Eric21
Golden Member
Heb twee van deze klokradio's. Hoe lang weet ik niet, maar al heel veel jaren. Staan dus dag en nacht aan.
Het display is rood en overdag nauwelijks (niet)af te lezen, zo zwak is het. 's nachts gaat dat uiteraard nog wel. Ik heb m al open gehad, maar heb helaas geen schema. Het display is zeer waarschijnlijk de LTC617D1 (printje met nummer SB6052N)
https://www.datasheetarchive.com/pdf/download.php?id=046caec8e2022974d…
Iemand heeft dat display toegepast, zo kwam ik op het type. https://www.instructables.com/Arduino-Clock-using-Standard-Clock-Displ…
Is het misschien zo dat deze displays minder lichtopbrengst hebben als ze ouder worden?
De clock chip is DIP SC8560. Het zou de decoder/driver kunnen zijn, maar ik meet op de aanlsuitingen van het duisplay her en der 9,5V (of intermittent, dat is dan het knipperende led segment).
Als iemand aanvullingen of het schema heeft hoor ik het graag. Alvast bedankt voor meedeneken
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is zo te zien al een vrij oud display, die waren sowieso niet erg helder...
(en naarmate ze verouderen wordt 't er zeker niet beter op.)
[Bericht gewijzigd door Arco op (33%)]
Eric21
Golden Member
Nee, nergens iets dat lijkt op instellen. Er zit ook geen ldr in om afhankelijk van het licht de intensiteit te regelen. Klopt, het display is al flink gedateerd. Ik vermoed dat de klokradio's ca. 20 jaar oud zijn. Werken nog prima, alleen het display is dus erg zwak. Kan me (helaas) niet herinneren hoe dat was toen ze nieuw waren.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Display zal een LTC637 zijn, da's een duplex display (de 617 is dat niet)
Meeste ledklokken (ook deze) gebruiken een duplex display.
Eric21
Golden Member
Uiteraard Arco. Dom van mij want de klok heeft multiplex output en er zit nergens een andere chip die daar iets mee doet. Gaat rechtstreeks naar display. Ben bang dat er weinig aan te doen is. Spanningen lijken te kloppen, dus slijtage is niet ondenkbaar. Toch apart, wat zouden dit dan voor led's zijn?
Dit zijn inderdaad displays met een wat rottige mux (op twee helften van een trafo)
Verouderen zal wel niet, dan zou het 'C' segment veel zwakker moeten zijn dan de rest, die is namelijk bij alle cijfers (behalve de 2) aan (het E-segment is dan weer meestal uit)
En die displays zijn gewoon niet super, er zit geen echte light-guide in, en de led's van 20 jaar geleden zijn nou eenmaal niet zo helder.
Als bonus is flips misschien wat zuinig geweest met de stroom.
Er zijn twee weerstanden verantwoordelijk voor de stroom door de LED's, die kun je wellicht iets verkleinen als je er meer licht uit wilt halen. (R1 en R2)
Eric21
Golden Member
Dank je wel Sine. Precies wat ik zocht. Ga 2e helft van de week de weerstanden eens wat verkleinen en kijken of het effect heet. Komende dagen wat druk, maar daarna wel even tijd. Wordt vervolgd.
En die displays zijn gewoon niet super, er zit geen echte light-guide in, en de led's van 20 jaar geleden zijn nou eenmaal niet zo helder.
Als bonus is flips misschien wat zuinig geweest met de stroom.
Ik denk dat de display's bewust wat zwak zijn afgesteld. Veel gebruikers zijn 's nachts niet erg gecharmeerd van datfelle licht.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 21 februari 2023 00:09:12 schreef Ex-fietser:
[...]Ik denk dat de display's bewust wat zwak zijn afgesteld. Veel gebruikers zijn 's nachts niet erg gecharmeerd van datfelle licht.
kan wel kloppen ja, mn wekker heb ik voorzien van een dimmer en zelfs op de laagste stand is het nog veel licht.
Dat ligt ook en beetje aan de kleur.
Bij rood is dat niet zo'n probleem. Maar het menselijk oog is veel gevoeliger voor groen, vooral in het perifere blikveld. Een groen display lijkt al snel de hele kamer te verlichten.