Beste mensen,
Ik ben bezig om een toerenteller van een bromfiets te repareren. Het gaat om een inductie type toerenteller die door middel van de pulsen die van de ontsteking komen.
Hier het schema.
Ik kwam er niet meer uit, dus ik besloot alle weerstanden, diodes en condensator te vervangen maar nog steeds geen succes. Vrijwel alles is uitgesloten behalve de inductie spoel. Zou deze in zo’n circuit de boosdoener kunnen zijn? Optisch zie ik er niks geks aan.

Ook nog even goed om te vermelden dat alles +- 40 jaar oud is.

Dubbel.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op (96%)]

Lamp nog goed?

Tenminste als het een lamp is, het is wel het teken voor een lamp. Rondje met het kruisje erin. Of het moet iets anders zijn.

Is de meter zelf nog goed?

Heb je wel een puls van je ontsteking?

Hi Lambiek, dank voor je reactie. De ontsteking geeft goede pulsen af want ik heb het met een zelfde teller getest en die werkte wel. Lampje is ook vervangen(was wel stuk). Dit lampje dient niet als verlichting voor de teller maar volgens mij als een soort (variabele) weerstand. Om de wijzer vloeiender te laten bewegen heb ik me laten vertellen. Er zit namelijk een apart lampje om de teller te verlichten

Wel zelfde type lampje gebruikt? Anders gaat 't niet (goed) werken...

Volgens de aanduiding bij het schema werkt de teller niet op de inductie impulsen van de ontsteekspoel, maar op de wisselspaning van de lichtspoel, dus waarop ook de verlichting zit aangesloten op aansluiting KL59 staat dus gewoon 6 volt AC

no txt

[Bericht gewijzigd door buzzy op (97%)]

Ik heb hetzelfde lampje gebruikt voor de vervanging.
En klopt hij zit inderdaad op dezelfde aansluiting voor de verlichting. Excuus even verkeerd verwoord.

Dag Matti_is,
ik heb deze ttellers veel gerepareerd. Lampje (soort voorschakelweerstand) was vaak stuk maar ook regelmatig de gelijkrichter, dat is hier toch zo'n zwart blokje? Gewoon vervangen door een nieuwe ronde silicium gelijkrichter. Even op de aansluitingen letten, bij mijn weten niet pin compatibel.

Ha BD,
Klopt ja de gelijkrichter is hier zon zwart blokje. Dus dat is vaak de boosdoener? Ik heb deze ook vervangen voor een ronde zoals u zei. Maar nog steeds niks. Ik dacht wel dat ik hem goed aangesloten had maar ik zal het nog even nakijken

Dag Matt_ijs,
met inductiespoel bedoel je het bewegende deel waar de wijzer aan vast zit? Volgens het schema heeft deze een weerstand van zo'n 650 ohm, kun je meten. Als je er een spanningkje opzet van enkele volt moet ie uitslaan. Voor de veiligheid een weerstandje in serie met de spanning en de aansluiting van de draaispoel (zo heet dat ding) loshalen van de print. Ik woon in Tiel, als het afstandtechnisch geen bezwaar voor je is kan ik er hier naar kijken als je wil.
Groet Douwe Daniels, Tiel

Ik zal eens proberen de draaispoel door te meten als ik er weer verder aan ga, ik zal de uitkomst laten weten!
Bedankt

Een beetje laat maar hier ben ik weer, inmiddels is het allemaal gelukt om de toerenteller te repareren. Diodes en gelijkrichter waren kapot. Maar nu heb ik een nieuwe vraag. Deze tellers zijn er namelijk in 4 verschillende uitvoeringen.

Namelijk 24000 perioden. Voor puntenontseking tot 12k toeren (4 polige ontsteking)
36000 voor elektronische ontsteking tot 12k toeren (6 polige)
30000 voor punten ontsteking tot 15k toeren (4polig)
40000 voor elektronische ontsteking tot 15k toeren (6polig)

Nu zijn er van de eerste 2 schema’s te vinden. Maar van de laatste 2 niet. Nu heb ik een 30000 die ik wil ombouwen naar een 40000. Het enige wat telkens anders is zijn de condensator en een weerstand. Bij de 30000 zit een condensator van 0,33uf en een weerstand van 620ohm denk ik?? (Blauw rood bruin goud)

Laatste foto’s zijn van degene die ik dus wil ombouwen.
Is hier een patroon te ontdekken? Of te berekenen welke waardes componenten ik nodig heb? De waarde van de condensator lijkt een linear verband te hebben met het aantal perioden aangegeven op de teller. (Per 1000 per. Dat de teller hoger word, word de condensator 0,01uf lager. Dus dan zou ik voor 40000 per. Een condensator van 0,23uf nodig hebben?)
Alleen de weerstand kom ik niet uit. Wie kan mij helpen

Teken gewoon even het schema van jou 4000 uit. Als hij 6 ipv 4 aansluitingen heeft kan het goed zijn dat het totaal anders werkt. Als je het uittekend weet je het. Die condensator kan als AC weerstand werken. Bij hoger toerental zal de spanning hoger zijn. Die twee 5V6 zenerdiodes zijn de beveiliging tegen te hoge spanning. Als die sneuvelen moet je Zener diodes hebben, geen gewone.
Dan maakt de bruggelijkrichter er een "DC" spanning van.

De weerstand en potmeter regelen de uitslag van de meter. Hoe hoog die moeten zijn hangt van de max volle schaal uitslag stroom af die de meter mag hebben.
Zo'n meter is stroom gestuurd. Met de potmeter kalibreer je hem zodat het rpm klopt met wat de meter aangeeft. Als je dat niet doet klopt je uitlezing niet.

Hi fred, bedankt voor je reactie. Met 4 polig en 6 polig bedoel ik het aantal polen op de ontsteking zelf. Dus dat zijn de pulsen die de ontsteking afgeeft aan de toerenteller. 4 polen geeft 2 polenparen dus 2 pulsen AC per omwenteling van de motor. Bij 6 polige onsteking is dit dus 3 pulsen per omwenteling. De werking, opbouw en ook het schema. van de verschillende tellers is verder hetzelfde. Alleen de condensator (AC weerstand dus) en de weerstand zijn anders. Maar weet niet welke waardes deze conponenten moeten hebben voor de 40000 per. Uitvoering

De weerstandswaarde is niet zo interessant: die is er alleen om het regelbereik van de potmeter aan te passen.
Als je een toongenerator hebt die 10v kan leveren, kun je daarmee de boel 'ijken'.

Dat luistert niet zo nauw.
Condensators hebben al gauw een tolerantie van 10 of 20 %.
Met de instelpot van 4k7 heb je een ruim bereik om hem af te regelen op de juiste uitslag.
Voor de condensator zou ik gewoon 0,22 uF nemen.
Voor de weerstand van 620 Ω kan je ook een standaard waarde nemen.

Bedankt allemaal! Ik heb weer wat geleerd. Ik neem dan gewoon 0,22uf en 620ohm weerstandje. En gelukkig heb ik een toongenerator dus dan kan ik hem met het potmetertje mooi afstellen!
Nogmaals bedankt