Goedenavond beste leden,
Zoals ik vaak hoor is een scope toch wel een zeer nuttig stukje gereedschap waar ik graag eens meer mee wil doen.
Enfin, ik heb een gebruikte unit op de kop getikt met een probleem dat er maar half beeld op de crt was.
De gok genomen en voor 40,- was ik de eigenaar. Gelijk nagelopen en met behoorlijk wat droge contacten was de oorzaak snel verholpen en heb nu een goedwerkende scope.
Alleen deze kwam zonder meetpennen, zou graag wat informatie willen over waar ik op moet letten voor aanschaf van een setje.
Dit is de scope.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die dingen heten probes. Koop je in China voor 10 euro of bij Tektronix ofzop voor >500 euro en daar zit flink wat tussen in
Voor zo'n oude Leader zou ik gewoon de goedkoopste probes kopen.
De goedkope zijn omschakelbaar van 10x naar 1x. Betere probes hebben een vaste verzwakking. Voor gewoon werk is dat 10x. 1x probes gebruik je zelden. De scoop haalt zijn specs niet met 1x probes.
De capaciteit moet passen bij die van de scope en ze moeten meer dan 20 MHz bandbreedte hebben of voor een 20 MHz scope Zijn bedoeld. Bijna iedere nieuwe probe zal hier wel op werken. 20 MHz is heel erg weinig tegenwoordig. Zelfs de meeste Chinese merken beginnen tegenwoordig bij 40 of 60 MHz en dat is de markt voor goedkope probes.
Bestel twee van deze en je bent in (binnen 2 weken) business : https://nl.aliexpress.com/item/4000011453978.html
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha klabam,
Je heb al van @fred101 een schot voor de boeg, ik was al een minuut of 20 bezig een firma / winkel te zoeken.
Wij hebben in Nederland niet veel meer!
Tot ik in ene de advertentie aan de zijkant zag eleshop € 19,- / set prima probe.
In tegenstelling tot @flash2b geen 15 dagen onderweg maar 2 dagen 
Groet,
Henk.
Top, bedankt voor de info.
En wat betreft dat deze idd maar 20Mhz is, zal voor mij meer dan voldoende zijn gezien ik hoofdzakelijk vintage audio en 8/16 bit computers repareer/onderhoud.
electron920
Ha klabam,
De scope probes die zowel @flash2b als ik opgeef zijn ≈ 60 MHz dit is een ruim grotere bandbreedte als de scope.
Dit betekend dat de cascade ( het achterelkaar schakelen ) geen of nauwelijks effect heeft !
De tuning is voldoende voor de scope 1 MΩ || 30 pF in de X 10 stand....
De bandbreedte van een meetinstrument
over het algemeen probeer je het te meten object,
niet of heel weinig te beïnvloeden.
Voor jou metingen zijn er twee uiterste.... 1) analoge audio signalen die zijn rustig van aard,
geen abrupte sprongen dat laat de audio wereld niet toe.
Dan is je scope 20 MHz - 3 dB prima.
Het andere uiterste zijn de digitale signalen monotoon van karakter qua amplitude maar kunnen,
snel veranderen dan is 20 MHz voor het mooie te weinig !
Dit wil niet zeggen dat je niet kunt meten alleen kan je niet echt beoordelen op de fideliteit van het signaal ( de golfvorm )....
Groet,
Henk.
benleentje
Golden Member
ik was al een minuut of 20 bezig een firma / winkel te zoeken.
Wij hebben in Nederland niet veel meer!
Als het op meetapparatuur aankomt hebben we eleshop nog.
Hier een setje 60Mhz probes
https://www.eleshop.nl/owon-oscilloscope-probes.html
Of op ali
https://nl.aliexpress.com/item/1005005192795724.html?spm=a2g0o.product…
Fred101 had het al over de 1x 10x omschakelaar probes. Aan de probe van ali zie je waarom. Op de 1x stand is de probe geschikt tot 6Mhz en op 10x tot 100Mhz. Maar wat ik zo begrepen had zijn deze P6100 probes best goed.
electron920
Ha benleentje,
Ja dat schrijf ik aan de zijkant de advertentie banner op de CO pagina 
PS: @klabam prima het zijn goed probes voor dat geld 400 V max qua veiligheid tot zeg 230 V !!
Groet,
Henk.
[Bericht gewijzigd door electron920 op (30%)]
Anoniem
Je bent al voorzien, maar voor mensen in NH hebben we Baco in IJmuiden, https://www.baco-army-goods.nl/oscilloscope-probe-100mhz.html
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Om een blokgolf zo goed mogelijk weer te geven heb je 5 tot 10x de frequentie nodig qua bandbreedte. Als jij een 10 MHz digitaal signaal wilt bekijken dan zie je dat wel maar het zal meer op een sinus dan een blok lijken. Een 20 MHz blok zul je als een pure sinus zien met de amplitude 3dB minder dan wat het echt is. Die 20 MHz is het 3dB punt. Dus voor digitaal is het behelpen maar beter dan niets.
Voor audio en schakelende voedingen is deze scoop prima. Niet aan de primaire kant meten. Dat doe je met een diff probe of achter een scheidingstrafo. De ground clip van je probe hangt aan het chassis en dus aarde. Als je die bij primair meten aan de fase knoopt krijg je rook en zit je heel snel in het donker.
Er zit ook verschil in de meetsnoeren.Persoonlijk vind ik die dikke lastig om mee te werken, De probes met
dunne snoeren zijn beter, vind ik, maar ook duurder.