Inkscape gcode tools gaten boren

Beste CO'ers, zijn er mensen onder jullie die werken met Inkscape ?
In mijn geval Win7 64bit Inkscape 0.9 en gcode tools 1.7 voor visualisatie Candle grbl control.
Ook gebruik ik Win10 64bit Inkscape 1.x en gcode tools 1.7 tesamen met Ugs.
Een mini mill 1419 en op de Nano Grbl 1.x
Met Grbl heb je dus een beperkte G-code set ter beschikking.
Je kunt daar mooie dingen mee maken maar voor sommige Mach3 gebruikers een doorn in het oog omdat je enkel kunt contour frezen.
Dit betekend dat als je een cirkeltje tekent de buiten omtrek ervan gefreesd wordt.
Mijn vraag is nu, hoe boren jullie gaten in bijvoorbeeld een front paneeltje met zo een soortgelijk freesmachientje?
Er bestaat een Ikscape Forum, maar kom daar niet echt aan mijn trekken en het is ook altijd prettiger in het nederlands te babbelen.
Zelf al wat zitten experimenteren met extensions (python en xml)om tot een resultaat te komen.
Ik hoor het graag van jullie.

Tja de workaround is het gat tekenen in een layer of kleur die niet gefreest wordt (zodat jij het gat wel kan zien) en vervolgens een kleinere frees-cirkel te tekenen die 2x de frees diameter kleiner is.

In de software die ik heb gebruikt (al een tijd geleden: ik gebruik het ding niet dagelijks) moest ik aangeven van iedere lijn of ie links of rechts van de lijn moest frezen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Dit betekend dat als je een cirkeltje tekent de buiten omtrek ervan gefreesd wordt.
Mijn vraag is nu, hoe boren jullie gaten in bijvoorbeeld een front paneeltje met zo een soortgelijk freesmachientje?

Hiervoor gebruik ik Estlcam waarin ik een DXF importeer (eventueel met cirkels).
Dan kan ik afhankelijk van de diameter van het gat aangeven of het geboord moet worden (dit doe ik tot ca 3mm) of uitgefreesd. Gaten van bijvoorbeeld 15mm laat ik contourfrezen, in EstlCam geef je de breedte van de frees in en dan freest hij netjes binnen de diameter.

Die berekening maakt hij zelf, je kunt de gaten op ware diameter tekenen.

Boren/Frezen kan door elkaar, hij pauzeert zelf voor een "Tool change"

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt voor de vlugge response.
@Rew eigenlijk is dat terug contour frezen dan.
@bprosman ben niet bekend met Estlcam, dit is geen open source toch.
Je kunt met de trial versie x-aantal keren proberen en daarna moet je een licencie nemen dacht ik, klopt de bewering?

Henk424

Golden Member

Destijds ben ik van GRBL overgestapt naar Estlcam. Een licentie kost 50 euro. Wat mij betreft elke cent meer dan waard. Het gaten boren vanuit inkscape is zeer eenvoudig, gewoon een mooi zichtbare cirkel teken. In Etlcam de tekening openen en dan de optie "boren"gebruiken. Zet drie bolletjes op de omtrek van de cirkel en het programma zet dan zelf het middelpunt. Grotere cirkels kun je prima laten uitfrezen, worden keurig berekend en uitgevoerd.
Op YT staan goede uitleg video's van Christian Knüll, de schrijver ervan.

bprosman

Golden Member

Op 1 februari 2023 13:34:13 schreef Gij Kieken:
Bedankt voor de vlugge response.
@Rew eigenlijk is dat terug contour frezen dan.
@bprosman ben niet bekend met Estlcam, dit is geen open source toch.
Je kunt met de trial versie x-aantal keren proberen en daarna moet je een licencie nemen dacht ik, klopt de bewering?

Hoe vaker per dag je het start , hoe langer je moet wachten , maar echt irritant is het niet. Van de andere kant, 50 Euro is het mij wel waard.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.