Wie kan mij helpen.
Ik ben al een tijdje opzoek naar nieuwe eindtrapjes voor mijn Bose 550 receiver.
Ik zoek de volgende transistors:
2SD587
2SD665
2SC1845
2SC1384
Weet iemand waar ik deze kan krijgen? Of welke ik eventueel als alternatief erin kan zetten? Dat laatste is denk ik wel noodzaak want ik kan de originele gewoon niet vinden.
Het gaat om deze receiver: https://www.manualslib.com/manual/1806468/Bose-550.html
Rely
Golden Member
Hallo Andy
Ik heb wel de 2SD586 voor je.
Wel 60 W dus iets minder vermogen.
Ik hoor wel van je indien interesse.
Gerard (Lelystad)
[Bericht gewijzigd door Rely op (10%)]
Ik denk dat Europese typen beter te vinden zijn. wel kijken naar maximale spanning en behuizing. Zoek op BD....
De bevestiging is wel anders op het koelblok. Lijkt me sterk dat alle transistors kaduuk zijn. Is er een historie?
Op 13 maart 2023 11:43:54 schreef Rely:
Hallo Andy
Ik heb wel de 2SD586 voor je.
Wel 60 W dus iets minder vermogen.
Ik hoor wel van je indien interesse.
Gerard (Lelystad)
Heb je daar 4 stuks van? Wat wil je voor ze alle 4 hebben?
Op 13 maart 2023 11:50:49 schreef mel:
Ik denk dat Europese typen beter te vinden zijn. wel kijken naar maximale spanning en behuizing. Zoek op BD....
Dan krijg je dus zoiets ongeveer? https://www.ebay.com/itm/192950854460
Ik zou die wel passend op het koelblok kunnen maken.
Op 13 maart 2023 17:37:55 schreef RAAF12:
De bevestiging is wel anders op het koelblok. Lijkt me sterk dat alle transistors kaduuk zijn. Is er een historie?
Hij heeft ooit met kerst heel erg hard gestaan, daarna deed ie het niet meer, komt alleen nog maar wat gekraak uit. Dat is gebeurd nadat ie erg hard heeft gestaan op zeer hoog volume.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heb je de torren ook doorgemeten of gok je gewoon dat ze kapot zijn. ? Is er geen zekering kapot ?
[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 13 maart 2023 18:19:24 schreef fred101:
Heb je de torren ook doorgemeten of gok je gewoon dat ze kapot zijn. ? Is er geen zekering kapot ?
Ik gok dat ze kapot zijn, ja zekeringen zijn gewoon heel.
Op 13 maart 2023 18:29:12 schreef testman:
ik gok zo dat je als eerste nog geen andere speakers hebt geprobeerd? die stook je vaak eerder op..
Jawel ook andere speakers al geprobeerd en ook via de hoofdtelefoon alleen nog gekraak als er muziek opstaat.
Thevel
Golden Member
Op 13 maart 2023 20:14:36 schreef andyvlasveld:
[...]Ik gok dat ze kapot zijn
Met alleen gokken kun je niet repareren.
Soldeer de transistors los en meet ze na met een multimeter in de diode stand.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
is deze versterker dermate oud dat er nog geen symetrische voeding voor de eindtrappen inzit? dan heb je een condensator in de uitgang zitten per uitgang, die condensator kan dan best eens overleden zijn door de hoge leeftijd icm ineens op zijn donder hebben gekregen. ook kan de preamp een voedingslijn missen. 2 kanelen die beiden vergelijkbaar kraken is doorgaans iets anders als eindtrappen. stuurtrap stuk kan ook nog..
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 13 maart 2023 20:15:29 schreef andyvlasveld:
[...]ook via de hoofdtelefoon alleen nog gekraak als er muziek opstaat.
Volgens mij wordt een koptelefoon niet door een eindtrap aan gestuurd. Dan is het je voeding of het deel voor de eindtrap.
Ik zou toch eerst maar eens meten. Muziek aan en dan met de scoop van bron richting eindtrap het signaal volgen. Dat weet je heel snel wat er kapot is. En als je geen scoop hebt kun je ook de torren desolderen en ze dan met je DMM testen.
Die moeten er toch uit als je ze op de gok vervangt, dan kun je dat net zo goed nu doen en dan wel even testen (diodetest van je DMM) voor je ze besteld. Kan je een hoop tijd en geld besparen. Als al die torren tegelijk zijn stuk gegaan verwacht ik rook en grote stromen, gaten in de torren. Als beide kanalen tegelijk stoppen zonder "geweld" zou ik eerst naar de voedingen kijken.
Er zitten ook nog zekeringen op de PCBs. Net in het manual gekeken. Koptelefoon lijkt wel na de eindtrap te zitten (via een weerstand)
Op 13 maart 2023 20:34:22 schreef testman:
is deze versterker dermate oud dat er nog geen symetrische voeding voor de eindtrappen inzit? s iets anders als eindtrappen.
Op het schema staat een sym. voeding. Het rare is dat de eindtrap 4 npn eindtorren heeft en geen complimentaire. Hoe doen ze dat dan met de terugkoppeling? Heb onlangs nog ene hersteld die ook kraakte. Fout zat in de eerste transistorschakeling met de gemeenschappelijke emitters. De tor die de feedback kreeg was stuk.
Op 13 maart 2023 21:38:42 schreef jerome:
[...]
Op het schema staat een sym. voeding. Het rare is dat de eindtrap 4 npn eindtorren heeft en geen complimentaire.
Q741471 driver is PNP zoiets noemde ze als ik me goed herinner een quasi complementaire eindtrap. Maar verder een link ontwerp met alleen een 4A zekering in de luidsprekerleiding. Living on the edge..
Op 13 maart 2023 20:15:29 schreef andyvlasveld:
[...]Jawel ook andere speakers al geprobeerd en ook via de hoofdtelefoon alleen nog gekraak als er muziek opstaat.
Dan lijkt mij niet dat de eindtransistors defect zijn. Is het gekraak ook hoorbaar als de volumepot dicht staat?
Hallo Raaf, alweer een oud topic maar al lezend lijkt het dat jij het schema van een bose 550 hebt, kun je mij daarmee helpen. Ik kan het nergens vinden
Lavast Bedankt.
Groet
TIno Brouwer
Gevonden, alleen niet downloadbaar, ze zijn met de server bezig tot eind mei. Maar bedankt, had daar nog niet gekeken.
Op maandag 13 maart 2023 21:38:42 schreef jerome:
[...]
Op het schema staat een sym. voeding. Het rare is dat de eindtrap 4 npn eindtorren heeft en geen complimentaire.
Zo raar is dat niet. eindtrappen met twee gelijk transistoren waren zeer gebruikelijk, vooral in de beginjaren. Complementaire torren waren nog niet 100% complementair, en dat geeft vervorming, vandaar deze schakeling.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op maandag 13 maart 2023 18:11:53 schreef andyvlasveld:
[...]Dan krijg je dus zoiets ongeveer? https://www.ebay.com/itm/192950854460
Ik zou die wel passend op het koelblok kunnen maken.
Nee, de cijfertjes komen vrijwel nooit overeen. Om te zoeken zul je op parameters of in een vervangingstabel moeten zoeken.