Hallo,
Er werd een receiver aangeboden tijdens een repair café in Utrecht. Aangezien de aanwezig reparateurs (waaronder ik) er niet uit kwamen, stelde ik de eigenaar voor om het ding mee te nemen. Thuis heb ik in alle rust (en voorzien van een groot beeldscherm om schema's op te tonen) de receiver kunnen repareren. Ik heb deze post aangemaakt omdat iemand anders mogelijk wat heeft aan mijn verhaal.
Symptomen:
Receiver schakelt zichzelf enkele seconden na inschakelen weer uit. Luidsprekers waren hierbij afgekoppeld.
Een relais op een print dicht bij de primaire transformator klikt in het tempo van in- en weer uit-schakelen.
Oorzaak:
In dit geval was er een lineaire spanningsregelaar (7805) overleden. Deze regelaar is verantwoordelijk voor het voeden van de digitale logica tijdens ON (dus geen stand-by) bedrijf. In stand-by mode wordt de logica voorzien van +5V vanuit een andere bron. Zodra de receiver wordt ingeschakeld, wordt de +5V dus verzorgd door de 7805. Echter, doordat deze defect was, resette de logica wegens instortende voedingsspanning en daarmee de receiver.
Ik had, achteraf bezien, deze fout het snelst kunnen vinden door achtereenvolgens:
- Het service manual bemachtigen
- Een gloeilamp in serie zetten met de netlijn ter bescherming
- Met een scope meten dat de +- 44V voedingslijnen opkomen en niet in onbalans zijn
- Met een kleine DC stroomtang meten dat de stromen in de dikke kabels die lopen tussen verschillende pcb’s niet op kortsluiting lijken te wijzen
- Power-protection van de receiver cancellen door het indrukken van een speciale toetscombinatie. Observeren dat, ondanks dit cancellen, de receiver nog steeds iedere paar seconden opnieuw opstart.
- De mededeling ‘PS PRT 23C’ die op het display verschijnt is een indicatie dat er iets mis is met de +5V supply: deze bereikte in dit geval 23% van de nominale waarde (5V)
- De +5V lijn meten met een scope op de MAIN(4) PCB, die bovenaan het koelblok is gemonteerd, en constateren dat deze na inschakelen van de receiver inderdaad de +5V niet haalt
- De +10.5V lijn, die aan de ingangszijde zit van de betreffende lineaire regulator, meten met de scope om te bepalen of die wel netjes opkomt. Dat was het geval.
- Om te bepalen of het probleem in de linear regulator dan wel de ‘load’ zit: lossnijden van 2 aders uit een bandkabel die de +5V dragen, doorknippen van beide aders. Met een ohm-meter de ‘load’ zijde controleren op kortsluiting (geen kortsluiting - was ca 1500 Ohm)
- Jammer genoeg kun je de meeste connectoren in deze receiver niet lostrekken. Dat bemoeilijkt het proces van fouten isoleren.
- Wederom de +5V meten op het regulator board, deze kwam nog steeds niet volledig op. Daarmee kon geconcludeerd worden dat er in ieder geval een probleem was met de regulator. De receiver start zichzelf hierbij nog steeds om de paar seconden op.
- De ‘load’ zijde van beide losgeknipte voedingslijnen met elkaar verbinden, externe labvoeding met stroombegrenzing aangesloten, en geconstateerd dat de receiver nu wel netjes opstart: het probleem is verdwenen.
Let op bij bestellen: de 7805 zit in een geïsoleerde behuizing (TO220-ISO), en moet minimaal 1.5A kunnen leveren. Ik heb deze besteld bij haje.nl, tezamen met twee belendende elco’s (van een A-merk - Nichicon).
Bevindingen die los staan van bovenstaande:
De receiver is voorzien van een power protection circuit. Die protection had overigens niets te maken met het probleem, maar is mogelijk van belang voor andere reparateurs. Er komen een aantal detectie signalen binnen op een uController: PRI ('Protection Excess Current Detect'), PRV ('Protection Power Supply Voltage Detect') en PRD 'Protection DC Detect'. Zodra de uController zo’n signaal voor langer dan 1 seconde detecteert, zal deze de +-44V afschakelen door een relais af te laten vallen (signaal PRY).
PRI, PRD en PRV zijn laag-actieve signalen, aangeleverd door een aantal andere PCBs, in de vorm van een open-collector achtige bus. Iedere PCB die een probleem signaleert, kan het signaal omlaag trekken.
Met een 2-channel scope kan de relatie tussen het output (PRY) en de 3 input signalen (PRI, PRD, PRV) in beeld worden gebracht. Dat is noodzakelijk om te bepalen welke van de 3 geleid heeft tot het afvallen van het power protection relais.
Onderin de foto de groene MAIN(4) PCB met de lineaire regulators, die vastgeschroefd zit op het koelblok, gezien op de printzijde. In het rood zijn wat meetpunten aangegeven op de printplaat:
De bandkabel met de doorgeknipte aders, en de daarop aangesloten labvoeding:
Groetjes, Roland.
Dit verhaal kreeg nog een staartje... Toen ik de receiver, weken later, nog eens wat langer aanzette, vertoonde deze na verloop van minuten kuren: de volumeknop had geen effect meer op het werkelijke volume. Het display reageerde wel nog op de volumeknop.
Het lijkt er op dat er iets mis is met een van de voedingen op een van de vele printen die dit toestel rijk is (het 'FUNCTION(1) PCB', op zijn Yamahiaans), en dat zachtjes drukken met een plastic pen op deze print effect heeft.
Nu heb ik een vraag. Ik zie op een aantal prints een chassis-terminal zitten, dus een schroefverbinding die de print elektrisch verbindt met het chassis. Een van die prints is een voedingsprint, het signaal 'MG' staat denk ik voor 'M.... Ground', lijkt wat te maken hebben met stand-by, en is verbonden met het chassis dmv schroefconnector ST921:
Op die FUNCTION(1) PCB komt dat signaal 'MG' binnen, op deze print zit ook een schroefconnector naar het chassis (ST441):
Mijn vraag is: wat is de functie van het circuitje rond D452/D453/C453/R467 ? De 'bovenkant' van dat circuit is met MG verbonden, de 'onderkant' met het chassis. Maar MG is (via-via voornoemde voedingsprint) ook met het chassis verbonden.. Dus vanwaar deze constructie?
Ik hoop dat iemand van jullie hier iets meer van afweet.
Groetjes, Roland.