Probleem cd speler Sony MD313

Hallo allemaal,
Ik heb hier een Sony MD313 waarvan de CD speler skipt bij de eerste paar tracks.
Ik heb uiteindelijk ontdekt dat bij het zeer lichtjes indrukken van de CD clamp hij niet meer skipt:
https://youtu.be/XUZqrGgEikU
Lijkt dus wel alsof de CD bij hogere toeren op de spindle motor slipt.
Hoe kan ik dit verhelpen, is de magneet in de clamp niet goed meer?

ook wel kans op een beetje vuil op de cd tafel, door het drukken gaat vibratie weg wat het overslaan veroorzaakt. bij een cd drive voor pc zit er in de cd houder ook nog kleine kogels die zorgen voor de balans bij hoge snelheden. ook wel eens gehad dat die kogels niet meer los lagen waardoor de cd ging trillen.

let wel op met drukken, de cd tafel zit vaak koud op een gladde as van de motor. met drukken zakt de cd tafel op die as en kan de laser niet meer focussen. kun je lang naar zoeken..

check ook de laser geleide assen, vaak staan die droog en wil de laser daarom niet goed schuiven, vaak juist op de eerste tracks merkbaar.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 4 februari 2023 09:34:34 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het kan zijn dat de lagering van de discmotor wat speling heeft.
Pak wat naaimachine olie en doe een druppel op het asje van de discmotor zodat het de motor inloopt.
Kan zijn dat de lagering wat drooggelopen is.

En inderdaad kunnen de geleider asjes van de laserunit wat stroef lopen.
Deze kun je het beste schoonmaken met wat papier met wat aceton erop en dan later de asjes lichtelijk invetten met wat lagervet of molykote vet. Wel heel dun erop smeren en goed uitsmeren.

Bedankt voor de tips allemaal. Heb de motoren gesmeerd en hoe hij lijkt nu wel beter te lopen.
Kan ik voor de geleiderails ook gewoon wit lithium vet gebruiken?

maartenbakker

Golden Member

Ik denk van wel.

Is het draaitafeltje toevallig niet al wat gezakt?

Wel eerst alle andere mogelijkheden uitsluiten, als je met de hoogte gaat rommelen kan het dat je de focus moet bijstellen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 6 februari 2023 19:20:36 (48%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Focus kan je alleen maar afstellen, met een goede scoop,op het oog patroon.Zo duidelijk/helder mogelijk afregelen (meet punt FO). (zo min mogelijk jitter) P.S. de spindel motor, sinterlager, moet je met sinterlager olie smeren. Hars houdende olie is absoluut fout! Je kan ook gelijk de table ontvetten, mogelijk is er een slip door iets van vettigheid.(watten stokje met alcohol)

Bedankt allemaal, heb het oude lithium vet weggehaald en vervangen. Werkt nu weer naar behoren.