Ik heb een elektrische vouwfiets van het merk Altec.
Ik kan op mijn stuur 4 vermogens instellen.
Ik hoef mijn trapper maar iets te bewegen en hij rijdt een constante snelheid, afhankelijk van het in gestelde vermogen.
Nu wilde ik mijn trapper sensor neppen door hier een pulsgever parallel overheen te zetten. En dan met een schakelaar een keuze maken, dus of trappersensor of pulsgever. Dit valt dan het minste op. Met een trottle mag je hier niet mee rijden, vandaar misschien deze oplossing.
Wie heeft dit ooit meer gedaan of kan hier iets over vertellen?
zie niet in wat het zou oplossen dat die een constante snelheid rijd.
throttle mag heel zeker, maar dan als 'vermogenregeling'.
dwz: jij trapt, de fiets doet NIKS, zolang jij trapt, kan je dan met de throttle zelf het vermogen/snelheid regelen.
de moment je stopt met trappen doet de throttle ook weer niks
dit is volkomen legaal.
ik vermoed eerder dat jij wil dat de fiets 'vanzelf' rijd door de fiets via een pulsgever te laten denken dat je aan het trappen bent. ook dit is illegaal, want de motor mag dus enkel vermogen geven als je trapt (=ondersteuning). jouw pulsgever is dus even illegaal als een throttle die werkt zoals een bromfiets
probleem is ook als jij een noodstop moet doen, dat je motor niet stopt met duwen omdat die denk dat je aan het trappen bent (door die pulsgever). kan je gevaarlijke situaties geven en jouw pulsgever zal dan strenger bestraft worden (politie/rechtbank) dan een throttle (als je van de fiets valt, stopt de throttle namelijk ook, jouw pulsgever NIET!).
Maar als ik rem stopt wel mijn motor.
En zou dus met mijn rem ook de pulsgever kunnen stoppen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]
en die mag niet vanzelf herstarten. want als je de rem lost, en de pulsgever werkt nog, schiet de motor weer weg.
beide zijn illegaal, ik zou gewoon de throttle monteren want die pulsgever is in mijn ogen erger.
het is toch weinig moeite om gewoon de trappers te laten bewegen. het is blijkbaar enkel een detectie dat ze bewegen en geen torque sensor
Volgens mij werkt Altec met Chinese Bafang e-bike motoren en daar is volgens mij best wat mee te tweaken. Misschien moet je het type motor en display eens opzoeken en loslaten in Google.
MGP
LDmicro user.
Kun je tegenwoordig nog fietsen kopen zonder krachtsensor? ik dacht dat die impulssensor enkel de snelheid in het oog hield.
En een krachtsensor nabootsen is andere koek.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ja, die goedkope Chinese troep heeft geen krachtsensor. Dit is m.i. ook een stommiteit geweest van de wetgever, want nu kun je gewoon wat loos trappen (of bij sommige fietsen wat heen en weer bewegen), en de fiets doet het werk. Een fiets met krachtsensor fietst veel fijner dan zo'n aan-uit "regeling".
Wat de TS wil is een illegale electrische snorfiets.
@MGP: deze sensor zit bij de trappers, niet op het wiel, dus die is niet voor de snelheid.
de goedkopere zijn nog altijd met trapsensor, maar wel al iets slimmer, meer magneten, en dubbele hall.
achterwaarts trappen werkt niet meer, stukje naar voor en naar achter, idem.
je moet echt voorwaarts trappen, en met die 8-12magneten, moet je niet denken, ik trap ff en de fiets rijd wel 5sec alleen, neenee, kwart toer stoppen met trappen, fiets ligt al uit
krachtsensor werkt natuurlijker dan een trapsensor, maar een trapsensor heeft ook zijn voordelen.
ik heb vaak last van mijn knie en dan kan ik totaal geen kracht zetten met het linker been, een krachtsensor fiets valt dan dood elke halve toer. en ik moet dan 'kracht' zetten met het andere been waardoor ik na 5km kapot ben (doe 65km/dag dus dan kan een beetje hulp wel voordeel hebben. heb ook een 55kg zware ligfiets en dat voel je in bergop).
