CAN multiplexer

voor een End of line test moeten we nu een KVASER usb CAN interface oversteken op diverse can bussen dmv meerdere DSUBs.
Ik wil dit graag automatiseren vanuit het test script en een soort van CAN multiplexer maken waarbij ik de KVASER aan 1 mux poort kan hangen en dan kan kiezen naar welke van de 4,5,of 6 andere dsubs de CAN-H en CAN-L lijntjes geschakeld worden.
Nu kan ik dit met relais doet, maar ik weet niet of dat signaal technisch helemaal lekker gaat op 1Mhz of 500K.

Ik heb iets soortgelijks gemaakt voor usb vorig jaar zie hier en daar had ik speciale lv mux IC's van AD meende ik, bestaat er zoiets ook voor CAN of kan ik dan beter voor elke CAN poort een CAN tranceiver zetten die terug naar TTL gaat en dan een analoge mux voor tx en rx gebruiken?

kleine signaal relais is wel het goedkoopste voor nu, gezien ik er daar nog 1000en van heb liggen

Lucky Luke

Special Member

Tsja, je komt er pas achter als je hebt probeert, maar ik denk dat een 500 Khz of 1 Mhz klok wel door een reed-relais kan. (Door de contacten. Op 1 MHz schakelen lijkt me niet). In die SUB-D connectoren zal toch ook een stukje draad zitten dat niet over de hele lengte getwist is / 120 Ohm karakteristieke impedantie heeft.

Wel schakel je dan ook de terminatieweerstanden, dat is misschien een puntje van aandacht. Maar je zou natuurlijk DPDT kunnen schakelen en elk van de aangesloten canbussen OF op elk een eigen terminatieweerstand OF op de gezamelijke usb-interface kunnen aansluiten (aannemende dat in die interface een terminator zit). En uiteraard zodanig schakelen dat je niet meerdere bussen aan elkaar hangt.

Het lijkt mij doenbaar. (Maar ik heb makkelijk praten want jij bent degene die het doet)

(Bij een studentenproject met canbus, lang geleden, heb ik iig nergens op gelet qua karakteristieke impedantie van de prinsporen / de spaghetti op gaatjesprint. En dat werkte. Het zijn ook maar korte stukjes op zo'n gaatjesprint. Wel waren de afsluitweerstanden belangrijk)

EDIT: ok, ik ben te voorzichtig. “Go for it, gaat gewoon werken”.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

CAN is helemaal niet kritisch, dat werkt prima over een relais, het werkt prima over kabels het een verkeerde karakteristieke impedantie (dat doen ze in een auto ook niet aan), en met één terminator werkt het meestal ook wel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

In een ver, grijs verleden hebben we dat ooit gedaan met E1 signalen (2Mbit, en een complexere pulsvorm (dus hoogfrequenter) dan CAN). 64 E1 interfaces van de DUT multiplexen met relais, en ze een voor een op de scoop maskertesten, dus of de pulsvorm nog precies volgens de spec was.

Werkte prima, dus ik kan met eigenlijk niet voorstellen dat CAN niet zou kunnen. Vooral niet als je eis "Betrouwbaar werken" is, i.p.v. "Excact volgens spec"