Philips MCi500H12 Classe D IC vervangen maar speelt toch niet goed.

vergeten

Golden Member

In een Philips MCi500H12 Audioset de classe D versterker IC (TDA8932) vervangen maar nu speelt hij niet goed op precies dat kanaal.

Aanvankelijk deed de hele versterker niets, voeding kwam niet in de lucht.
De TDA8932 van het rechter linker kanaal bleek met volle sluiting op de voedingslijn, de voeding in de beveiliging te storten.
Rechter Linker kanaal los gemaakt van de voeding en het Rechter Linker kanaal speelde weer prima.

Het gaat om IC7401 (TDA8932) de onderste op de PDF bijlage.

Bij laag volume gaat het nog net goed, maar iets harder gaat het mis.
Voor hoe het klinkt is er een geluidsfragment, opgenomen met smartphone, bijgevoegd.
Het goed klinkende geluid komt uit het goede linker Rechter kanaal.

Vanaf ongeveer 26 sec is de vervorming te horen.
Wie herkent adhv dit vervormde geluid wat er mis kan zijn?

Philips MCi500H12 Classe D amplifier TDA8932.pdf

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Een van de voedingselco's rot?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

De elco's op de voedingslijn 2441 en 2443 beide 470µF/35v zijn vervangen door nieuwe in beide kanalen.
De 15nF SMD condensator 2463 (aan IC pootje 21 BOOT2) is van de print geraakt bij het verwijderen van de lijm rondom de oude elco's, en niet meer teruggevonden :(
Hij is vervangen door een andere van 15nF/50v.

zou dat.......de boosdoener kunnen zijn?

[Bericht gewijzigd door vergeten op 1 februari 2023 23:19:37 (10%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fred101

Golden Member

IC wordt niet meer geproduceerd, heb je een NOS gevonden of een mogelijke fake op Ali ? Ik zou de ICs van kanaal wisselen. Als de fout meeverhuisd is er wat mis met je nieuwe IC en anders zit de fout niet in het IC maar ergens anders

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Het risico bij wisselen is te groot. De kans op "kapotsolderen" is reëel. Ik zou beginnen met een analyse m.b.v. een oscilloscoop. Kijk of de gemiddelde DC in orde is en of de uitsturing wel symmetrisch is. En dan kom je er vanzelf achter of het toch een voedings of elco probleem is.

(Ik gok blindelings op ingangs offset of de feedback als eerste oorzaak.)

vergeten

Golden Member

Op 1 februari 2023 23:17:42 schreef fred101:
IC wordt niet meer geproduceerd, heb je een NOS gevonden of een mogelijke fake op Ali ? Ik zou de ICs van kanaal wisselen. Als de fout meeverhuisd is er wat mis met je nieuwe IC en anders zit de fout niet in het IC maar ergens anders

Nee geen Ali maar van ASWO het is een NXP dat leek me vertrouwd.
De geel gemarkeerde bovenste had ik gekozen, daar hebben ze er nu nog 20 van.
Van de onderste zijn er nu nog 2.

Op 1 februari 2023 23:24:48 schreef Brightnoise:
Het risico bij wisselen is te groot.

Lijkt mij ook, lossolderen en wisselen maakt waarschijnlijk dat er dan 2 kanalen niet meer werken.

En dan kom je er vanzelf achter of het toch een voedings of elco probleem is.

Die zijn al vervangen door nieuwe.

Ik ga toch maar eens meten hij is nu niet bij mij.