet nog niet helemaal triviaal, gezien de hoge spanningen. Je zou het kunnen proberen met een paar spoeltjes, diodes en kleine MOSFETs, min of meer een open-loop boostconverter maken, en dan de pulsbreedte veranderen om de spanning te moduleren.

Streepjes model (EM84 enz) was in die tijd niet de meest gebruikte, maar de EM80 en soortgenoten...

https://ae01.alicdn.com/img/pb/599/100/468/468100599_703.jpg

De EM84 werd genoemd in het wikipedia artikel als zijnde heel populair.

Op 8 januari 2023 17:50:15 schreef RAAF12:
Dat is ook zo die oude tapedecks hadden er ook een! Blijkbaar goedkoper dan een mechanische VU meter...

Ja, Het wiki artikel zegt dat het goedkoper was dan een metertje en dat ze veel gebruikt werden totdat de VU meters goedkoper gemaakt konden worden dan de buizen.

@RAAF12, Die 1959 is niet zeker. Op basis van fotos van de binnenkant is het ding uit 59 hem niet precies. Maar wel de dichtstbijzijnde die ik zo snel op een googel image search kon vinden.

Edit: Huh? Op aliexpress koop je EM84 vervangers voor 3.50, de EM80 vervangers voor 23.50!

Op aliexpress koop je EM84 vervangers voor 3.50

Dat zijn van die Chinese (mis)baksels. Meestal minder mooi en korte levensduur.
De EM80 komt meestal uit Oekraine/NOS, niet uit China.

De EM84a is wat handiger, die heeft maar -10v nodig i.p.v. -22v...

[Bericht gewijzigd door Arco op (12%)]

De radio is de B4X61A (uit 1956). Het magic eye wat er in zit is de EM80.

Als de AM het nog doet, een klein middengolfzendertje, met het geluid erbij. De radio geeft dat dan weer, en met het variëren vd sterkte van de zender varieert ook de oog uitslag.

Je kan het effect vergroten door het publiek te vragen zak en transistorradioos mee te nemen en te laten afstemmen op jouw frequentie.

REW, klein oled displaytje, fotografeer een magisch oog in genoeg stappen en laat de fotos zien met de stand die je bij een positie van de afstemknop nodig hebt.

Op 8 januari 2023 18:34:03 schreef Arco:
[...]
Dat zijn van die Chinese (mis)baksels. Meestal minder mooi en korte levensduur.
De EM80 komt meestal uit Oekraine/NOS, niet uit China.

De EM84a is wat handiger, die heeft maar -10v nodig i.p.v. -22v...

paar jaar geleden nog een paar gekocht op EBay uit Rusland maar ben bang dat dat nu iets gecompliceerder ligt.

Deze zag ik ook nog :
https://www.ebay.com/itm/193442645973

Ik heb nog Russische EM80 vervangers voor 16,95 te koop staan, dat is toch alweer wat minder dan 20 euro... Maar met wat zoeken op ebay is daar vast nog wel wat verder op te bezuinigen. Leveringen uit Rusland zullen lastig worden, maar uit Oekraine en andere Oost-Europese landen geef ik het een betere kans.

Let wel dat deze buizen slijtagedelen zijn, een EM80 meer dan een EM84. Na enkele duizenden branduren is de helderheid al duidelijk afgenomen. Het hangt dus ook van het gebruik af of het misschien toch verstandiger is om iets met een displaytje en een stukje software te knutselen ofzo.

Als de originele nog licht geeft (meestal zijn ze versleten en geen groen lichtbeeld meer) kun je die gebruiken. Er moet hoogspanning op (250V, weinig stroom). Kun je maken met een dc-dc convertor of de originele voeding uit de radio gebruiken. En 6.3V gloeispanning.
Aansturing gebeurd op het rooster met een neg. spanning. Bij de EM80 tussen -1 (oog helemaal gesloten) en -14V (oog helemaal open)

Als inspiratie kun je schema van de ogentester gebruiken.

zou het ook een maz braun kunnen zijn?

Op 8 januari 2023 21:38:33 schreef maartenbakker:
Ik hem nog Russische EM80 vervangers voor 16,95 te koop staan, dat is toch alweer wat minder dan 20 euro... Maar met wat zoeken op ebay is daar vast nog wel wat verder op te bezuinigen. Leveringen uit Rusland zullen lastig worden, maar uit Oekraine en andere Oost-Europese landen geef ik het een betere kans.

Let wel dat deze buizen slijtagedelen zijn, een EM80 meer dan een EM84. Na enkele duizenden branduren is de helderheid al duidelijk afgenomen. Het hangt dus ook van het gebruik af of het misschien toch verstandiger is om iets met een displaytje en een stukje software te knutselen ofzo.

Er zijn ook VFD buisjes met een linear ding er in toch ?
Zo iets :
https://www.etsy.com/nl/listing/1096713283/4-stuks-iv-25-ivlm1-17-sovj…

Alleen de EM80 is niet lineair. De wel lineaire EM84 gaat sowieso al langer mee dus dan is de noodzaak voor een VFD-vervanger ook minder aanwezig.

