Beste

ik heb een oud wafelijzer die ik graag zou herstellen.
Probleem gevonden na openen weerstand: isolatie draden zijn verstorven.

Ik zie dat er tussen weerstand en metalen plaat een soort doorzicht plastiek is. Vermoedelijk zodat er geen direct contact is tussen weerstand en metaal.

Dit valt helemaal uit elkaar. Door wat kan ik dit vervangen? (zie foto's)
Welke draad gebruik ik het beste om de bekabeling te vervangen? SIHF is bestendig tot 180°C. Is dit ok?

https://i.postimg.cc/WbtjV85Q/20230319-143056.jpg
https://i.postimg.cc/W1kvF3L8/20230319-143141.jpg

alvast bedankt
Pieter

Dat doorzichtige materiaal is mica.
Je kan kijken of je een nieuwe micaplaat kan kopen die net zo groot is. Die hoeft niet doorzichtig te zijn. Waar je die kan krijgen weet ik niet precies. Je zou fabrikanten van verwarmingselementen op maat kunnen vragen zoals de Rotterdamse Elementen Fabriek, en uiteraard kan je het in china vinden.

180 graden is te weinig lijkt me, of misschien nét genoeg. Een betere optie is keramische isolatiekralen, of misschien glasvezelkous.

Edit:
ik zie dat het om een klein eindje gaat dat blootgesteld wordt aan de hitte. Dat maakt het al makkelijker. Misschien is siliconen dan wel acceptabel.

Wat is het oude isolatiemateriaal? Voorzichtig kijken, het zou me niet verbazen als het versterkt is met asbest.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (15%)]

Bedankt voor uw antwoord.
Ik ga op zoek naar een micaplaat. Kan ik deze gemakkelijk op maat snijden?

Bedoel je asbest in de isolatie rond de koperdraad? Ik ga er inderdaad best voorzichtig mee om.

Ja, je kan ze op maat maken. Hoe precies moet je zelf testen. Dunne plaatjes zijn makkelijk te knippen, dikkere zul je moeten insnijden en breken vermoed ik.
Ook nieuw zijn ze vrij broos.

Dat is wellicht mica.
Geen idee waar je dat nog kan kopen. Ik vermoed dat de meeste restaurateurs 2 toestellen kopen en van de 2 1 goede maken. Volgens Wiki:

Mica is bestand tegen constante temperatuur van 550 °C (smeltpunt ca. 1250 °C) en is bovendien enigszins tot volledig doorzichtig, afhankelijk van de kwaliteit. Het materiaal werd daarom vooral vroeger gebruikt als venster in een kolenkachel en in petroleumkachels. Door het kleine ruitje van mica was te zien of de kolen nog brandden.

Mica heeft aan het begin van de 21e eeuw nog steeds industriële toepassingen in condensatoren vanwege de grote diëlektrische constante. Mica is vooral nuttig bij kabels die tegen brand bestand moeten zijn. Door het gebruik van mica wordt kortsluiting dan voorkomen. Voorbeelden van deze toepassingen zijn in noodverlichting in gebouwen of op schepen. Daarnaast worden mica-isolatieplaatjes nog steeds toegepast als elektrische- en temperatuur-isolatie van elektrische weerstanden en transistors.

zoek een kapot inductiefornuis, wat ouder model. daar zitten 4 grote platen op de pitten.