met trapsensor, zet ik die op zware versnelling, ik draai langzaam rond, de motor doet alle kracht.
hoef me dan ook niet elke dag in het zweet te trappen (op t gemak naar het werk en niet zweten, en savonds mezelf kapot zwetend doodtrappen naar huis,
)
verder on topic wens ik dan ook niet mee te werken om een stilzittende fietser een illegale bromfiets te helpen bouwen. doe dan op zen minst de moeite om te doen alsof je trapt . dan verkleum je ook niet in de kou op je fiets. electrische bromfietsen bestaan ook, ik kan je zelf een escooter bouwen voor de prijs van een ebike 
http://www.fordcapri.be/fcapri/elbike/640/elbike4.jpg
compleet met papieren, 45km/h
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 28 februari 2023 15:55:27 schreef SparkyGSX:
Dit is m.i. ook een stommiteit geweest van de wetgever, want nu kun je gewoon wat loos trappen (of bij sommige fietsen wat heen en weer bewegen), en de fiets doet het werk.
Postnl medewerkers rijden met van die bakfietsen. Volgens mij zit daar ook zo'n trapsensor op: Blijkt dat als je je voeten optilt de trappers wat meebewegen met het rijden... (de weerstand t.o.v. het frame is minder dan die t.o.v. de vrijloop van de versnelling).
Op 28 februari 2023 14:44:43 schreef fcapri:
probleem is ook als jij een noodstop moet doen, dat je motor niet stopt met duwen omdat die denk dat je aan het trappen bent (door die pulsgever)....
Zo'n 15 jaar geleden viel een oude heer van zijn elektrische fiets bij het oprijden van de dijk rond mijn dorp. Achterwiel bleef vrolijk ronddraaien op centimeters afstand van die meneer zijn hoofd en vingers... Geen idee of dit met kracht gebeurde of makkelijk tegen te houden was geweest. Ik heb met de +/- regeling op zijn stuur het ding uit weten te zetten (eerste keer dat ik een elektrische fiets aanraakte). Was niet echt een vertrouwen wekkende eerste ervaring.
Later een Pharos fiets gekocht die volgens mij nog ouder was en die had al netjes krachtsensoren in de trappers 
Op 28 februari 2023 21:16:22 schreef rew:
[...]Postnl medewerkers rijden met van die bakfietsen. Volgens mij zit daar ook zo'n trapsensor op: Blijkt dat als je je voeten optilt de trappers wat meebewegen met het rijden... (de weerstand t.o.v. het frame is minder dan die t.o.v. de vrijloop van de versnelling).
als de ketting met vet wordt gesmeerd alsook de vrijloop in het wiel, dan 'plakt' alles samen en zal de boel meedraaien met het wiel. kan je idd met opgetilde voeten blijven gaan.
met een simpel ijzerdraadje vooraan doe ik dat ook in mijn ligfiets. is ideaal om de ketting te smeren. zet achterwiel op een bok, ijzerdraadje aan pedalen, lichtste versnelling, kleine duw aan pedalen en fiets blijft langzaam gaan. kan ik achteraan de ketting smeren
Zou ik niet beter mijn trapsensor kunnen verplaatsen naar mijn voor of achterwiel.
Als ik dan begin te fietsen zonder ondersteuning en dan tijdens het rijden de ondersteuning aan zetten dan blijf de fiets rijden zonder te trappen. De mate van ondersteuning kan ik dan onder het rijden op schroeven .Als ik dan rem staat mijn fiets stil. Ik ga dit uitproberen als ik de camper ophaal , want daar staan de fietsen in. Dan probeer ik de tweede fiets met een trottle en dan kijken wat het beste is.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
En het is allebei illegaal; als je daarmee gepakt wordt, of een ongeluk maak, reed je op een illegale bromfiets zonder verzekering, zonder helm, zonder typegoedkeuring, etc. Reken erom dat je alle schade zelf gaat betalen, en een hele stevige boete kunt krijgen.
Daarbij kun je trouwens ook niet heel ver komen, als je zelf niet mee trapt. De accu en motor zijn bedoeld voor ondersteuning, niet om al het werk te doen, en afhankelijk van de kwaliteit van de fiets zou je de motor nog wel eens kunnen verbranden.