Er zijn analoge vfd buisjes, die zaten o.a. in de Nakamichi T-100 wow & fluttermeter...

https://naks.es/wp-content/uploads/2015/01/IMG_1083.jpg

Da's geen VFD, maar een Burroughs Panaplex® 'Self-Scan' lineair display (neon). Heeft een gcompliceerde aansturing nodig.
Een Russische IN9 of IN13 is wat dat betreft simpeler....

De radio is de B4X61A (uit 1956). Het magic eye wat er in zit is de EM80.

Die radio moet als thema-stuk dienst gaan doen in een escaperoom. We zijn aan het werken om de afstemknop "uit te luisteren" en in het spel moet dan op de correcte zender afgestemd worden voor een oplossing.

Wat is er mis mee om die radio gewoon weer helemaal te reviseren en met wat wijzigingen in te zetten.

Als alles gewoon werkt zoals de bedoeling is kun met een in te bouwen RPI of arduino ding de frequentie van local oscillator bepalen en afhankelijk van die waarde een audio sample afspelen. Dat audio laat je dan weer versterken en weergeven door de al in de radio gebouwde versterker en luidspreker. Met een te maken pwm signaaltje zou je die EM80 ook nog kunnen gaan sturen. De stuurspanning voor dat buisje is helemaal niet zo hoog ofzo. Iedereen denkt bij buizen meteen aan hoogspanning. Maar met een volt 14 kun je het hele bereik van die buis halen. Zie maar in de datsheet:

Je pwm signaal stuur je dan vanuit de rpi naar een opto. Dan neem je een opamp geschakeld als integrator en versterker. Die zorgt dat er van het pwm signaal een spanning gemaakt wordt die tussen de 0 de min veertien volt ligt.

De radio blijft dan geheel intact. Alleen moet het radio gedeelte worden losgekoppeld van het versterker gedeelte en worden vervangen door de rpi en van het em buisje moet de stuurspanning aan de rpi gehangen worden.

Voor zowel de RPI als de opamp schakeling zal ook nog een apart voeding iets gemaakt moeten worden. En de frequentie van de local oscillator kun je wel met een c'tje ergens uit de radio schakeling plukken.

Op 8 januari 2023 17:50:15 schreef RAAF12:

Ik denk dat er nog een reden was dat dat buisje geprefereerd werd boven een draaispoelmeter. Volgens de datsheet heeft dat buisje een ingangimpedantie van liefst 3 MΩ Je kunt het dus sturen met uitsluitend een spanning. Of te wel rechtreeks aan een detectie kring hangen zonder dat die dusdanig wordt belast dat de kring verstemd wordt.

Zo slecht zijn die buizen nu ook weer niet. De oude radio van mijn Pa en Ma gekocht in 1960 heeft tot een jaat of zes geleden gewoon gespeeld. En de in dit geval een em84 deed het 'weliswaar zwakjes' ook nog gewoon. En die heeft er heel veel uren opstaan. Een jaar of zes geleden heb die radio gereviseerd en o.a. wat buizen vervangen omdat ze versleten waren. En nu speelt hij weer elke dag. Je praat dan wel over een jaar vijftig spelen. Eigenlijk dus best wel een prestatie. Je kunt je afvragen of een moderne oled dit ooit zal evenaren.

Niets ten nadele van moderne technieken hoor. Met de moderne halfgeleiders kan alles echt wel beter. Maar die oude dingen hadden ook wel wat leuke dingen. Het idee van Fred101 met zijn oled is ook erg leuk. Maar het nabouwen van zo'n buis met een oled en een stuk software lijkt me lastiger dan een het originele buisje gewoon aan te sturen.

Een paar jaar terug was hier iemand die door de gloeidraden van röntgenbuizen met pwm te moduleren een soort van disco verlichting had gemaakt. Eigenlijk net zo'n soort idee. Kan het alleen niet echt meer terugvinden.

Er zitten in dat datasheet een hoop "dat weet toch iedereen" aannames die ik als jonge gast (50+) dus niet weet.

Ik vermoed dat Ra = 0.5MΩ betekent dat een anode weerstand van .5M van de anode naar de +250 gewenst is.

Dat zou van Rg = 3M maken dat de ingangsimpedantie niet 3M is, maar dat je hem kan/moet aansturen via een weerstand van 3M. Voor de stroom-requirements maakt het niet veel uit, maar als je dit soort dingen verkeerd doet, denk ik dat je hem kapot maakt (vooral als die weerstand inderdaad moet en ik zou hebben gegokt dat het een spec en niet een advies is).

Als ik zo'n ding zou willen gebruiken zou ik een printje willen maken die 5V in heeft, en dan on-board een 250V (min 0.6W), 6.3V (2W) en -18V (1mW) step-ups heeft.

Met een opamp tussen de 5V en de -18V maak je dan een 0 - 3.3V -> -1 - -14V inverterende versterker.