Is dit nou een 5A of 0,5A SMD zekering

vergeten

Golden Member

Bijgaande plaatje van een PCB uit een combi-magnetron.
De zekering is geploft maar is het nou een SMD1206 zekering van 50A :) 5A of 0,5A?
De decimale punt kan zijn weggevallen van de PCB opdruk.
Let op het smalle printspoor daar kan volgens mijn gevoel (maar dat kan ik mis hebben) nooit enkele amperes aan.
De trace is zo goed en zo kwaad mogelijk gemeten met een schuifmaat en lijkt ±0,35mm breed.

Het lijkt er meer op dat als de zekering "te laat" gaat het printspoor als 2e beveiliging moet wegsmelten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fred101

Golden Member

Bij littlefuse staat de T voor 5.0A maar bij Matsuo is het 0,5A Multicomp ook 5A, bij Ali merkloos ook 5A

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 20 januari 2023 19:13:19 (24%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
revado

Honourable Member

Er staat 5A naast, is dat de waarde dan niet?

Thevel

Golden Member

Waarom heb je dit in de koffiecorner gezet?

mel

Golden Member

Zet een amperemeter ertussen, dan zie je gelijk hoeveel dat ding (hoort)te trekken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je zou de amperemeter over die defecte zekering kunnen zetten.

Maar voorzichtig met die meter... een (vermoedelijk) 5A-zekering plofte tenslotte, dus er zal flink stroom kunnen lopen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

0,1 ohm shunt weerstand over de zekering en daarover de spanning meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
vergeten

Golden Member

Op 20 januari 2023 19:36:25 schreef Thevel:
Waarom heb je dit in de koffiecorner gezet?

Weet ik niet, maar vond het een vrij algemene vraag en daar "hangen" veel leden rond :)
Is dat fout dan?

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 21 januari 2023 12:13:59 (11%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
help

Golden Member

Ik denk dat de meeste mensen niet in aparte secties kijken maar gewoon de actieve topics checken. https://www.circuitsonline.net/forum/active Dus dan is de sectie van het plaatsen minder relevant.

vergeten

Golden Member

Op 20 januari 2023 19:12:23 schreef revado:
Er staat 5A naast, is dat de waarde dan niet?

Ik heb twijfels daarover, door dat smalle printspoor, mogelijk is de punt of komma weggevallen van de print opdruk.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fred101

Golden Member

Op 21 januari 2023 11:37:19 schreef help:
Ik denk dat de meeste mensen niet in aparte secties kijken maar gewoon de actieve topics checken. https://www.circuitsonline.net/forum/active Dus dan is de sectie van het plaatsen minder relevant.

Doe ik ook, ik kijk bijna nooit in de aparte forums, ik gebruik altijd de knop laatste discussies

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
revado

Honourable Member

Wat is het merk en type magnetron?
Mogelijk is er ergens meer te vinden (schema) of weten andere co leden meer.

Thevel

Golden Member

Op 21 januari 2023 11:37:19 schreef help:
Ik denk dat de meeste mensen niet in aparte secties kijken maar gewoon de actieve topics checken. https://www.circuitsonline.net/forum/active Dus dan is de sectie van het plaatsen minder relevant.

Maar niet iedereen kan in de koffiecorner.

vergeten

Golden Member

Dat is zo even niet aan gedacht.

Als een moderator dit topic wil verplaatsen ook prima!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 21 januari 2023 11:51:25 schreef revado:
Wat is het merk en type magnetron?
Mogelijk is er ergens meer te vinden (schema) of weten andere co leden meer.

Weet ik (nog) niet ik kreeg de print aangeboden ter reparatie.
Hij komt voor bij AEG, Elektrolux, Zanussie als ik google.
Het gaat om bijgevoegde print (van internet geplukt)

De faston nabij de bewuste zekering vanwaar of waardoor de stroom loopt is gemarkeerd met "FASTON BP02" rechtsvoor de trafo. Door die zekering loopt de stroom voor de 230v AC voeding van "iets anders" in de combi-magnetron.
Een schema zou wel handig zijn :)
De trafo verzorgt de 5v voeding voor de PCB en dat is in orde.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Henry S.

Moderator

Op 21 januari 2023 12:14:43 schreef vergeten:
Dat is zo even niet aan gedacht.

Als een moderator dit topic wil verplaatsen ook prima!

Ok, staat nu bij de witgoed.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

5 A is wel erg veel voor een 5V circuit...

Op 20 januari 2023 18:22:58 schreef vergeten:
Bijgaande plaatje van een PCB uit een combi-magnetron.
De zekering is geploft maar is het nou een SMD1206 zekering van 50A :) 5A of 0,5A?
De decimale punt kan zijn weggevallen van de PCB opdruk.
Let op het smalle printspoor daar kan volgens mijn gevoel (maar dat kan ik mis hebben) nooit enkele amperes aan.
De trace is zo goed en zo kwaad mogelijk gemeten met een schuifmaat en lijkt ±0,35mm breed.

Het lijkt er meer op dat als de zekering "te laat" gaat het printspoor als 2e beveiliging moet wegsmelten.

Dat lijkt me geen verbrand printspoor, maar een slecht gesoldeerde SMD die losgekomen is en die heeft staan vonken. Het soldeerholletje links zit geen tin in.

Kan geploft wezen, maar sudderen kan natuurlijk ook geweest zijn...

vergeten

Golden Member

Op 22 januari 2023 19:19:17 schreef smd:
5 A is wel erg veel voor een 5V circuit...

Hij zit NIET in een 5 volt circuit, maar aan de 230v.

Op 24 januari 2023 18:25:32 schreef smd:
Kan geploft wezen, maar sudderen kan natuurlijk ook geweest zijn...

Hij is echt geploft met rookpluimpje zie de zwarte veeg erboven bij mijn startpostfoto, en de uitvergroting van @buzzy.

Op 22 januari 2023 19:39:06 schreef buzzy:
[...]Dat lijkt me geen verbrand printspoor, maar een slecht gesoldeerde SMD die losgekomen is en die heeft staan vonken.

Klopt maar er is een tweede print en daar is het printspoor verdampt en de zekering stuk.

Het soldeerholletje links zit geen tin in.

Er is wel contact tussen het metalen deel van de SMD zekering en de trace op de print. De vermeende slechte verbinding is dus gezichtsbedrog.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 4 februari 2023 22:12:30 (35%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 4 februari 2023 21:56:58 schreef vergeten:
Er is wel contact tussen het metalen deel van de SMD zekering en de trace op de print. De vermeende slechte verbinding is dus gezichtsbedrog.

Dat valt lastig te meten: Als je met je meetpen de zekering aanraakt maakt ie ook direct contact met het soldeerpad. Ik blijf doorsolderen totdat ie er niet meer zo uitziet als ik het op mijn printen zie....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

5 A is ook erg veel in 230V circuit, maar als er ook verbruikers mee gezekerd zijn, dan kan 5A kloppen.. Gaan er ook sporen naar Relais toe??