Hi,
Ik had ook naar wat Library's gekeken die met een L.U.T. werkt en dan de tussenstapjes berekend.
Dit samen met de website die mooie L.U.T. tabellen genereerd to 0.1°C aan toe.
Maar even een tussensprong waarom ik een keuze heb gemaakt die overeenkomt met wat hardbass voorgesteld had.
Ik heb een redelijke collectie tijdchipjes, de standaard klokprintje met de DS3231CN.
Deze wil ik wat meer toepassen maar loop steeds tegen wat problemen aan, en dat is dat ik dat ding nooit mooi op tijd krijg.
De meeste software gaat uit van de tijd van van het compileren en dat is afhankelijk van de PC en microcontroler tussen de 10 en 20 seconde achter loopt.
Ja, er zijn meer manieren, maar uiteindelijk heb ik voor het volgende gekozen, een stukje software van meneer Wong die ook een Youtube kanaal heeft.
Daarmee een Arduino geladen en dan kan je met een frequentiecounter de 32KHz fine tunen op frequentie met twee puls drukkers.
Dat is dus stap No1, dan is het nog nodig de klok echt op tijd te zetten, daar had ik meerdere manieren voor gevonden.
Uiteindelijk voor de eerste keer een ESP microcontroler gebruikt, welke ik in een aantal varianten beschikbaar heb.
Dat was al erg lastig werkbaar te krijgen, natuurlijk niet de blink sketch maar om hem WiFi te koppelen aan mijn netwerk waar ik een echte NTP server aan heb hangen, de LeoNTP.
Het grote probleem is dat de ESP moeite heeft met bepaalde te naam stelling van de SSID en de opbouw van het wachtwoord.
Toen was ik wel vier versies van de ESP moduul verder en ook wat betreft de te gebruiken software.
Meer als vier uur bezig geweest een DS3231 Library te gebruiken en de software voor de ESP microcontroler zo ver te krijgen dat de DS3231 via de NTP op tijd wordt gezet.
Mooi, het heeft veel tijd gekost maar het werkt nu goed.
En dan had ik graag dat de ESP microcontroler ook ging samenwerken met de code van Mr Wong, nop, nee. vergeet het maar enz.
De opzet van die software is vrij simpel, maar die werkt alleen met de DS3231 Library die hij voorstelt en die Library werkt weer niet met de NTP software.
Dus dat samenbouwen van die software heeft mij bijna één werkdag gekost met experimenteren, nu gebruik ik gewoon twee microcontrolers, voor iedere functie éen microcontroler, probleem snel opgelost.
Het geheel komt in een klein kastje zodat ik de functie kan omschakelen als er een DS3231 word ingeprikt.
Mooi, het bovenstaande stukje geeft mooi aan dat ik niet capabel genoeg ben dit softwarematig goed op te lossen.
En om nu dus met een L.U.T. library te gaan frutten en pakken tijd er in te gaan stoppen is levert weinig rendement op.
Dus ik ga de Steinhart-Hart berekening gebruiken, de wiskunde uit de benadering berekeningen begrijp ik wel wat de bedoeling is.
Maar de wiskunde zelf is niet mijn sterkste kant.
Mijn klokje op het display van dit meetinstrumentje loopt nu mooi op tijd.
Er zijn nog vele manieren om de tijd goed op het display te krijgen, ik heb gekozen voor dit printje, dit omdat de printjes door mij precies worden afgeregeld en de gene die ik vele jaren geleden had afgeregeld, waren na een paar jaar nog binnen 1 a 1,5 minuut op tijd.
Volgende projectjes kan misschien worden uitgevoerd met een ESP microcontroler, WiFi en NTP voor een klok, maar daar kies ik nu nog niet voor, mijn tijd is kostbaar.
Dank weer voor de input.
Groet,
Bram